הממשלה הספרדית בראשות פדרו סנצ'ס מהמפלגה הסוציאליסטית אמורה לאשר מחר (שלישי) הצעת חוק שתאפשר בין היתר לנשים לקחת "חופשת וסת" מהעבודה. התוכנית להפוך את ספרד למדינה האירופית הראשונה שמאפשרת סוג זה של חופשה הציתה דיון שמפלג בין איגודי עובדים לבין הממשלה שנשלטת על ידי קואליציה מהשמאל.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מחזור
אילוסטרציה מחזור
על הפרק: עד חמישה ימים של "חופשת וסת". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
ספרד פדרו סנצ'ס פדרו סנצ'ז ראש ממשלה
ספרד פדרו סנצ'ס פדרו סנצ'ז ראש ממשלה
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס. ההצעה יוצרת מחלוקת בין מפלגות השמאל בקואליציה לאיגודי עובדים
(צילום: EPA)
שרת השוויון אירנה מונטרו, שחברה במפלגת השמאל הרדיקלית "פודמוס", כתבה בטוויטר ביום שישי: "אנחנו נכיר בחוק בזכותן של נשים שסובלות מכאבי וסת לקחת חופשה שתמומן על ידי המדינה". העיתון הספרדי "אל פאיס" וגופי תקשורת נוספים דיווחו כי החוק המוצע יאפשר לנשים שסובלות מכאבי מחזור קשים לקחת לפחות שלושה ימי מחלה בכל חודש, ובמקרים חמורים במיוחד אף חמישה ימים בהצגת אישור רפואי מתאים.
"חופשת וסת" קיימת כרגע רק במספר מצומצם של מדינות, בהן דרום קוריאה ואינדונזיה, ובספרד הסוגיה מעוררת מחלוקת רבה. שורה של פוליטיקאים ואיגודי עובדים הזהירו כי אישור החופשה עלול להדביק סטיגמות לנשים במקומות העבודה וליצור העדפה לגיוס של גברים. כריסטינה אנטונאנזאס, סגנית מזכיר "איגוד העובדים הכללי", אמרה כי "צריך להיזהר עם החלטות כאלה, זה יכול להשפיע בצורה בלתי-ישירה על היכולת של נשים להיכנס לשוק העבודה". אולם "איגוד ועדי העובדים", איגוד העובדים המרכזי השני במדינה, בירך על ההצעה וכינה אותה "התקדמות חקיקתית" שתכיר בבעיה בריאותית שלדבריו התעלמו ממנה עד עכשיו.

פטור ממע"מ על טמפונים והפלה בלי אישור רופא

שרת הכלכלה נדיה קלוינו מהמפלגה הסוציאליסטית, בעברה אחראית על ניהול התקציב של האיחוד האירופי, אמרה כי כמה טיוטות של הצעת החוק עדיין נמצאות בעבודה. כשנשאלה על המחלוקות שההצעה מעוררת, קלוינו אמרה לכתבים בחמישי האחרון כי "הממשלה לעולם לא תנקוט אמצעי שיגרום להדבקת סטיגמות לנשים".
מנהיג "מפלגת העם" השמרנית שנמצאת באופוזיציה, אלברטו נונייז פייחו, אמר כי ההחלטה מתי נדרשת חופשת מחלה צריכה להיות בידי רופאים. בנוסף, הוא האשים את הממשלה בניסיון להסיח את הדעת באמצעות ההחלטה מפרשת השימוש של סוכנות המודיעין המרכזית במדינה בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO הישראלית. בשבוע שעבר, התקשורת בספרד דיווחה כי הממשלה החליטה להדיח את פאס אסטבן, ראש המרכז הלאומי למודיעין, לאחר שהודתה בדיון סגור שנערך בפרלמנט כי הסוכנות פרצה לטלפונים הניידים של כמה בדלנים קטלאנים.
3 צפייה בגלריה
פאס אסטבן ראש שירותי המודיעין ב ספרד מופיעה בפני הפרלמנט במדריד 5 במאי פוטרה על רקע פרשת NSO  שימוש בתוכנת פגסוס
פאס אסטבן ראש שירותי המודיעין ב ספרד מופיעה בפני הפרלמנט במדריד 5 במאי פוטרה על רקע פרשת NSO  שימוש בתוכנת פגסוס
פאס אסטבן, ראש סוכנות המודיעין. הודתה בריגול
(צילום: EPA)
אנה פרר, יושבת ראש ארגון המסייע לנשים שסובלות מאנדומטריוזיס, מחלה גינקולוגית שיכולה להחמיר את כאבי המחזור, אמרה כי היא חוששת שהחוק ייצור אפליה נגד נשים, למרות שהוא נועד להגן על זכויותיהן. פרר אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי "מה שאנחנו צריכות, יותר מחופשה, זה הכרה במגבלה שלנו".
הצעת החוק כוללת גם צעדים להגברת הנגישות להפלות בבתי חולים פרטיים, ובין השאר אמורה לאפשר לנערות לעבור הפלה ללא אישור ההורים כבר מגיל 16, ולא רק מגיל 18 כפי שמותר היום. כמו כן, כוללת ההצעה גם ביטול המע"מ על כמה מוצרי היגיינה נשית, כמו טמפונים.
בשנת 1985 ספרד הפכה הפלות לחוקיות במקרים של אונס ומום בעובר, או במקרים שבהם לאם נשקפת מהלידה סכנה גופנית או נפשית חמורה. ב-2010 הורחב החוק כדי לאפשר הפלות לכל דורשת עד השבוע ה-14 להיריון, אך הנגישות להליך נותרה מורכבת מכיוון שרופאים רבים בבתי חולים ציבוריים עדיין מסרבים לבצע אותו.