העולם המערבי נדהם, כשמי שנחשבת למנהיגתו ביטלה רשמית את הפסיקה ההיסטורית שהתירה הפלות: נשיא צרפת אמר כי "זכות בסיסית של נשים נפגעה", ראש ממשלת בריטניה כינה זאת "חזרה לאחור", ראשת המפלגה היחידה בישראל אמרה שזו "תוצאה של שלטון שונא נשים" - ורק הוותיקן תמך.
ההחלטה הדרמטית של בית המשפט העליון בארצות הברית, שביטל את פסק הדין "רו נגד ווייד" מ-1973 שהתיר הפלות במדינות השונות, הביאה כבר לכך שכמה מהמדינות החלו לפעול לאיסור הפלות. בעקבות ההחלטה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא נאום בבית הלבן וכינה זאת "יום עצוב לבית המשפט, יום עצוב לארצות הברית".
16 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
ביידן בנאומו
(צילום: gettyimages)
16 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
בכי מחוץ לעליון, היום
(צילום: AFP)

"בית המשפט עשה מה שמעולם לא נעשה לפני כן - לקיחת הזכות החוקתית שהיא כה בסיסית לכל כך הרבה אמריקנים", אמר ביידן. "הוא החזיר אותנו 150 שנה לאחור. עכשיו הבריאות והחיים של כל הנשים במדינה נמצאים בסכנה".

"החירות האישית תעלה להצבעה"

ביידן קישר בין ההחלטה לבין בחירות אמצע הקדנציה, בעוד פחות מחצי שנה, ואמר כי האמריקנים חייבים לבחור בפוליטיקאים שתומכים בזכות לבצע הפלות - אם הם רוצים שיבוטלו הפסיקות של השופטים השמרנים. "הבוחרים צריכים להשמיע את קולם. בסתיו הזה, הבחירה תהיה להחזיר את 'רו נגד ווייד'. החירויות האישיות יעלו כולן להצבעה - הזכות לפרטיות, לשוויון, לחופש".
"אעשה כל מה שאני יכול כדי להגן על הזכות של נשים במדינות שבהן הן יתמודדו מול השלכות ההחלטה הזו", הוסיף נשיא ארצות הברית. "אם אישה חיה במדינה שמגבילה הפלות, החלטת בית המשפט העליון לא מונעת ממנה להגיע למדינה שמתירה זאת, ההחלטה לא מונעת מרופא מהמדינה הזו לטפל בה. אלחם בכל מדינה ובכל איש ציבור, בכיר או זוטר, שינסה למנוע מנשים את הזכות הבסיסית הזו". הוא אמר כי הנחה את שירותי הבריאות להבטיח כי גלולות למניעת הריון יהיו "זמינות במידה המרבית האפשרית".
16 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
"אזרחית סוג' ב", במחאה בוושינגטון
(צילום: AP)
ביידן סיים את נאומו בהוקעת הרוב השמרני בעליון ובקריאה לתומכיו להגיב בהצבעתם: "הרוב השמרני בבית המשפט העליון הראה כמה הוא קיצוני, כמה הוא מרוחק מהרוב במדינה הזו. הוא הפך את ארצות הברית לאומה חריגה בקרב מדינות העולם המפותחות. אבל ההחלטה הזו אינה סוף פסוק. הממשל שלי ישתמש בכל הכוחות המשפטיים שלו. הקונגרס חייב לפעול. אבל גם אתם יכולים לפעול, בבחירות. לכם יש את המילה האחרונה. זה לא נגמר".

"טראמפ אמר לאנשיו: זה רע לרפובליקנים"

ההחלטה הדרמטית לא הייתה מתרחשת לולא דונלד טראמפ והשופטים שמינה במהלך כהונתו. אבל ב"ניו יורק טיימס" דווח כי הנשיא לשעבר דווקא לא מרוצה מההחלטה. מאז חשיפת טיוטת ההחלטה לפני חודש, בעקבות ההדלפה חסרת התקדים, הוא חושש שהיא תקשה עליו אם ירוץ בבחירות 2024. "טראמפ אמר לאנשיו שזה 'רע לרפובליקנים'. הוא אמר לחבריו וליועציו כי ההחלטה הזו תכעיס נשים בפרברים, הקבוצה ששינויי דפוס הצבעתה הובילו לבחירת ביידן ב-2020, ותוביל לזעם נגד הרפובליקנים בבחירות לקונגרס השנה", דווח.
לפי הדיווח, יועציו הפצירו בטראמפ לא לדבר על כך עד פרסום ההחלטה, גם כדי שלא יואשם בניסיון להשפיע עליה. היום הוא אמנם שיבח בפומבי את ההחלטה, אבל הפער בין דבריו לבין דברי רפובליקנים אחרים ובהם סגנו מייק פנס, היה ברור. "היום, החיים ניצחו. הזכות להפלות הושלכה לפח הזבל של ההיסטוריה", אמר פנס, ולעומתו טראמפ נשמע אחרת: "אלוהים החליט על כך. ההחלטה מחזירה את הכול למדינות, לשם זה תמיד היה שייך. בסופו של דבר, זה משהו שיהיה טוב לכולם".
16 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
מפגינות מול בית המשפט, לאחר הפסיקה
(צילום: AP)

16 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
מנהיגי המערב, כאמור, היו המומים מההחלטה. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הזכות לבצע הפלות היא זכות בסיסית. "אני רוצה להביע את הסולידריות שלי עם נשים שהיום החירות שלהם נפגעה בעקבות החלטת בית המשפט העליון", אמר. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כינה את ההחלטה היא "צעד גדול לאחור". באופן צפוי, הוותיקן תמך: "אנחנו משבחים את ההחלטה, שמאתגרת את העולם כולו".

