5 צפייה בגלריה
בן סלמאן, ביידן ונתניהו
בן סלמאן, ביידן ונתניהו
בן סלמאן, ביידן ונתניהו
(צילום: רויטרס, AP, יונתן זינדל)
על רקע הדיווח ב"ניו יורק טיימס", שלפיו המגעים השקטים בין ארצות הברית, סעודיה וישראל כוללים שיחות על תוכנית גרעין בממלכה למטרות שלום - בכירים בישראל אומרים כי הדרך להסכם שכזה עוד ארוכה.
לפי אותם בכירים, כלל לא ברור אם ממשל ביידן מעוניין ויכול להוביל מהלך כה דרמטי כמו הסכם נורמלזיציה בין ירושלים לריאד בשנת בחירות, שכן הוא חייב רוב גדול בקונגרס לכל עסקה עם סעודיה. בין אם המהלך ייצא לפועל בסופו של דבר ובין אם לאו, יועצו של ביידן, ברט מקגורק, הגיע אתמול (שבת) לסעודיה כדי לדון בנורמליזציה עם ישראל.
לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, על השולחן אפשרות שישראל תצטרך להסכים להעשרה גרעינית בממלכה הסעודית, חלק מפרויקט גרעיני למטרות שלום, דרישה שמגיעה מריאד ועלולה להיתקל בהתנגדות של בכירי מערכת הביטחון, שעשויים להזהיר כי הדבר יוביל למירוץ חימוש גרעיני ברחבי המזרח התיכון. הדרישות הראשוניות של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בתמורה להסכם, כך לפי הדיווח, היו ערבויות מוושינגטון להגנה על סעודיה מפני תקיפה צבאית, שותפות סעודית-אמריקנית להעשרת אורניום לתוכנית גרעין אזרחית והסרת הגבלות על מכירת נשק אמריקני לממלכה.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. האם סעודיה תוותר על הסוגיה הפלסטינית?
(צילום: AFP)
לדברי הבכירים הישראלים, לא בטוח שארה"ב תאפשר לסעודיה להעשיר אורניום. בכל מקרה, לא ברור אם סעודיה בכלל תעמוד על כך שארה"ב תחתום איתה על הסכם זהה להסכם עם איראן מ-2015, שמשמעותו יכולת להגיע לנשק גרעיני.
הסעודים מצידם יצטרכו לעשות גם כן ויתורים גדולים ולזנוח את עמדתם הוותיקה, ולפיה שלום עם ישראל "יכול להגיע רק לאחר הקמת מדינה פלסטינית". באופן פומבי, גורמים סעודיים ממשיכים להגיד שוב ושוב כי הסכם עם ישראל צריך לכלול הקמת מדינה לפלסטינים, עמדה בה מחזיקה הממלכה מאז שקידמה את יוזמת השלום הערבית ב-2002. רק בחודש שעבר, ורגע לפני שנפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, אמר יורש העצר הסעודי כי "העניין הפלסטיני היה, ועודנו, הנושא המרכזי לערבים ולמוסלמים. זה בראש סדר העדיפויות של מדיניות החוץ של הממלכה".
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן  ואנתוני בלינקן
אבו מאזן  ואנתוני בלינקן
הכחיש שארה"ב ואיראן קרובות להסכם. בלינקן
(צילום: רויטרס)
לפי הבכירים מישראל, לא ברור אם סעודיה תסכים לחתום על הסכם שדומה להסכמי הנורמליזציה הנוספים שנחתמו עד כה בין ישראל למדינות הערביות - כלומר ללא כל תמורה משמעותית בסוגיה הפלסטינית. הסעודים ממשיכים להדהד את המסרים הרגילים שבלי הקמת מדינה פלסטינית - לא תהיה נורמליזציה עם ישראל.
גם בסעודיה מבינים כי עם הרכב הממשלה הנוכחית, הסיכוי שהעסקה תכלול התקדמות משמעותית מול הפלסטינים, אפסית. עם זאת, גורמים המעורים בפרטים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי הסעודים והאמריקנים מתעקשים שעסקה שכזאת תכלול כמה מחוות קונקרטיות לפלסטינים, אבל רחוק מאוד ממדינה עצמאית. מה הן אותן "מחוות קונקרטיות"? ממש לא ברור. מרטין אינדיק, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, העריך כי אם לא יהיו ויתורים ישראליים בסוגיה הפלסטינית ההסכם יהיה ארעי בלבד. "הסעודים אמורים 'להציל' את העולם המוסלמי, אבל אם ארה"ב תגיד לבן סלמאן להותיר את הפלסטינים מאחור, כל העניין יהפוך לבלתי-יציב".
