6 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלאמן , בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, אבראהים ראיסי
מוחמד בן סלאמן , בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, אבראהים ראיסי
האמריקנים ייצרו "מלכודת דבש"? יורש העצר הסעודי בן סלאמן , נתניהו, ביידן ונשיא איראן ראיסי
(צילום: gettyimages, רויטרס, AFP, EPA)
בישראל עוקבים בדאגה אחרי השיחות החשאיות המתנהלות בין ארה"ב לאיראן בתיווך עומאן וקטאר, שמעוניינות בהגעה להסכם גרעין חדש מסיבות כלכליות. המגעים האלה פוגשים אינטרס אמריקני ברורי והוא להגיע לבחירות עם שני הישגים: הסכם גרעין חדש עם איראן שנותן גזר למדינות המפרץ, והסכם שלום עם סעודיה שנותן גזר לישראל.
ההערכה בישראל היא שהאמריקנים נושאים ונותנים על הסכם ביניים שיחליף את ה-JCPOA, הסכם המעצמות מ-2015, שעיקרו הקפאה מלאה או חלקית של העשרת האורניום מצד איראן תמורת ביטול הסנקציות - כולן או חלקן - וזאת כשלב ביניים לפני הסכם מלא.
בישראל חוששים בדיונים סגורים שהממשל האמריקני ינסה לקשור בין הסכם הגרעין עם איראן לבין הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה בבחינת להמתיק את הגלולה המרה לישראל. האמריקנים יאמרו שסעודיה לא יכולה להיכנס לנורמליזציה עם ישראל בלי הסכם עם איראן - וזה עלול להכניס את ישראל לדילמה מורכבת, מעין מלכודת דבש.
הסעודים, מצידם, מתנים כרגע התקדמות עם ישראל בצעדים מרחיקי לכת עם הפלסטינים - שעלולים לחסל את קיומה של ממשלת ימין על מלא. במצב כזה, נתניהו יצטרך לבחון שינויים בהרכב הממשלה והכנסת שותפים חדשים במקום איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

6 צפייה בגלריה
"פשוט לא מאמינים לאיראנים". אחד ממתקני הגרעין
"פשוט לא מאמינים לאיראנים". אחד ממתקני הגרעין
"פשוט לא מאמינים לאיראנים". אחד ממתקני הגרעין
(צילום: AP)
אם היו שואלים את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מה הם מעדיפים, סביר להניח שהיו משיבים שלא יהיה שלום עם סעודיה ושלא יהיה הסכם עם איראן. "כבר הבנו מה שווים ההסכמים עם איראן. אנחנו פשוט לא מאמינים להם", אומר גורם בירושלים. החשש בירושלים שאם יהיה הסכם גרעין שישחרר את איראן מהסנקציות – איראן תגדיל את תקציב הטרור שלה ממיליארד ל-3 מיליארד דולר בשנה. זה יהיה אסון מבחינת ישראל.
בישראל מודאגים מהאפשרות של חזרה להסכם גרעין, ובעיקר מודאגים מכך שהיא מגיעה כשהיחסים בין ישראל לארה"ב במצב קשה יותר ומרוץ הגרעין של איראן במצב טוב יותר. במילים אחרות: איראן במצב משופר, ואנחנו במצב גרוע יותר מול האמריקנים. שתי מגמות הפוכות.
ישראל לא באמת יודעת הכל על המגעים החשאיים להסכם – אבל הרושם הוא שנראה שאיראן וארה"ב קרובות לחצות את הרוביקון. בפעם הקודמת זה נפל על הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, והרבה גם בזכות הקשרים הטובים של ראשי הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויאיר לפיד בוושינגטון, שהצליחו במגעים שקטים לטרפד את המגעים להסכם. עם הביקורת החריפה בוושינגטון על המהפכה המשפטית ואי-הזמנתו של נתניהו לביקור בוושינגטון שכבר הפכה לסמל – יהיה הרבה יותר קשה לישראל לטרפד הסכם כזה.
התחושה הקשה בירושלים שארה"ב מתקרב להסכם עם איראן היא הסיבה המרכזית להחלטה הישראלית ליחצ"ן בכל הכוח את ההכנות בישראל לתקיפה צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן - או במילים אחרות: התרגיל הצבאי "אגרוף המחץ" שמדמה מלחמה רב-חזיתית כולל תקיפה באיראן ונחשב לתרגיל חסר-תקדים מבחינת סדרי הכוחות והמעורבות של הדרג המדיני.

6 צפייה בגלריה
תמונות לווין לפני אחרי אתר גרעין בעיר אבדה איראן
תמונות לווין לפני אחרי אתר גרעין בעיר אבדה איראן
האתר מריבאן, לפני ואחרי בשנת 2019
(צילום: Maxar Technologies via AP)
6 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בביקור ביחידת עוקץ
שר הביטחון יואב גלנט בביקור ביחידת עוקץ
בינתיים, צה"ל מתרגל תקיפה במתארי קיצון. שר הביטחון גלנט, ארכיון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט מקיימים במסגרת התרגיל הערכות מצב בבור בקריה בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי וצמרת הצבא. "אנו פועלים כל העת על מנת לשמור על עליונותה הביטחונית של מדינת ישראל. בתרגיל זה, המדמה תקיפה במתארי קיצון, צה"ל ובתוכו חיל האוויר מוכיחים שוב שהיכולות הן בלתי מוגבלות", אמר נתניהו בתרגיל.
