שר החוץ של אזרבייג'ן, ג'ייהון בייראמוב, יגיע לישראל ב-29 במרץ כדי לפתוח את השגרירות האזרית בישראל. זה יהיה ביקורו הראשון של שר החוץ של אזרבייג'ן בישראל זה עשור, והוא צפוי להיפגש כאן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אלי כהן.
4 צפייה בגלריה
ג'ייהון בייראמוב
ג'ייהון בייראמוב
ג'ייהון בייראמוב, שר החוץ של אזרבייג'ן
4 צפייה בגלריה
מצעד צבאי באקו אזרבייג'ן
מצעד צבאי באקו אזרבייג'ן
עם דגלי ישראל. מצעד צבאי בבירת אזרבייג'ן, באקו
(צילום: azertag + gurevich communications)
בייראמוב מגיע לישראל כדי לפתוח את השגרירות בתל אביב, לאחר שבנובמבר החליט הפרלמנט של אזרבייג'ן על פתיחת השגרירות, בהמשך לפתיחת משרד סחר בישראל באפריל 2021. השגריר הראשון שיכהן מטעם המדינה, מוכתר ממדוב, הגיע השבוע לישראל וצפוי להגיש בעוד שלושה ימים את כתב האמנה לנשיא המדינה הרצוג.
הגעתו של שר החוץ האזרי לישראל, ופתיחת השגרירות, הם שלב חדש ביחסים המתהדקים בין ישראל לבין אזרבייג'ן - מדינה מוסלמית שיעית שגובלת באיראן. זו תהיה השגרירות הראשונה בישראל של מדינה שבה השלטון ורוב האזרחים הם מוסלמים שיעים.
במשך שנים ישראל ניהלה מגעים עם אזרבייג'ן כדי לשכנעה לפתוח שגרירות במדינה. נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ביקר בבאקו בשנת 2009, מה שגרם לממשלת איראן להשיב משם את שגרירה. בנוסף אליו ביקרו במדינה גם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון בני גנץ והנשיא לשעבר ראובן ריבלין. שתי המדינות כוננו יחסים כבר בשנת 1992, ובעשור האחרון נעשו שיתופי פעולה ביטחוניים והסכמי רכש. אזרבייג'ן היא ספקית האנרגיה הגדולה ביותר של מדינת ישראל, וישראל היא אחת מספקיות הנשק הגדולות של אזרבייג'ן, שבראייתם נשק זה תרם רבות לניצחון במלחמה מול ארמניה בנגורנו-קרבאך.
ישראל, שנחשבת מדינה נערצת בדעת הקהל האזרי, מייחסת חשיבות אסטרטגית לקשרים שלה עם אזרבייג'ן שסמוכה לאיראן. בטהרן לא אוהבים את היחסים בין ירושלים לבאקו ובעבר דווח ששירותי הביטחון האזרים סיכלו כמה ניסיונות פיגוע ביעדים ישראליים במדינה.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בביקורו באזרב
בני גנץ בביקורו באזרב
ביקורו של בני גנץ כשר הביטחון בבאקו באוקטובר
(צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
מיקאיל ג'אברוב ויואל רזבוזוב בפתיחת הנציגות של אזרבייג'ן בארץ
מיקאיל ג'אברוב ויואל רזבוזוב בפתיחת הנציגות של אזרבייג'ן בארץ
בעשור האחרון נעשו שיתופי פעולה ביטחוניים והסכמי רכש. פתיחת משרד הסחר והתיירות בישראל, אפריל 2021
(צילום: מוטי קמחי )
פאריז רזאייב, סגן שר החוץ של אזרבייג'ן, אמר בריאיון מיוחד ל-ynet לפני כחודש וחצי כי "אזרבייג'ן גאה לנהל את מדיניות החוץ הריבונית שלה וההחלטה לפתוח את השגרירות בישראל היא החלטה ריבונית שלנו. אנחנו לא בוחנים את ההחלטה לפתוח שגרירות בגלל לחצים כאלה או אחרים וגם לא רואים בה סוף של תהליך. זה לא ההישג האולטימטיבי או היעד ביחסים. אנו רואים בזה יצירת כלי חשוב כדי לפתח את היחסים הבילטרליים. זה אבן דרך, אך בוודאי ובוודאי לא סוף הדרך".