מלבד ביידן, שנעזר ביועץ שלו לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, ומלבד בלינקן, גם ראש ה-CIA ביל ברנס מעורב בשיחות עם ריאד. השלושה יצאו לפני כמה חודשים למסע דילוגים שמטרתו שיקום היחסים בין הממשל האמריקני לארמון המלוכה הסעודי. נימוקים היו בשפע: אסור לתת לסעודיה ליפול ברשתה של סין, היריבה הגדולה של ממשל ביידן; אסור לתת לה ליפול ברשתה של איראן. יוזמה מדינית יכולה להועיל לביידן בשנת בחירות. ביידן יספר לבוחרים שאמריקה לא בורחת מהמזרח התיכון - היא מנהיגה אותו בבטחה, בלי לסכן חייל אמריקני אחד.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
מסייע בשקט למשא ומתן שמוביל הבית הלבן. הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם
(צילום: AFP)
בחודשים האחרונים הופקדו כמה בכירים ישראלים על העניין, בהם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שהיה בעבר שגריר ישראל בוושינגטון, וצחי הנגבי, ראש המועצה לביטחון לאומי. השניים ביקרו בארה"ב כמה פעמים בחודשים האחרונים, ודנו בין היתר בסוגיה זו עם בכירים בממשל האמריקני.
אחרי אותה פגישה בין בלינקן ליורש העצר הסעודי בתחילת החודש שוחח מזכיר המדינה האמריקני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במשך 40 דקות. לפי הדיווח, בלינקן נתן תדרוך מפורט לנתניהו על דרישותיו המרכזיות של בן סלמאן כדי לקדם את נרמול היחסים עם ריאד. גם לנתניהו, ציינו ב"טיימס", היו דרישות משלו. שיחת הטלפון בין השניים, סיפרו גורמים אמריקניים, הייתה "תפנית" בניסיונות הממושכים של ממשל ביידן לתיווך בין הצדדים.
הסכם שלום עם סעודיה ייחשב הישג משמעותי של נתניהו, דבר שהוא נזקק לו מאוד במציאות הפוליטית הנוכחית ועל רקע ביצועי ממשלתו. מאידך, הענקת יכולת העשרת אורניום לסעודיה מנוגדת באופן קוטבי למדיניות המוצהרת של ישראל לפיה יש לעשות הכול כדי למנוע מאיזושהי מדינה במזרח התיכון להחזיק מערך כזה. אם נתניהו ישקול לקבל את העסקה האמריקנית-סעודית, אם זו תיחתם בכלל, הוא עלול למצוא את עצמו מול דיעות חריפות של בכירים במערכת הביטחון.
5 צפייה בגלריה
"ביידן החליט ללכת על זה". שגריר ארה"ב בישראל לשעבר
"ביידן החליט ללכת על זה". שגריר ארה"ב בישראל לשעבר
"ביידן החליט ללכת על זה". שגריר ארה"ב בישראל לשעבר
(צילום: רויטרס)
כמה בכירים אמריקנים אמרו שהסיכוי לעסקה יכול להיות נמוך מ-50%. בלינקן עצמו אמר כי "אין לי אשליות" שהדרך לעסקה תהיה קצרה. ובכל זאת, נרמול יחסים בין סעודיה לישראל עשוי להיות אחד האירועים הדרמטיים בעיצוב המחודש של המזרח התיכון. ב"ניו יורק טיימס" ציינו עוד כי זה גם יבהיר את מה שהפך לעובדה "נסתרת" כבר מזמן: סעודיה, אחת המדינות המשפיעות בעולם הערבי, שמה את הסוגיה הפלסטינית בעדיפות נמוכה יותר.