תחילה קיים נתניהו פורום חשיבה תרגילי בהשתתפות שר הביטחון, הרמטכ"ל וחברי פורום המטה הכללי, ובמסגרתו הוצגו לו התרחישים שתורגלו בזירות השונות. בנוסף, הוצגו הערכות ומוכנות כוחות צה"ל בכלל החילות ללחימה בכמה זירות במקביל. היום השני התעסק יותר במפקדות, ביום השלישי הייתה ישיבת למידה לשרי הקבינט, וביום רביעי – ארבע שעות משותפות של רה"מ ושר הביטחון בהערכות מצב כולל תרחישים למלחמה בצפון ומעגלים רחוקים, שבמהלך היו דיונים אופרטיביים שבהם נדונו הדברים הכי רגישים.
בחלקו השני של התרגיל, שאליו הצטרף מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, צפו נתניהו, גלנט והרמטכ"ל במודל מבצעי של תקיפות חיל האוויר במתארי קצה כחלק מהתרגיל, וכחלק מתכנון התוכנית הרב-שנתית והתאמת צה"ל לאיומים עתידיים. ההמשך של התרגיל יהיה ביום ראשון – אז תתקיים הערכת מצב נוספת של נתניהו וגלנט, ולאחר מכן ישיבת קבינט מדיני-ביטחוני שתדמה קבלת החלטות במלחמה.
בינתיים בישראל זועמים על הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שהחליטה על סגירת "תיק מריבאן" - תיק החקירה נגד איראן. סבא"א זלזלה במידע שהביא המוסד הישראלי, ולדברי בכירים בישראל הפכה להיות גוף פוליטי שמשרת את האינטרסים של הממשל בארה"ב: "סגירת תיקי החקירה קשורה להסכם הגרעין המתהווה, סבא"א משחקת תפקיד פוליטי למען ארה"ב".
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הצליחו במגעים שקטים לטרפד את המגעים הקודמים להסכם גרעין. בנט ולפיד
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
6 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן, רון דרמר, צחי הנגבי, אמיל סלמן
ג'ייק סאליבן, רון דרמר, צחי הנגבי, אמיל סלמן
נשלחו כדי להשיג לנתניהו הזמנה? רון דרמר, ג'ייק סאליבן וצחי הנגבי שנפגשו בבית הלבן
(צילום: AFP, יונתן זינדל)
במקביל, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שקל בדרכו חזרה מוועידה בינלאומית בריאד שבסעודיה על המאבק בדאעש לקפוץ ביום חמישי הבא לביקור קצר בישראל - אך בסופו של דבר ביטל. אולי חשש מלחצים בנושא האיראני.
אל תוך הקלחת הזאת הגיעו לוושינגטון ראש המל"ל צחי הנגבי ומקורבו של נתניהו השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר לשיחות עם היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן. בכירים בממשלה אמרו שהסיבה המרכזית לשליחתם היא למעשה להשיג לנתניהו הזמנה לוושינגטון. מנגד, דיפלומט אמריקני בכיר אמר: "ההתעסקות בהזמנה של נתניהו לבית הלבן היא ילדותית. ההזמנה בסוף תגיע".
סביר להניח שבמוקד השיחות בבית הלבן היו ארבעה נושאים: הזמנת נתניהו לוושינגטון, איראן והחשש בישראל מחזרה להסכם גרעין, הנורמליזציה עם סעודיה, והפלסטינים. בהודעת הבית הלבן היה ניסיון לכרוך את הנושא הפלסטיני לנורמליזציה עם סעודיה: "סאליבן אישר מחדש את מטרת הממשל לשפר עוד יותר את האינטגרציה הביטחונית והכלכלית של ישראל ברחבי המזרח התיכון. סאליבן גם הדגיש את הצורך לנקוט בצעדים נוספים לשיפור חייהם של הפלסטינים, קריטיים למימוש אזור שליו, משגשג ומשולב יותר", נכתב בהודעת הבית הלבן. עוד דנו בפגישה ב"תיאום משופר כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ודרכים להתמודדות עם איומים מצד איראן ושלוחותיה".
האמריקנים העבירו לישראלים מסר ולפיו הציפייה בוושינגטון היא שה"רפורמה" לא תחזור לשולחן, שהממשלה תמשיך לרסן את השרים בן גביר וסמוטריץ', ותמתן את פעילות צה"ל בשטחים עד להגעת נתניהו לבית הלבן. אלה הדברים שחשובים יותר לאמריקנים, ולא ברור מה שמעו הישראלים בנושא האיראני.