מיכאלי: "זו התוצאה של שלטון חשוך ושונא נשים"

ראשת המפלגה היחידה בישראל, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, הגיבה באריכות בטוויטר: "האמנתן שדבר כזה יכול לקרות? שהדמוקרטיה הגדולה בעולם תיקח אותנו אחורנית לימים חשוכים שבהם אין לאשה זכות על הגוף שלה? ובכן, זה קורה. זה קרה כשנשים לא הבינו מה המשמעות של טראמפ בשלטון, זאת המשמעות. זאת התוצאה של שלטון חשוך ושונא נשים שממנה שופטים. כשהתעקשתי ולא ויתרתי על מקום בוועדה למינוי שופטים, זו הייתה הסיבה. נדמה לכן ולכם שהשוויון כבר כאן, ושאי אפשר לקחת זכויות נשים וזכויות אדם ובכן, תסתכלו עליהם ותראו אותנו".
"וזה לא רק הרכב בית המשפט – אלו מי שכותבים את החוקים ומי שמחלקים את המשאבים", הוסיפה. "השופטים ביטלו את הפסיקה כי החוקה האמריקנית לא מזכירה זכות להפלות. נחשו מה, את החוקה האמריקנית כתבו רק גברים. בימים שבהם לנשים עוד לא הייתה זכות לבחור, להיבחר ולכתוב חוקים וחוקות. גם היום וגם כאן נשים הן עדיין מיעוט בין אלה שיכולים לכתוב חוקים ולהעביר אותם. נשים הן עדיין מיעוט גם בממשלה וכרגע אני האישה היחידה שעומדת בראשות מפלגה. אסור לנו להשאיר את זה ככה. אסור לנו להישאר בעמדת נחיתות".
16 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
מתנגדות להפלות חוגגות את הפסיקה
(צילום: רויטרס)
16 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
ההחלטה היא שיא של עשורים בניסיון של מתנגדי ההפלות לאסור עליהן - והפכה לאפשרית לאחר המינוי של שלושה שופטים מהצד הימני של המפה הפוליטית האמריקנית על ידי הנשיא לשעבר טראמפ. היא התקבלה ברוב של חמישה שופטים שמרנים שמונו על ידי נשיאים רפובליקנים מול שלושה ליברלים שמונו בכהונות של נשיאים דמוקרטים. לליברלים הצטרף גם נשיא העליון השמרן ג'ון רוברטס, שהצטרף לרוב השמרני בביטול פסיקה בערכאה נמוכה יותר. פסק הדין מהווה ניצחון משמעותי ביותר לרפובליקנים ולשמרנים שהיו מעוניינים שנים להגביל או לאסור הפלות.
בישיבה שערכו השופטים הצביעו השמרנים שבהם בעד ביטול הזכות הארצית להפלות. הדיון וההצבעה נערכו בעקבות דיון שנערך בחודש דצמבר, שעוסק בניסיון של מדינת מיסיסיפי לחדש את האיסור על הפלות במדינה הרפובליקנית, החל מהשבוע ה-15 להריון.
מיסיסיפי פנתה לעליון במטרה לבטל את "רו נגד ווייד", שמתבסס על הזכות לפרטיות במסגרת החוקה האמריקנית, וקובע כי יש להגן על זכותה של אישה להפסיק את ההריון. מיסיסיפי דרשה מהעליון לבטל גם פסיקה נוספת, מ-1992, שאשררה את הזכות להפלה ואף אסרה על חוקים שמגבילים "שלא לצורך" את הגישה להפלה עד השבוע ה-24 להריון - השלב שבו העובר עשוי לשרוד מחוץ לרחם.

