"השר צריך להתבייש", "הוא חייב להתפטר", "הוא לא מעודכן במה שקורה בשטח". באום אל-פחם נדהמו לשמוע הבוקר (יום א') כי השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לא מתמצא ככל הנראה במספר קורבנות הפשיעה החמורה בעיר. הסערה התעוררה אחרי שהשר התבקש להתייחס בריאיון לאולפן ynet לעובדה שמתחילת השנה נרצחו בעיר בוואדי ערה תשעה בני אדם, וכל המקרים לא פוענחו על ידי המשטרה.
אחרי שהמראיין אטילה שומפלבי ביקש מהשר להתייחס לנתון הקשה, בר-לב השיב: "נדמה לי שזה מאז 2011 או 2012, אני בספק". ראמזי מחאמיד, תושב העיר, הגיב בחריפות: "אם השר לביטחון הפנים לא יודע שמתחילת השנה יש תשעה קורבנות באום אל-פחם זאת בושה, הוא לא צריך להופיע בתקשורת ולפרסם שקרים". בלשכת השר בר-לב טרם הגיבו לדברים.
3 צפייה בגלריה
 תשעת הנרצחים באום אל-פחם מתחילת השנה
 תשעת הנרצחים באום אל-פחם מתחילת השנה
תשעת הנרצחים באום אל-פחם מתחילת השנה
לפי הנתונים המעודכנים, מ-2011 נרצחו בעיר המדממת יותר מ-40 גברים ונשים. בעיר מזכירים את ביקורו של בר-לב באום אל-פחם באוקטובר - בשבוע שבו נרצחו שני בני אדם. "איך יכול להיות שהוא אומר תשעה נרצחים במשך כמה שנים? הוא הרי הגיע לעיר לפני חודשיים בעקבות הרצח של חליל ג'עו שרק השנה נרצחו עוד שלושה מבני משפחתו ובתוך שנתיים שבעה מבני משפחתו. הוא כל כך מהר שכח? לדעתי שר כזה צריך להתפטר מתפקידו".
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב וג'מאל חכרוש באום אל פחם בעקבות גל הרציחות
עמר בר לב וג'מאל חכרוש באום אל פחם בעקבות גל הרציחות
השר בר-לב (שלישי מימין) בביקורו באוקטובר באום אל-פחם
גם מונה מחאג'נה, תושבת העיר, מתחה ביקורת חריפה על בר-לב: "אני לא מאמינה ששר במדינת ישראל שאחראי על גוף משטרתי לא מאמין שמספר הנרצחים באום אל-פחם מתחילת השנה הגיע לתשעה. מה הוא רוצה שנגיד לו, שאין רציחות והכול שקט ובסדר? עכשיו הבנתי למה אין פענוחים, כי השר רחוק מהמציאות".
תושב אחר בשם יוסף מחאג'נה אמר: "השר הזה לא מעודכן במה שמתרחש באום אל-פחם. בזמן הביקור שלו הייתה הפגנה נגד האלימות, הרציחות והפשיעה והוא ידע על הכול. הוא יודע רק לכתוב דברים ברשתות החברתיות ולא מעניין אותו מגל הפשיעה אצלנו. על הממשלה להתערב ולחקור למה הוא לא מעודכן בנתונים ואם הוא עדיין מתאים לתפקיד".
איש משפחת ג'עו, שאיבדה כאמור בתוך שנתיים שבעה מבניה במסגרת הסכסוכים האלימים בעיר, ביקש להתייחס לדברים בעילום שם. "רק השנה נרצחו שלושה בני משפחה, והשר לא יודע. אני מציע לו לפתוח את התיקים ולהסתכל על הזלזול של החוקרים שלא מתאמצים לעצור את הרוצחים. השר מתעלם מהאמת ומנסה להראות לנו שהכול בסדר, אבל בעיר אין ביטחון לתושבים".

ד"ר סמיר מחאמיד, ראש העיר אום אל-פחם, אמר בריאיון לאולפן ynet בעקבות המצב הקשה שמאיים על חיי תושביו כי "החברה הערבית צריכה לעשות יותר. אנחנו משתדלים לעשות דברים גם דרך ועדות הסולחה, בתי הספר והמסגדים, אבל אולי לא מספיק. המשטרה צריכה לעשות יותר, תשעה נרצחים מתחילת השנה ואפס פענוחים".
הוא אמר עוד: "גם הממשלה צריכה לעשות יותר. יש בעיר 43% של נוער בסיכון על פי קריטריונים של משרד החינוך ומשרד הרווחה, ואני יכול לתת מענה רק ל-500 ילדים. לכן, הממשלה צריכה לעזור במענה. אם יש לי 24% חסרי מעשה מגיל 18 עד 21, אז ממשלת ישראל צריכה לתת את המענה. יש דברים שאנחנו יכולים לתת את המענה עליהם, ויש דברים שבכוחה של משטרה וממשלה לעשות.
"אנו זועקים את זעקת הילדים שאין להם ביטחון האישי, של המבוגרים שאין להם ביטחון אישי. כל בר דעת יודע שהביטחון האישי נפגע קשות באום אל-פחם על אף שרוב האנשים הם מלח הארץ, רוצים רק לחיות בטוב. 99% הם ממיטב הטובים שלנו, הם בונים את הארץ ויש להם טביעת אצבע חיובית. יש מיעוט שמעכיר את האווירה כאן בעיר".
3 צפייה בגלריה
סמיר מחאמיד
סמיר מחאמיד
"היעד שלנו הוא להעלות את קרנה של העיר". ד"ר מחאמיד
ראש העיר דווקא שיבח את פעולות הממשלה בנוגע לטיפול בפשיעה באום אל-פחם, אבל מאוכזב ממבחן התוצאה. "עם כל הכבוד לעבודה שלהם, זה כנראה לא מספיק ומאוחר מדי. עם המידע שיש להם וארגז הכלים שיש להם, הגיע הזמן שישתמשו בו באופן אפקטיבי.
"אני מנסה לקדם הייטק בעיר, את מערכת החינוך, אני מנסה לקדם תיירות. כלומר, היד נטויה ואני רואה את האור בקצה המנהרה ואופטימי שנגיע ליעד שלנו. היעד שלנו הוא להעלות את קרנה של העיר ואני מאמין שנעשה זאת".