3 צפייה בגלריה
מכונת הנשמה בית חולים ב שוורן ב גרמניה נגיף קורונה
מכונת הנשמה בית חולים ב שוורן ב גרמניה נגיף קורונה
מכונת הנשמה
(צילום: MCT)
התמונות מסין ומאיטליה בחודשים הראשונים של מגפת הקורונה גרמה לרכישה של אלפי מכונות הנשמה (מנשמים), כשבפועל מספר המונשמים הגבוה ביותר בישראל עמד על פחות מ-400. מבקר המדינה מצא ליקויים בתהליך קבלת ההחלטות בנוגע למנשמים, ובין היתר נמתחה ביקורת על ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, שבתקופתו הם נקנו.
בדו"ח המבקר, בפרק העוסק בקבלת החלטות, נכתב כי ב-27 במרץ 2020 החליט נתניהו בדיון בפורום שבו השתתפו מספר מצומצם של שרים כי יש לרכוש 7,000 מנשמים במסגרת ההיערכות להתמודדות עם המשבר על-פי תחזית התחלואה של משרד הבריאות.
בדיון הציג משרד הבריאות את הצורך בהיערכות ל-10,000 מונשמים, וראש המוסד דאז יוסי כהן ציין כי אין חסם ברכש מנשמים, אלא במספר המיטות ובמספר הצוותים הרפואיים להפעלתם של המנשמים. מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, ציין כי ביכולתה של מערכת הבריאות להנשים 5,000-7,000 חולי קורונה קשים. לסיכום הנושא הנחה נתניהו את כהן לפעול לרכישת 7,000 מנשמים.
המבקר הדגיש כי החלטה זו לא נדונה במועד זה במליאת הממשלה, והיא אושרה בממשלה בדיעבד כחודש לאחר שהתקבלה החלטתו האמורה של ראש הממשלה דאז, במסגרת התוכנית הכלכלית ותיקון חוק יסוד: משק המדינה, זאת לאחר שהחל תהליך הרכש. נתניהו ציין אז כי אין משמעות למספר המנשמים הקיים היום, וכי 4,000 או 5,000 מנשמים זהו מספר זעום ביחס למספר המונשמים שעלול להגיע ל-50,000.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
בנימין נתניהו ויוסי כהן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב
(צילום: יואב דודקביץ')
ב-15 ביולי אשתקד המליץ משרד הבריאות למטה לביטחון לאומי לבטל את רכישתם של 3,985 מנשמים עודפים, בעלות של 320 מיליוני ש"ח ולמכור בעתיד מנשמים עודפים למדינות אחרות. באוגוסט 2020 מסר מנכ"ל משרד הבריאות דאז, פרופ' חזי לוי, כי במהלך גל התחלואה הראשון נקנו מנשמים רבים - הרבה מעבר ליכולת של מערכת הבריאות להפעילם, זאת אף לאחר ההחלטה (שהוחל ביישומה) לתגבור צוותי הרפואה בבתי החולים ב-400 רופאים וב-1,600 אחיות, וכי המנשמים העודפים שלא יימצאו צוותים להפעלתם יימכרו.
בביקורת נמצא כי נכון לינואר 2021 סופקו למחסני משרד הבריאות 6,531 מנשמים, הן מתוצרת מפעלים בישראל והן מחוצה לה. המבקר העיר כי מומלץ שמשרד הבריאות יבחן את מלאי המנשמים שברשותו אל מול התחזיות העדכניות הנוגעות להיקף התחלואה והיקף המאושפזים ואל מול היכולת להפעילם ויפעל, ככל שעולה צורך, למכירת מנשמים עודפים המצויים ברשותו. כמו כן, המליץ המבקר כי המשרד יביא הנושא להחלטת הממשלה או קבינט הקורונה בהתאם לצורך.
מנתוני משרד הבריאות שהועברו למשרד מבקר המדינה עולה כי מכירת המנשמים העודפים יחסית ליעד המונשמים וביטול ההזמנות שבהליכי ביטול וטרם סופקו יחסוך יותר מ-520 מיליוני שקלים - כ-147 מיליון שקלים מהשלמת ביטול ההזמנות שטרם סופקו בתוספת כ-373 מיליון שקלים ממכירת המנשמים העודפים.
מהליכוד נמסר בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "נקרא ונלמד את הדו"ח. במבחן התוצאה ראש הממשלה לשעבר נתניהו הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגפת הקורונה בזכות מיליוני החיסונים שהביא - מהר יותר והרבה יותר מכל מדינה אחרת. יותר מכך, ההצלחה הישראלית שימשה מודל לעולם כולו. בימים אלה רואים כיצד ההזמנה מראש של החיסון השלישי לישראל על ידי נתניהו הצילה פעם נוספת חיים רבים".