רה"מ שותק, השרים גנץ ואיזנקוט תוקפים: עימות נוסף נרשם היום (ב') ב"ממשלת החירום" שהוקמה בעקבות המלחמה, אחרי כנס "החזרה לעזה" שנערך אמש בבנייני האומה בירושלים - ובו נשמעו קריאות לטרנספר לתושבי הרצועה, לצד הקמה מחדש של התנחלויות שם.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתיהו וגנץ במליאת הכנסת, ארכיון
(צילום: שלו שלום)

השרים בני גנץ וגדי איזנקוט גינו את הכנס שבו השתתפו שורה של שרים וחברי כנסת, גם מהליכוד, וגנץ גם מתח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו שנכון לשעות הצהריים - יותר מחצי יממה לאחר הכנס - לא התייחס לאירוע ולא גינה אותו. זאת, חרף חשש מנזק תדמיתי ומדיני לישראל בעולם. "התרענו בפני רה"מ לפני הכנס, מי שרקד ופילג - לא מחליט. מי ששותק ונגרר - לא מנהיג", מסר גנץ.
בליכוד גיבו בהודעה רשמית את משתתפי הכנס, ומסרו: "גם אם יש מישהו שלא אוהב זאת, הליכוד היא תנועה דמוקרטית ובמדינת ישראל יש חופש ביטוי לכולם - גם לימין. ראש הממשלה נתניהו כבר הבהיר שההחלטות הקובעות מתקבלות בקבינט ובממשלה".
הודעתו של גנץ הגיעה כמה שעות אחרי שאיזנקוט גינה את הכנס ראשון, ומסר בהודעה חריפה למדי: "כל מי שהשתתפו אתמול באירוע בבנייני האומה ובעיקר נבחרי ציבור - לא למדו דבר וחצי דבר מאירועי השנה האחרונה, על החשיבות לפעולות בהסכמה לאומית רחבה ועל סולידריות בחברה הישראלית", אמר איזנקוט.

6 צפייה בגלריה
ועדת החוץ והביטחון
ועדת החוץ והביטחון
איזנקוט. "לא למדו דבר וחצי דבר מאירועי השנה האחרונה"
(צילום: רפי קוץ )

איזנקוט הוסיף כי "בעת שחיילי צה"ל נלחמים כתף אל כתף במלחמה שאין צודקת ממנה ובעוד שאנחנו בוחרים לחפש את המאחד, גם תוך הנחת מחלוקות עקרוניות בצד למען המטרות המשותפות - השבת החטופים והבסת חמאס - אחרים מוצאים להם זמן לאירוע שמפלג את החברה הישראלית, מגדיל את חוסר האמון הקיים בממשלה ובנבחריה ובעיקר מחדד את המפלג על פני המאחד". יש לציין כי שותפו של איזנקוט בממשלה, בני גנץ, טרם התייחס לכנס.
בהמשך פרסם כאמור גם גנץ גינוי, ואמר בהצהרה מצולמת: "השתתפות השרים וחברי הקואליציה בכנס אתמול - פגעה בחברה הישראלית בזמן מלחמה. הם פגעו בלגיטימציה שלנו בעולם, פגעו במאמצים לייצר מסגרת להשבת חטופינו". גנץ פנה לנתניהו והוסיף: "ראש הממשלה, זה לא הזמן לדבר לבייס אלא לפעול למען כל העם. האחריות של כולנו. זה הזמן, לתת גב ללוחמי צה"ל, השב"כ, המוסד ולשוטרים. לא משנה מה דעותיהם ולא משנה מאיפה באו. זה הזמן להראות לעולם עוצמה, ולהתנהל כאגרוף אחד מול האויבים בעזה ובלבנון ובאיראן".
לדברי גנץ, "יהיה זמן למאבקים. לא עכשיו, לא כשנלחמים, לא כש-136 משפחות חטופים נושאות את עיניהן אל ההנהגה. העם הזה ראוי להנהגה שתתנהל באחריות ושכל אחד ינשוך שפתיים. חבריי ואני התרענו בפני ראש הממשלה לפני הכנס, שוחחתי איתו גם בנושא ח"כ גוטליב שממשיכה לכהן בוועדת החוץ והביטחון כממלאת מקום, תוך פגיעה באנשי הביטחון שזקוקים לגיבוי היום יותר מתמיד. היא חייבת להיות מודחת מתפקידה".
6 צפייה בגלריה
בן גביר רוקד בכנס אמש
בן גביר רוקד בכנס אמש
בן גביר וקרעי רוקדים בכנס אמש
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
6 צפייה בגלריה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
הכנס אמש בבנייני האומה בירושלים
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
6 צפייה בגלריה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
בקהל הניפו שלט עם הכיתוב: "רק טרנספר יביא שלום"
(צילום: גלעד כהן)
למרות הביקורת שלו על נתניהו, גנץ הדגיש כי בכוונתו להישאר בממשלה: "חשוב שנדע ושהעולם ידע - מי שמנהל את קבלת ההחלטות הוא קבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני ככלל. מי שרקד ופילג, אינו מחליט, ומי ששותק ונגרר - אינו מנהיג. זה מאוד קשה, אבל בעת הזו, האחריות מחייבת את חבריי ואותי להישאר בקבינט ובממשלה כדי שיתקבלו ההחלטות הקשות והנכונות שבפנינו, כדי לשמור על המדינה של כולנו חזקה ומאוחדת בעת צרה. אנחנו חייבים לוודא שההחלטות האחראיות מתקבלות ולכן אנחנו שם. בהמשך, כשהמצב יתייצב, נחזור לעם, והציבור כולו יאמר את דברו למי שבימים של שותפות גורל בעם, עוסק בגורלו הפוליטי".
הסתייגות מהמסרים בכנס "החזרה לעזה" הביע הבוקר גם שר הרווחה יעקב מרגי. "זו תקופה מאוד רגישה, צריך איפוק וצניעות. יהיה זמן לכל השאיפות האידיאולוגיות של כל מיני אנשים ושל כל מיני דעות, כרגע מיטב בנינו נמצאים ומחרפים נפשם בעומק רצועת עזה. אנא, לא נכביד עליהם עם הוויכוחים בעורף. יש זמן לכל דבר", אמר בריאיון ברדיו קול ברמה.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר מרגי מש"ס. הסתייג מהמסרים בכנס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על השרים והח"כים שהשתתפו בכנס אמר מרגי: "אני לא מחנך אף אחד! כל אחד שייקח אחריות על עצמו, אנשים צריכים להבין את גודל השעה, להבין את גודל תפקידם ואת המשמעות של התואר שהם נושאים בו, וכל אחד ישקול ויחשוב, לא לחינם אמרו חז"ל 'חכמים היזהרו בדבריכם'. אפילו לא התקיים דיון בסיעת ש"ס על הגעה לכנס הזה, זה היה אך טבעי שזה לא הזמן".
אורית סטרוק צייצה: "מטרות המלחמה שהוגדרו בהסכמה רחבה מאוד - לא השתנו. כולנו מחויבים להן, והמלחמה מתנהלת על פיהן (ויש מה לשפר כדי ליישם ולא למסמס). מעבר להסכמות הרחבות - מותר ורצוי שלשליחי ציבור יהיו דעות שונות. גם לשר איזנקוט מותר לאחוז בדעותיו. וגם לנו".
אלוף במיל' יאיר גולן, שכיהן בעבר כח"כ מטעם מרצ, התראיין הבוקר ל-ynet live ואמר: "הכנס הזה מקומם מאין כמותו. בזמן שמשפחות השכול ממוטטות מצער, בזמן שמשפחות החטופים לא יודעות את נפשן, בזמן שחיילי צה"ל נלחמים באומץ ובגבורה בתוך רצועת עזה האנשים האלה מצאו זמן לחגוג. זה פשוט מקומם ומי שבאמת מדבר על אחדות ישראל ועל ישראל אחת ועל ננצח ביחד, ככה לא מנצחים ביחד, ככה מחלישים את צה"ל ומחלישים את מדינת ישראל".
לדבריו, "כל מי שעיניו בראשו מבין שזה איוולת מדינית-ביטחונית. מדינת ישראל צריכה עכשיו בימים האלה את תמיכת מדינות האזור, את תמיכתה המאסיבית של ארה"ב - והאנשים האלה מוציאים את דיבת ישראל רעה בכל העולם. זו פגיעה אנושה בביטחון הלאומי של מדינת ישראל וזו הזדמנות לקרוא לבני גנץ פעם נוספת, מה אתה עושה עם חבורת המטורללים הזאת? בוא נלך ונחליף אותה".