במיזורי פועלים לאסור הפלות. ניו יורק: "נהיה מקלט"

ההחלטה על ביטול פסק הדין מ-1973 צפויה כאמור להוביל לאיסור על הפלות במדינות רפובליקניות רבות בארה"ב. הראשונה שבהן תהיה כנראה מיזורי. התובע הכללי במדינה, אריק שמיט, פרסם חוות דעת שמבטלת למעשה את האפשרות לבצע הפלות במדינה, למעט מקרים רפואיים דחופים. מנגד, ראש העיר ניו יורק אריק אדאמס הבטיח: "העיר שלנו תהיה מקלט בטוח למבקשות לעבור הפלה".
הבכירים הדמוקרטים זעמו על הפסיקה. הנשיא לשעבר ברק אובמה אמר כי "היום, בית המשפט העליון לא רק ביטל כמעט 50 שנה של תקדים, אלא גם העביר את ההחלטה האישית ביותר שבן אדם יכול לקבל לפוליטיקאים ולאידיאולוגים - זו מתקפה על החירות הבסיסית של מיליוני אמריקנים".
16 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
טראמפ. סבור שההחלטה תוביל לזעם נגד הרפובליקנים
(צילום: GettyImages)
16 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי
ננסי פלוסי
ננסי פלוסי: "פסיקה אכזרית, מקוממת וקורעת לב"
(צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
שופטי בית המשפט העליון ב וושינגטון ארה"ב
שופטי בית המשפט העליון ב וושינגטון ארה"ב
שופטי העליון בארצות הברית
(צילום: AP)
יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה כי "הפסיקה הזו אכזרית, מקוממת וקורעת לב. אבל תהיו בטוחים - הזכויות של נשים ושל כל האמריקנים יועמדו לבחירה בנובמבר", כשהיא מתייחסת לבחירות אמצע הקדנציה. מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון אמרה כי "ההחלטה הזו תישאר כאות קלון של חזרה לאחור בנוגע לזכויות נשים. רוב האמריקנים מאמינים כי ההחלטה אם להביא ילד לעולם היא אחת המקודשות ביותר שיש, וצריכה להישאר בין ההורים והרופאים שלהם".
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי חברות מובילות בארצות הברית, ובהן טסלה, airbnb, נטפליקס וסטארבקס, הודיעו כי הן ישלמו לעובדות שירצו לבצע הפלות את הוצאות הנסיעה ממדינות שיאסרו הפלות אל מדינות שיתירו אותן.
הפלה היא אחת הסוגיות הרגישות ביותר בפוליטיקה האמריקנית, ומעוררת מחלוקות קשות כבר עשרות שנים. נוצרים שמרנים ונבחרי ציבור רפובליקנים רבים מנסים כבר שנים לבטל את פסק הדין. לפי סקר שערך בשנה שעברה מכון Pew רוב האמריקנים, 59%, מאמינים שהפלה צריכה להיות חוקית ברוב המקרים, או בכולם, בעוד ש-39% מאמינים שיש לאסור עליה.

העליון הגן על הזכות לנשק, הקונגרס מגביל במעט

ההחלטה היום הייתה השנייה תוך 24 שעות שהרתיחה את הדמוקרטים. אתמול פסק בית המשפט העליון של ארצות הברית שהחוקה האמריקנית מגנה על זכותם של האזרחים לשאת נשק בפומבי לצורך הגנה עצמית. אותה החלטה היא ניצחון חשוב למתנגדי הגבלות הנשק בארה"ב, על רקע שורת מעשי טבח מחרידים שהיו בשבועות האחרונים - בהם הטבח בבית הספר היסודי בעיירה יובלדי בטקסס, ומסע ההרג במרכול בעיר באפלו במדינת ניו יורק.
16 צפייה בגלריה
ג'ו ו ג'יל ביידן מחוץ לבית הספר היסודי בעיירה יובלדי טקסס ארה"ב
ג'ו ו ג'יל ביידן מחוץ לבית הספר היסודי בעיירה יובלדי טקסס ארה"ב
בני הזוג ביידן ביובלדי, בחודש שעבר
(צילום: AP)
16 צפייה בגלריה
ארה"ב טקסס יובלדי טבח ילדים בורחים מ בית הספר רוב בזמן הירי של סלבדור ראמוס
ארה"ב טקסס יובלדי טבח ילדים בורחים מ בית הספר רוב בזמן הירי של סלבדור ראמוס
זירת הטבח ביובלדי
(צילום: רויטרס )
העליון פסל במקרה זה חוק של מדינת ניו יורק מ-1913. החוק קובע שתושבים שמעוניינים לשאת נשק בפומבי צריכים לשכנע את הרשויות שנשקפת להם סכנה, ושיש להם "סיבה הולמת" לקבלת ההיתר. נשיא ארה"ב ביידן אמר אחרי אותה פסיקה שהוא "מאוכזב מאוד" ושההחלטה "סותרת את השכל הישר ואת החוקה, וצריכה להטריד מאוד את כולנו".
היום, לראשונה זה כמה עשורים, אושרה בבית הנבחרים האמריקני הצעת חוק דו-מפלגתית שנועדה להגביל במעט רכישת כלי נשק. ההצעה תרחיב את בדיקות הרקע לרוכשי אקדחים צעירים, תמנע ממורשעים באלימות במשפחה לרכוש כלי נשק ותאפשר למדינות בארצות הברית לחוקק חוקי "דגל אדום" שיקלו על הרשויות להחרים כלי נשק מאנשים שיוגדרו מסוכנים. כמו כן, במסגרת ההצעה ימומנו תוכניות לבטיחות בבתי הספר ותוכניות למניעת אלימות ולבריאות הנפש.