התקשורת בספרד דיווחה בצהריים (שלישי) כי הממשלה במדריד החליטה לפטר את ראש סוכנות המודיעין המרכזית שלה, על רקע שתי פרשיות שונות שבמרכזן שימוש בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO הישראלית, שבשנים האחרונים צצים שוב ושוב דיווחים על שימוש לא הולם בה על מנת לעקוב אחר מתנגדי משטר, פעילי אופוזיציה, פוליטיקאים ועיתונאים.
2 צפייה בגלריה
 ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס
 ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס
ראש הממשלה פדרו סנצ'ס והלוגו של NSO. סערה גם בספרד
(צילום: AFP, EPA)
לפי הדיווחים, שפורסמו בין היתר בעיתון אל פאיס ובסוכנות הידיעות EFE, הממשלה שבראשה עומד פדרו סנצ'ס החליטה להדיח את פאס אסטבן, שעומדת בראש המרכז הלאומי למודיעין, או ה-CNI. אסטבן בת ה-64 היא האישה הראשונה בתפקיד, ומונתה אליו באופן רשמי לפני שנתיים, אם כי החלה למלאו באופן זמני כבר ביולי 2019.
הדיווחים על הדחתה מגיעים אחרי שבשבוע שעבר הודתה אסטבן, בדיון סגור שנערך בפרלמנט הספרדי, כי הסוכנות שבראשה היא עומדת פרצה לטלפונים הניידים של כמה בדלנים קטלאנים. היא הדגישה כי הפריצות לטלפונים הללו נעשו באופן חוקי, באמצעות צו בית משפט. בממשלה טענו כי המעקב הזה היה מוצדק, בשל חלקם של אותם בדלנים בתוכנית שנכשלה לפני כחמש שנים להביא לפיצולה של קטלוניה משאר ספרד.
את ההודאה סיפקה אסטבן אחרי שבחודש שעבר דיווח ארגון זכויות האזרח הקנדי Citizen Lab, שפרסם בשנים האחרונות כמה וכמה דיווחים בנוגע לשימוש בתוכנת "פגסוס", כי 60 בני אדם שקשורים לתנועה הבדלנית בקטלוניה היו יעד לשימוש בתוכנה הזו. אותה חשיפה הביאה למשבר פוליטי בספרד: מפלגת השמאל הקטלאנית ERC, בעלת ברית קריטית עבור ממשלת המיעוט שבראשה עומד סנצ'ס, הודיעה כי לא תתמוך עוד בממשלה כל עוד לא יינקטו צעדים שמטרתם להחזיר את האמון שלה בה.
2 צפייה בגלריה
פאס אסטבן ראש שירותי המודיעין ב ספרד מופיעה בפני הפרלמנט במדריד 5 במאי פוטרה על רקע פרשת NSO  שימוש בתוכנת פגסוס
פאס אסטבן ראש שירותי המודיעין ב ספרד מופיעה בפני הפרלמנט במדריד 5 במאי פוטרה על רקע פרשת NSO  שימוש בתוכנת פגסוס
פאס אסטבן, ראש שירותי המודיעין בספרד. הודתה בריגול אחר בדלנים קטלאנים וחוללה משבר פוליטי
(צילום: EPA)
לא רק בדלנים מקטלוניה היו יעד לשימוש ב"פגסוס", לפי הדיווחים לכל הפחות: בחודש שעבר נחשף כי גם הטלפון של ראש הממשלה עצמו היה נגוע בתוכנת הריגול הישראלית, כמו גם הטלפון של שרת ההגנה מרגריטה רובלס. לפי אותם דיווחים, הטלפונים הודבקו בתוכנה על ידי גורם "חיצוני".
"פגסוס", נזכיר, היא רוגלה (תוכנת ריגול) שניתן לשתול הן במכשירי אנדרואיד והן במכשירי אייפון, והיא מסוגלת להפוך את הסמרטפון לכלי ריגול לכל דבר. מי שהשתלט על המכשיר מרחוק יכול לשלוף ממנו קבצים, להפעיל את המצלמה ואת המיקרופון, לגשת למיקום של המכשיר, לצפות באנשי הקשר ובלוח השנה וכן לעקוב אחרי ההתכתבויות באפליקציות המסרים ואחר הפעילות ברשתות החברתיות.
בשנים האחרונות פורסמו כאמור דיווחים רבים על שימוש לא ראוי בתוכנה מצד משטרים וממשלות בעולם, ובתחילת השנה סערה גם ישראל בעקבות הטענות שפורסמו על השימוש שעשתה המשטרה בתוכנה הזו, או בתוכנה דומה של NSO. בהמשך טען צוות של הפרקליטות שבחן את הטענות כי רק מעטים מרשימת האישים שלכאורה היו יעד לשימוש בתוכנה אכן היו תחת מעקב. לגבי שלושה מהם – ראשי ערים שהיו בחקירות – נמסר כי הפריצות נעשו בסמכות.