לגבי הקריאות להקמת התנחלויות ברצועה אמר גולן: "התפיסה הזאת שגויה כי אין קשר בין ההתיישבות לבין הביטחון. אני מזכיר שכשישבנו בתוך רצועת עזה זו הייתה זוועת אלוהים. כמות הפיגועים שהייתה לאורך הצירים שהובילו לגוש קטיף, לנצרים, לכפר דרום, למורג - כל הדברים האלה היו בוודאי נטל ביטחוני בלתי נסבל על צה"ל ועל מדינת ישראל. רבים וטובים שילמו בחייהם על ההרפתקה המיותרת הזאת של לדחוף 8,000 יהודים בקרב 2 מיליון ערבים. זו פשוט דוגמה שהיא בעיניי אנטי ציונית. לא נכון לפעול ככה. מי שרוצה באמת לעסוק בהתיישבות שיעסוק עכשיו ביישוב מחדש של גבול הצפון, ביישוב עוטף עזה, בחיזוק מדינת ישראל".

סגן יו"ר הכנסת ח"כ ניסים ואטורי, שהשתתף בכנס אמש, אמר ל-ynet live: "זה היה כנס שדיבר על אחדות ועל ניצחון בעזה. אני לא חושב שמישהו לא רוצה לנצח". לגבי מהות הכנס אמר ואטורי: "בלי שניקח שטח מהרצועה לא יהיה ניצחון. יהיה ניצחון רק אם ניקח שטח, חלק מהרצועה, שיבינו. אני בעד יישוב שלושת היישובים בצפון הרצועה. לגבי התוכנית ואיך היא תהיה במהותה עד הנקודה האחרונה, לזה לא הגענו עם תוכניות אופרטיביות".
לגבי המחלוקת שעורר הכנס אומר ואטורי: "צריך לדעת שיש כל מיני דעות בישראל. בסוף אנחנו נגיע להסכמה מסוימת מה צריך לעשות. אני אומר, שוב פעם, על צפון הרצועה, שלושה יישובים שנראה לי לגיטימי לחלוטין שיהיה הגנה גם על נתיב העשרה. לא יכול להיות שנפקיר את האזרחים שם".
ניר (שוקו) כהן ושרון כידון השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 09:27, 29.01.24