התוכנית לביצור הנגב והגליל: בממשלה הנחו את צה"ל להיערך בשטח ל"יום שאחרי" המלחמה בעזה וחילופי האש עם חיזבאללה בצפון באמצעות הקמת מכשולים הנדסיים חדשים בין היישובים בנגב הערבי ובגליל העליון והמערבי. ההנחיה הועברה מתוך הבנה שהולכת ומחלחלת גם בדרג המדיני, חרף הצהרות של בכיריו על חיסול חמאס במלחמה שתימשך עוד שנים, שלפיה צבא הטרור שהתעצם ב-14 השנים האחרונות ברצועה גדול מדי, ולכן גם בעוד שנתיים-שלוש יישמעו התרעות צבע אדום בעוטף - כפי שהעריכו במערכת הביטחון. בתוך כך, בצה"ל מעריכים כי מטח הרקטות לעבר ערי המרכז והשפלה שוגר בחצות מאתרים בחאן יונס ובג'באליה - עיר בצפון הרצועה שבה התמרון הצבאי הסתיים ברובו.

3 צפייה בגלריה
חומות נגד טילי נ"ט ליד מטולה
חומות נגד טילי נ"ט ליד מטולה
חומות נגד טילי נ"ט ליד מטולה
(צילום: יואב זיתון)
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05
מטרת התוכנית, שיישומה מתחיל בשטח כבר בימים אלה, היא לשכנע את תושבי קריית שמונה, שדרות ויתר קיבוצי ומושבי הגליל והנגב לשוב לבתיהם כבר בטווח הנראה לעין. בצה"ל ובממשלה מנהלים בנושא שיחות רצופות עם ראשי הרשויות, ובמקביל קבלני הנדסה מתחילים להקים מכשולי מסתור וחומות גבוהות בין היישובים והכבישים בנגב המערבי הסמוכים לרצועת עזה כדי למנוע פגיעה של טילי נ"ט, בהם קורנט, בכלי רכב ישראליים שיעברו שם בעתיד.
התוכנית כוללת גם עיבוי דרמטי בגדודי ההגנה שצה"ל יפרוש בחטיבות המרחביות בעוטף עזה ובגליל בסדרי גודל שלא זכורים עם אלפי לוחמים בכל גזרה שיאבטחו מדי יום את תנועת ושגרת המשפחות, התושבים והמבקרים - בתקווה שאלו ישובו לשני חבלי הארץ שננטשו בגלל המלחמה. מדובר במצטבר במאות אלפי אזרחים שנכנסים בימים הקרובים לחודש הרביעי שלהם הרחק מבתיהם.
בצה"ל אומרים על רקע ניסיונות השכנוע שהובטח לאזרחים מהעוטף שהיכולת של חמאס לפשוט לשטח ישראל ירדה מאוד, וכך גם היכולת הרקטית שלו. בפיקוד העורף מציינים כי הדעות בקהילות המפונות חלוקות, בעיקר בין המבוגרים להורים צעירים עם ילדים קטנים. עוד הובטח לתושבים שכיתות הכוננות ביישובים עובו באמצעים נוספים ובחברים שהגדילו את כוחות הכוננות עם נשקייה ומערכת קשר שלמה בכל יישוב. בפיקוד העורף ציינו עוד כי יינתן פתרון לבתי הספר בקווי העימות.
3 צפייה בגלריה
תוכנית להקמת חומות נגד נ"ט בנגב המערבי
תוכנית להקמת חומות נגד נ"ט בנגב המערבי
תוכנית להקמת קירות חומות נגד נ"ט בנגב המערבי
בזירה הצפונית נראה כי מתכוונים בממשלה להעניק הזדמנות למשא ומתן המדיני עם חיזבאללה בהובלת צרפת וארה"ב שמתנגדות נחרצות להתקפה יזומה ישראלית משמעותית על ארגון הטרור השיעי. אם מהלך זה ייכשל ואלפי לוחמי כוח רדואן לא יתרחקו מהגבול במרחק של לפחות חמישה עד 10 ק"מ, או אז תוכל ישראל לפתוח במהלך התקפי אווירי נרחב נגד חיזבאללה, אך כזה שעלול להידרדר גם לתמרון קרקעי בדרום לבנון. לפי הערכת צה"ל, מהלך כזה יצטרך להיעשות במקביל לפעולה בהיקפים משתנים לאורך השנה הקרובה ברצועת עזה.
תוכנית הביצור של הנגב והגליל צפויה לכלול משאבים כלכליים אדירים של מיליארדי שקלים לכל הפחות, בגלל עלותו הגדולה של המכשול החדש בגבול לבנון לכל אורך 130 הקילומטרים שבין הר דב וראש הנקרה, ולא רק בשליש מהשטח כפי שהממשלה הסכימה לתקצב בשנים האחרונות, לפני המלחמה.
עלות העתק לתוכנית ההגנה על יישובי הנגב והגליל תיקח בחשבון גם את מימון סדרי הכוחות שיאבטחו את התושבים מפני חמאס וחיזבאללה בשנים הבאות: מדובר בעשרות גדודי מילואים שיושקעו במשימות ההגנה בשתי החזיתות בהיקפים של שבועות ארוכים של תעסוקות מבצעיות מדי שנה לכל לוחם מילואים, וכן עלייה בגיל המשרתים לסביבות 45 לנוכח התקופה הנוכחית של שירות המילואים של יותר משלושה חודשים שבו נמצאים עשרות אלפי לוחמים בצו 8 בכל הגזרות.