סוהרת ערנית סיכלה הברחת 11 מכשירי סלולר שעוביים מילימטרים בודדים ו-20 כרטיסי סים במהלך ביקור משפחות אצל אסירי חמאס בכלא שטה.
הבוקר (רביעי) כמה דקות לפני השעה 11 הגיעו נשים לבקר את בני משפחתם והבעלים, אסירי חמאס, הכלואים באגפים הביטחוניים בכלא שצמוד לכלא גלבוע בצפון - משם נמלטו ששת האסירים בספטמבר. ביקורי המשפחות אצל אסירים ביטחוניים בבתי הכלא בישראל הם פרצה שדרכה מנסים בני המשפחה להבריח סלולריים וכרטיסי סים לתוך הכלא.
5 צפייה בגלריה
11 סלולריים ו-20 כרטיסי סים נתפסו
11 סלולריים ו-20 כרטיסי סים נתפסו
הטלפונים הדקיקים שהברחתם נמנעה
(באדיבות שב"ס)
5 צפייה בגלריה
חדר הביקורים
חדר הביקורים
חדר הביקורים בכלא שטה
(באדיבות שב"ס)
5 צפייה בגלריה
חדר הביקורים
חדר הביקורים
המרווח הצר שדרכו הושחלו הטלפונים
(באדיבות שב"ס)
רס"ר גל בן שבו, סוהרת אחראית ביקורים בכלא שטה, הכניסה את בני המשפחה לחדר הביקורים, הבנוי מכמה עמדות שבהן מחיצת זכוכית, כשמשני הצדדים יושבים האסיר ובן המשפחה ומשוחחים בטלפון המותקן בצד של האסיר. בצד של המשפחות עומדת רס"ר בן שבו ובצד של האסירים הביטחוניים שהבוקר היו אסירי חמאס עומדים שני סוהרי ביטחון ומשגיחים שהכול יתנהל כשורה ולא יהיה הברחות.
לדברי רס"ר בן שבו, בני המשפחה עברו בידוק במגנומטר, שיקוף של הציוד שעליהם ובדיקה ידנית. ובכל זאת הצליחו להחביא על גופם את מכשירים הסלולר הדקיקים.
הסוהרת סיפרה כי מעט אחרי תחילת הביקור הרגישה שמשהו לא כשורה. "בקושי חלפו ארבע-חמש דקות, ובחושים שלי הרחתי שמשהו מזור קורה בחדר. יש אווירה מתוחה מהצד של בני המשפחות וגם בצד של אסירי החמאס. התנועות שלהם עוררו בי חשד, בעיקר שהם כל הזמן בחנו אותי. שמרתי על קור רוח ולא שידרתי שאני חושדת במשהו כי אסירים ביטחוניים יודעים לזהות התנהגות חריגה שלנו כסוהרים".
את תשומת הלב שלה משכה אישה שהתיישבה בעמדה הרחוקה ביותר. "מיד כשהתיישבה היא הניחה את המעיל שלה על מעקה הבטון שהסתיר את החיבור עם הזכוכית, וגם בצד השני אסיר החמאס הניח את המעיל שלו".
"הדקות חלפו בביקור, אבל המתח היה באוויר ואני השתדלתי לשדר טבעיות וניסיתי לסרוק את העמדות של מפגשי הנשים עם האסירים. אפילו הסתובבתי לצד השני והפניתי להם את הגב כאילו אני לא רואה דבר, ובזווית העין הבחנתי שמשהו קורה מתחת למעילים, שזזו, והאישה שם הייתה יותר מתוחה".
5 צפייה בגלריה
בית הכלא שאטה
בית הכלא שאטה
בית הכלא שטה. "התנועות של אסירי חמאס עוררו בי חשד, הם כל הזמן בחנו אותי"
(צילום: אלעד גרשגורן)
בשלב הזה רס"ר בן שבו עדכנה את סוהרי הביטחון בצד של אסירי חמאס, את מפקד המשמרת, קצין המודיעין וכל שרשרת הפיקוד של בית הכלא. "לא רצינו לעשות משהו קיצוני ודרסטי ולעצור את הביקור כדי לבצע חיפוש אצל בני המשפחות והילדים ובאסירים הביטחוניים", אמרה.
הסוהרים המתינו שהביקור יסתיים כדי לפעול. "האסירים הביטחוניים ניסו להסיח את דעת הסוהרים בצד שלהם, דיברו איתם על ספרים שלא קיבלו. אני הבחנתי שהאסיר שישב בעמדה הקיצונית מתעסק עם המכנסיים שלו. נראה כאילו ניסה להסתיר משהו על גופו", אמרה בן שבו.
בשלב זה הסוהרים נעלו את חדר הביקורים, ביצעו חיפוש על האסירים הביטחוניים וסריקות בחדר הביקורים עצמו. בחיפושיהם הם מצאו 11 סלולריים ו-20 כרטיסי סים. אסירי חמאס קלטו שהסוהרים עלו עליהם והשאירו את הסלולריים בחדר הביקורים כדי שלא יימצאו עם גופם.
בעקבות המקרה, מפקדי הכלא יטפלו בדרך משמעתית באסירים שהיו בחדר הביקורים שבו סוכל ניסיון ההברחה. לדברי רס"ר בן שבו, "האסירים כל הזמן מנסים לנצל פרצות ולהבריח סלולריים פנימה לכלא". הסוהרים לא חשבו שרווח של מילימטרים בודד בין הקיר למסגרת האלומיניום של החלון יהיה מספיק להברחת מכשיר סלולרי.
5 צפייה בגלריה
"האסירים כל הזמן מנסים לנצל פרצות ולהבריח סלולריים פנימה לכלא"
"האסירים כל הזמן מנסים לנצל פרצות ולהבריח סלולריים פנימה לכלא"
"האסירים כל הזמן מנסים לנצל פרצות ולהבריח סלולריים פנימה לכלא"
(צילום: עידו ארז)
למעשה בני המשפחה פירקו את מעטפת הפלסטיק של טלפונים ניידים והבריחו לכלא את ה"מוח" של הסלולרי הבנוי על פס פלסטיק, שעליו מקשים שהאסירים לוחצים עליהם באמצעות מעין קיסם.
"יש לי סיפוק שבתוך העבודה השגרתית שלנו שמרתי על דריכות שהביאה לסיכול הברחת מכשירי סלולר לאסירים חמאס בתוך הכלא", סיכמה הסוהרת בן שבו.
מפקד כלא שטה גונדר משנה איאד סביתי אמר: "אנחנו נמצאים במלחמה יומיומית נגד הברחת הטלפונים לתוך בתי הסוהר הביטחוניים. הערנות של אחראית הביקורים מנעה הברחת דרמטית. אם הטלפונים היו נכנסים, יחסי הכוחות היו משתנים והיו יכולות להיות תוצאות קשות מבחינת הכוונת טרור ונזקים נוספים".