שר החוץ של אזרבייג'ן, ג'ייהון ביירמוב, הגיע הבוקר (רביעי) לביקור בארץ כדי לפתוח את שגרירות ארצו בישראל – לראשונה מאז כינון היחסים בין המדינות בשנת 1991. זאת לאחר שבתחילת השבוע הגיש השגריר הראשון של אזרבייג'ן בישראל, מוכתר ממד אוגלו ממדוב, את כתב אמנתו לנשיא המדינה יצחק הרצוג.
ביירמוב יקיים קבלת פנים במלון דן בתל אביב לרגל פתיחת השגרירות בעיר, וכן צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והנשיא הרצוג. בהמשך ביירמוב יגיע גם לרמאללה וייפגש עם אבו מאזן. הוא נועד לפני כן עם שר החוץ אלי כהן, שבירך על פתיחת השגרירות "אשר מסמלת עידן חדש ביחסים בין שתי המדינות", עם התיאום בין הממשלות והיחסים האסטרטגיים שמגיעים לשיאם עם מינויו של שגריר קבע בארץ. ביירמוב ציין כי הגיע לישראל "בראש המשלחת האזרית הכי גדולה אי פעם. הגיעו איתי אפילו נציגים של הקהילה היהודית מארה"ב ומרוסיה".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן, עם שר החוץ האזרבייג'ני ג'ייהון ביירמוב בהצהרה לתקשורת
שר החוץ אלי כהן, עם שר החוץ האזרבייג'ני ג'ייהון ביירמוב בהצהרה לתקשורת
כהן וביירמוב במשרד החוץ
(צילום: מירי שמעונוביץ, משרד החוץ)
השרים דנו בקשרים המתהדקים בין ישראל לאזרבייג'ן, בין היתר בתחומי הכלכלה והחינוך, וכן שוחחו על שיתופי פעולה בתחום האנרגיה ובהתפלת מי ים. כהן ציין בפני עמיתו כי בכוונתו להגיע בחודש הבא לביקור מדיני בבירה באקו בראש משלחת כלכלית, על מנת להמשיך להעמיק את הקשרים המסחריים עם אזרבייג'ן. מבאקו צפוי כהן לטוס לאשגבאט, בירת טורקמניסטאן, כדי לפתוח את מבנה הקבע של השגרירות הישראלית במדינה - במרחק של רק 21 ק"מ מאיראן.
כאמור, במשך כ-30 שנים לא היה לאזרבייג'ן ייצוג דיפלומטי רשמי בישראל, שהייתה אחת המדינות הראשונות בעולם להכיר בעצמאותה בדצמבר 1991, ופתחה בה שגרירות בשנת 1993. אזרבייג'ן, שמוגדרת כמדינה חילונית, היא מדינה המוסלמית-שיעית הראשונה שפותחת שגרירות בישראל. באזרבייג'ן משגשגת כיום אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם המוסלמי, המונה בין 12 ל-18 אלף יהודים הנהנים מחופש דת ופולחן.
בשיחה בין כהן לביירמוב עלתה גם הסוגייה האיראנית. עד היום אזרבייג'ן נמנעה מלפתוח שגרירות בישראל בגלל לחץ מאיראן ומדינות מוסלמיות נוספות. היא חברה גם בארגון מדינות האסלאם, אך למרות זאת שינתה את גישתה. אזרבייג'ן אף רוצה לארח פורום של ישראל ומדינות הקווקז ומרכז אסיה, במטרה לחבר את ישראל לכל מדינות האיזור, כברית איזורית נגד איראן. שלשום אף התרחש ניסיון התנקשות בחבר פרלמנט אזרי, ככל הנראה על ידי גורמים פרו-איראניים. חבר הפרלמנט נפצע בניסיון ההתנקשות, אך לא נשקפת סכנה לחייו.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג ו שגריר אזרבייג'ן הגשת כתב ההאמנה
נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג ו שגריר אזרבייג'ן הגשת כתב ההאמנה
ייצוג רשמי לראשונה זה עשורים. שגריר אזרבייג'ן עם הנשיא הרצוג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
השר כהן מסר: "פתיחת השגרירות האזרית בישראל היא עדות נוספת לחיזוק היחסים בין המדינות. אזרבייג'ן היא מדינה מוסלמית, ומיקומה האסטרטגי הופך את הקשר בינינו לבעל חשיבות רבה ועם פוטנציאל גדול. סיכמתי עם שר החוץ ביירמוב על גיבוש חזית אחידה מול איראן, ועל חיזוק שיתופי הפעולה בתחומי הכלכלה, הביטחון האנרגיה והחדשנות. בקרוב אצא לביקור מדיני בבאקו יחד עם משלחת כלכלית גדולה, שתעמיק עוד יותר את הקשרים המסחריים בינינו".
