4 צפייה בגלריה
"עם התפרצות הקורונה התפרץ גם טרנד המחמצת". היזם חיים אטיאס
"עם התפרצות הקורונה התפרץ גם טרנד המחמצת". היזם חיים אטיאס
"הם הצליחו ועשו עבודה יפה מאוד יחד כאבא ובן שגם היו שותפים". חיים אטיאס בפיצרייה, ב-2020
מישה אטיאס בן ה-32, שאיבד אתמול (חמישי) את אביו חיים בעקבות הרעלת פחמן חד-חמצני בפיצרייה המשפחתית שלהם "פיצה מחמצת" בעיר העתיקה בבאר שבע ונפגע גם הוא, מאושפז בבית החולים שמיר אסף הרופא לטובת טיפול בתא לחץ - ומצבו מוגדר כעת קל. אביב דמרי, בת זוגו של אטיאס, סיפרה היום ל-ynet כי "אני מקווה שנשתחרר מבית החולים. מצבו הפיזי השתפר, אבל הוא עדיין מתקשה לעכל ולעבד את מה שעבר יחד עם אביו בפיצרייה ואת גודל האסון".
בת הזוג עוד שיתפה כי אטיאס ואביו "היו צמד חמד. כמו שני חברים הם היו רואים סרטים יחד. הם הצליחו ועשו עבודה יפה מאוד יחד כאבא ובן שגם היו שותפים. חבל שזה נגמר ככה". דמרי ציינה כי בעקבות דליפת הגז "אבא של מישה איבד הכרה ואז גם הוא איבד הכרה". לדבריה, אטיאס שואל בבית החולים על שתי אחיותיו שחיות עם אימו באנגליה. "הוא שאל מתי ההלוויה של אבא, אז הסברנו לו שמחכים לאימו ואחיותיו שיגיעו לישראל והוא צריך בינתיים להתרכז בלהבריא", אמרה דמרי.
4 צפייה בגלריה
חיים אטיאס
חיים אטיאס
"המוטו שלנו הוא 'מה שאנחנו אוהבים לאכול - זה מה שאנחנו מציעים ללקוחותינו'". האב בפיצרייה, ב-2020
(צילום: הרצל יוסף)
האב הקים את הפיצרייה בשכונה ד' בבאר שבע, ולפני כשנה העתיק את מיקומה לעיר העתיקה - שהפך לאזור שמושך אליו סטודנטים שלומדים בעיר. בת הזוג של הבן סיפרה איך הוא הצטרף לאביו לעזור לו להגשים את החלום של העסק. "היו להם חלומות ורעיונות איך לפתח עוד יותר את העסק. כל יום שישי חיים היה אופה לחם מחמצת והמון לקוחות היו מזמינים אותו מראש", סיפרה דמרי. לדברי בת הזוג, "הם חיכו ליום חמישי בערב כי זה יום מלא קהל. אתמול, אחרי כל מה שקרה, כל העסקים בעיר העתיקה ביטלו את האירועים שתוכננו לחמישי בערב, כפי שמתוכננים מדי שבוע".
חוץ מהאב והבן, עוד 15 בני אדם נפגעו באורח קל עד בינוני ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. גם הבן אושפז בתחילה בסורוקה, ואז הועבר לשמיר אסף הרופא. "עמדתי בכניסה לחנות וראיתי פתאום אנשים רצים, שמעתי צעקות", סיפר פטריק, בעל עסק במתחם. "לא הבנתי מה קרה - חשבתי שאולי זה פיגוע. פתאום ראיתי אנשים נופלים על הרצפה, אחד אחרי השני. זה היה מאוד מפחיד".

חיים אטיאס חזר לישראל מאנגליה לפני כתשע שנים והחליט כאמור לפתוח את הפיצרייה, ששמה דגש על אוכל בריא. "המוטו שלנו הוא 'מה שאנחנו אוהבים לאכול - זה מה שאנחנו מציעים ללקוחותינו'", אמר בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", לפני שלוש שנים.