גורמים אמריקניים רואים גם חשיבות אסטרטגית בחיזוק הקשרים עם סעודיה, דרך ישראל, ובכך להרחיקה מסין. המאמצים השקטים האיצו גם את קצב הנסיעות של בכירי הממשל לריאד ולירושלים, שנפגשים עם יורש העצר הסעודי וכן עם נתניהו. "ביידן החליט ללכת על זה, וכולם בממשל מבינים כעת שהנשיא רוצה את זה", טען השגריר לשעבר אינדיק.

הסכם הגנה חדש או הסכם גרעין אזרחי עם סעודיה, שכאמור נמצא על שולחן המשא ומתן, יעמוד בפני מכשול נוסף: קבלת אישור מקונגרס מפולג, שבו ככל הנראה כמה חברים בולטים במפלגה הדמוקרטית של ביידן יצביעו נגדו. אבל בעיצומם של המגעים נוצרו גם בריתות פוליטיות שהוגדרו ב"טיימס" כ"משונות". הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם, כך נטען בדיווח, מסייע בשקט למשא ומתן שמוביל הבית הלבן. גרהאם אישר בריאיון את הפרטים.
גורם במועצה לביטחון לאומי אמר בתגובה לדיווח כי מדיניות המזרח התיכון של ממשל ביידן כוללת מאמצים להרחיב ולחזק את הסכמי אברהם, וכן מאמצים לנרמל את היחסים בין ישראל וסעודיה.
נתניהו עצמו לא מסתיר את תקוותו לעסקה עם הסעודים. רק בשבוע שעבר, בריאיון ל"סקיי ניוז", התייחס לאפשרות שישראל תגיע להסכם נורמליזציה מול סעודיה ושלח מסר לריאד: "ידנו מושטת לכל מדינות ערב ובוודאי לסעודיה, שהיא מדינה חשובה ביותר". ראש הממשלה ציין כי "יש לנו הזדמנויות נהדרות לקדם את השלום באזור שלנו, את השלום בין שתי המדינות שלנו, את רווחת העמים שלנו. אני חושב שזה ישנה את ההיסטוריה". הוא הזכיר את הסכמי אברהם, והבהיר כי "ברור שהסכם עם סעודיה תהיה קפיצה קוונטית קדימה".

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן דחה שלשום את הדיווחים שלפיהם ארה"ב ואיראן קרובות להסכם בין המדינות, ובו בין השאר הסכמה איראנית לא להעשיר אורניום לרמה של מעבר ל-60% תמורת הימנעות מהחמרת סנקציות ושחרור אסירים איראנים-אמריקנים, שארה"ב טוענת שנעצרו שלא כדין. "בכל הנוגע לאיראן, חלק מהדיווחים שראינו על הסכם לגבי ענייני גרעין, או לצורך העניין, אסירים, לא מדויקים ולא נכונים", אמר בלינקן.
למרות זאת, שלשום אישרו גורמים מערביים כי איראן וארה"ב מנהלות שיחות על צעדים שיגבילו את תוכנית הגרעין האיראנית, יובילו לשחרור אסירים ולהפשרת נכסים איראניים שהוקפאו בידי ארה"ב. גורם איראני אמר לרויטרס כי "אפשר לקרוא לזה איך שתרצו - הסכם זמני, הסכם ביניים או הבנות משותפות - שני הצדדים רוצים למנוע הסלמה נוספת". גורם מערבי ששוחח עם רויטרס אמר שהמטרה המרכזית של ארה"ב היא למנוע מהסיטואציה להידרדר ולהימנע מעימות אפשרי בין ישראל לאיראן. "אם האיראנים 'יטעו בחישוב', הפוטנציאל לתגובה ישראלית קשה הוא משהו שאנחנו רוצים להימנע ממנו", אמר הגורם.
על רקע חידוש השיחות בין ארה"ב לאיראן, בישראל הביעו חששות בדיונים סגורים שהממשל האמריקני ינסה לקשור בין הסכם הגרעין עם איראן לבין הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בבחינת להמתיק את הגלולה המרה לישראל. החשש הוא שהאמריקנים יאמרו שסעודיה לא יכולה להיכנס לנורמליזציה עם ישראל בלי הסכם עם איראן - וזה עלול להכניס את ישראל לדילמה מורכבת.
פורסם לראשונה: 23:32, 17.06.23