כהן הדגיש כי "אנחנו צריכים לעבוד ביחד למנוע מאיראן להשיג יכולות גרעיניות. הדרך לעשות זאת היא בשימוש בכלים מדיניים וכלכליים, ובאותו זמן למסד איום צבאי אמין".
שר החוץ ביירמוב אמר: "היו לנו שיחות מועילות, שמבוססות על יעד משותף: לחזק את הקשרים בין המדינות. היחסים הגיעו לרמה של שותפות אסטרטגית, ושוחחנו על נושאים אזוריים – המדינות שלנו משתפות פעולה בהגנה ובביטחון במשך שנים רבות, והיום דיברנו על העמקת שיתוף הפעולה הזה. אנו מאמינים שתהיה לכל השפעה חיובית על השלום והיציבות באיזור, שתתרום גם לשגשוג". ביירמוב ציין כי "היחסים בין מנהיגי המדינות ממלאים תפקיד חשוב".
בהתייחסו לקהילה היהודית באזרבייג'ן אמר ביירמוב כי "הקהילה היהודית באזרבייג'ן ועולי אזרבייג'ן שחיים בישראל הם היבט חשוב ביחסים שלנו. יהודים ואזרים חיו בשלום וידידות במשך מאות שנים, והיהודים האזרים הם חלק פעיל מאוד בחברה שלנו. באזרבייג'ן יש הרבה בתי כנסת, בתי ספר יהודים ומרכזי תרבות – סמל של הרמוניה וכבוד הדדי".
3 צפייה בגלריה
כוח קומנדו של אזרבייג'ן כבש את שושה נגורנו קרבאך
כוח קומנדו של אזרבייג'ן כבש את שושה נגורנו קרבאך
"מעריכים את הסיוע הביטחוני של ישראל". כוח קומנדו אזרי בנגורנו קרבאך
( צילום: azertag + gurevich communications)
על הקשרים הכלכליים עם ישראל אמר ביירמוב: "בחנו דרכים להעמיק את הקשרים האלה. ב-2022 הסחר גדל ב-85% בהשוואה לשנה הקודמת. 114 חברות ישראליות פעילות באזרבייג'ן. דלק אזרי הוא 30% מצריכת הדלק של ישראל, שמייבאת כמות גדולה של מוצרי דלק מאיתנו. יש פוטנציאל גדול לישראל להביא את הטכנולוגיה המתקדמת שלה לאזרבייג'ן. אנו משתוקקים למשוך השקעות מישראל בתחום הבינה המלאכותית, אנרגיה מתחדשת, טכנולוגיה ועוד. נקבל בברכה עוד חברות ישראליות, במיוחד בתחום השבחת חקלאות וטיפול במים".
ביירמוב התייחס גם לסיוע הביטחוני של ישראל למדינתו, וכן למתיחות בינה לבין ארמניה. "אנו אסירי תודה לישראל על עזרתה לשמירה על הריבונות והשלמות הטריטוריאלית שלנו במשך 30 שנות הכיבוש הצבאי של אדמותינו על ידי ארמניה. אנו מעריכים מאוד את הסיוע של ישראל לפני ובמהלך המלחמה הפטריוטית ב-2020. בין החיילים הגיבורים שנלחמו ומתו בהגנה על המדינה היו גם יהודים אזרים.
"אזרבייג'ן מקדמת אג'נדה של שלום באיזור, בזמן שארמניה מסכנת את מאמצי השלום על ידי רטוריקה אגרסיבית ופרובוקציות צבאיות. אנו מאמינים שאין אלטרנטיבה לנורמליזציה בין המדינות, המבוססת על הכרה הדדית, כיבוד הריבונות והשלמות הטריטוריאלית, והכרה בגבולות. אזרבייג'ן פתחה במבצע שיקום נרחב של שטחי נגורנו קראבך, ומעריכים התעניינות ישראלית במעורבות במאמצי השיקום האלה".