האב נולד בקזבלנקה שבמרוקו, בכור מבין 11 אחים ואחיות, ועלה לארץ עם משפחתו כשהיה בן 8, אז התיישבו בבאר שבע. הוא למד בישיבת בני עקיבא בשכונה ד' בעיר, ואחר כך במרכז הרב בירושלים כסטודנט חופשי באוניברסיטה העברית במקביל. עד 2014 אטיאס חי עם משפחתו ליד לונדון כשני עשורים, שם למד את התורה האנתרופוסופית והפך להיות מאסטר בכיר בעצמו, תוך שניהל כפר חוסים והנחה סדנאות למבוגרים על התפתחות חברתית. "אפשר להתרשם מהמקום הזה, אני ובני בנינו אותו במו ידינו. התנור, הריתוכים, הקירות. זאת גם הרגשה של בית", סיפר בריאיון על הפיצרייה שפתח.
4 צפייה בגלריה
מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
החשד - הטאבון פלט פחמן חד-חמצני. צוותי הכיבוי בזירה, אתמול
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
 מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
 מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
פחמן חד-חמצני הוא גז ללא צבע, ריח או טעם - ולא ניתן להרגיש בקיומו. הזירה, אתמול
(צילום: הרצל יוסף)
תחילה נחשד שמדובר בדליפת גז, אך בהמשך נמסר מכבאות והצלה כי מדובר בהרעלת פחמן. אחרי חקירה ראשונית של הזירה על ידי כבאות והצלה, עלה החשד כי הטאבון בפיצרייה פלט פחמן חד-חמצני לתוך המסעדה, ומכיוון שמדובר בגז ללא ריח - המבקרים לא ידעו זאת. "זה קורה בשנייה אחת. זו כימיית הבערה", הסבירו בכיבוי. ככל הנראה, ברגע שהגז החל להיפלט מהחנות, איש לא ידע מכך - ומי שהגיע להגיש עזרה לנפגעים נפל גם כן. רפאל איזביצקי, בעל חנות סמוכה, סיפר שראה אנשים בורחים ומתמוטטים, והוסיף שאיש מד"א החל לצעוק שהם צריכים אנשים נוספים כי גם הפרמדיקים איבדו את ההכרה.
פחמן חד-חמצי הוא גז CO, ללא צבע, ריח או טעם, ועל כן לא ניתן להרגיש בקיומו. במקרים מסוימים הוא מעורב בגזים אחרים בעלי ריח. הגז נוצר משריפה לא מלאה של חומרים דליקים שמכילים פחמן ובהם גז טבעי, גז בישול, נפט, סולר, עץ, פחם ופליטות של כלי רכב. במקרים מסוימים יכול הגז לדלוף ממכשירי גריל ביתיים וממכשירי חשמל, בעיקר ממקררים. הצרה המרכזית עם הפחמן החד-חמצני היא חוסר היכולת לחוש בו: אדם עלול לשאוף כמות גבוהה של הגז מבלי לדעת, ומאחר שרוב מקרי ההרעלה מתרחשים כתוצאה מהפעלת תנורי חימום בחורף, וחלק מתסמיני ההרעלה הראשוניים דומים לתסמיני שפעת, רבים מתבלבלים - ומתעלמים.
תחילה גורמת שאיפת הגז לכאבי ראש, בחילות, סחרחורות וקוצר נשימה. בריכוזים גבוהים מתגברים כאבי הראש והסחרחורות ולצדן מופיעות הפרעות בראייה ובשמיעה, תחושת בלבול, הכרה מעורפלת ותרדמת, שעלולות להסתיים במוות. תינוקות, קשישים, חולים כרוניים ונשים בהיריון נמצאים בסיכון גבוה ביותר, שכן אצלם עלול הגז לגרום נזק לעובר המתפתח. חשד להרעלת CO דורש פינוי מיידי מאתר החשיפה תוך מתן חמצן לנפגע. אם הנפגע אינו נושם, יש לבצע בו החייאה.