כוחות הביטחון החלו הבוקר (שני) לפנות את המתנחלים שעלו אל המאחז הבלתי-חוקי אביתר בשומרון בתגובה לפיגוע בעיירה הפלסטינית חווארה שבו נרצחו האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה. עד כה לא דווח על עימותים.
בינתיים, ובשיא הפינוי, הגיעו חברי עוצמה יהודית לישיבת סיעה במאחז שהוכרז שטח צבאי סגור - ושם התייחס לראשונה השר בן גביר לפרעות שעות ארוכות אחרי שהסתיימו, וקרא "לא לקחת את החוק לידיים". כל זאת, בזמן שהוא שוהה במאחז בלתי-חוקי, לצד עשרות מתנחלים. את האזהרה הזו הוא נמנע מלהשמיע בזמן אמת. חלק מהח"כים שהיו עמו, נציין, הביעו תמיכה בפורעים.

5 צפייה בגלריה
"הממשלה צריכה להרתיע, לא האזרחים". בן גביר וחברי סיעתו במאחז אביתר
"הממשלה צריכה להרתיע, לא האזרחים". בן גביר וחברי סיעתו במאחז אביתר
"הממשלה צריכה להרתיע, לא האזרחים". בן גביר וחברי סיעתו במאחז אביתר
(צילום: אלישע בן קימון)
בן גביר פנה גם לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש לאפשר למתנחלים לשהות במאחז, על אף שהדבר מנוגד לחוק ונעשה בזמן שכוחות הביטחון מנהלים מצוד אחר המחבלים. "אנחנו במלחמה", אמר. "זו לא מלחמה מאתמול וזו לא מלחמה שתסתיים ביום אחד, אבל זו מלחמה שחייבת לעורר את כולנו לאמץ מדיניות של מלחמה אמיתית בטרור. הגיע הזמן להפסיק את מדיניות ההכלה. האויב בצד השני מבין הפוך את המסר. צריך לכתוש את הטרוריסטים, והגיע הזמן לחזור לסיכולים הממוקדים ולחסל את ראשי ארגוני הטרור המסיתים".
"אני רוצה להיות ברור לגבי התמונות מחווארה", הוסיף השר. "אני מבין את הכאב אבל אסור לנו לקחת את החוק לידיים. מי שצריך לטפל בטרור ולהרתיע אותו זו ממשלת ישראל ולא אזרחים".
כ-450 מתנחלים הגיעו אמש למאחז במקביל להתפרעויות ביישובים פלסטיניים ובכללם חווארה שבו הוצתו עשרות בתים וכלי רכב. חלק מהמתנחלים הגיעו לאביתר עם ילדים קטנים ונערכו מבעוד מועד ללינה בשטח.
אנשי גרעין אביתר מסרו עם ההגעה למאחז: "תושבי אביתר חזרו הביתה. משפחות אביתר ועשרות בחורי הישיבה החליטו לחזור ליישוב אביתר, בעקבות הפיגוע בכפר חווארה שבו נרצחו הלל ויגל יניב הי"ד, ולאחר כשנה וחצי שבהן הממשלות לא קיימו את ההסכם שנחתם עם המתיישבים".
5 צפייה בגלריה
החל פינוי ההתיישבות באביתר
החל פינוי ההתיישבות באביתר
הפינוי באביתר
( צילום: TPS)
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית), שעשה את הלילה באביתר, אמר לדוריה למפל ויואב רבינוביץ ב-ynet radio: "חלוצים וחלוצות הגיעו עם ברק בעיניים במטרה לקרוא לממשלה ליישב את הארץ כתגובה לפיגוע. בסופו של דבר הם רוצחים ואנחנו בונים, וזה המסר שאנחנו רוצים להעביר. אני חושב שהאנרגיות טובות ואני מקווה שהממשלה תאשר לחזור לשם בזמן הקרוב".
ביוני 2021 נחתם הסכם בין נציגי הממשלה דאז למתנחלים, ובראשם יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס וראש מועצת שומרון יוסי דגן, שעיקרו היה כי בתמורה לפינוי שקט של המתנחלים שהתיישבו על גבעת אביתר בשומרון יקדם שר הביטחון באותה התקופה בני גנץ את הקמת היישוב. ואולם, למעט סקר קרקעות לא נעשה דבר ולטענת המתנחלים ההסכם הופר.
בימין הביעו תמיכה במהלך העלייה לאביתר. שרת ההתיישבות אורית סטרוק (הציונות הדתית) אמרה כי "מתעודדת מהידיעה על החזרה לאביתר". ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) אמרה אמש: "הצטרפתי למאות האנשים שעלו מחדש ליישוב אביתר כדי להישאר כאן - הפעם לתמיד. אני קוראת לראש הממשלה ושר הביטחון לאשר עוד הלילה את הקמת הישוב, ולהימנע מפינוי התושבים כשהדם עדיין מבעבע".
5 צפייה בגלריה
חיילים ומתנחלים באביתר
חיילים ומתנחלים באביתר
אביתר, הבוקר
(צילום: tps)
השר לביטחון לאומי בן גביר הודיע כאמור כי סיעתו תערוך הבוקר ישיבה במאחז הבלתי-חוקי. במכתב שהפנה לראש המממשלה נתניהו, כתב בן גביר: "כפי שידוע לכולנו, אמש עלו אזרחים מסורי נפש ליישוב בתגובה לפיגוע הנוראי אתמול שבו נרצחו האחים הל ויגל יניב הי"ד מהר ברכה. בעיניי, התגובה לפיגוע חייבת להיות קודם כל יד קשה מול הטרור. כך למשל הצעת חוק עונש מוות למחבלים שעברה אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה, וכאן המקום להודות לך על כך".
בן גביר כתב עוד לנתניהו: "אין גם מחלוקת שחיזוק ההתיישבות הוא כלי חשוב נוסף במאבק מול הטרור לצד היד הקשה. על כן, ומאחר שבכל מקרה יש הסכמה לגבי היישוב כאמור ברישה, יהיה זה מן היושר ומן הצדק לאפשר לאזרחים הצדיקים שעלו את המשך השהייה במקום".
פורסם לראשונה: 09:21, 27.02.23