כשברקע הזעזוע בעולם אחרי אסון משאיות הסיוע בצפון הרצועה, שבו נהרגו לפי דיווחים יותר מ-100 בני אדם, דובר צה"ל מסר היום (ראשון) כי הצבא פועל להמשיך לאפשר הזרמת סיוע הומניטרי לפליטים העזתים. לפי צה"ל, מבצע ההצנחות אתמול, שבו השתתפה לראשונה ארה"ב, לצד ירדן, בוצע בתיאום מולו. צפו בתיעוד שפרסם צה"ל מהכנסת הסיוע לרצועה - מהאוויר ומהיבשה:

3 צפייה בגלריה
תיעוד מהסיוע ההומניטרי שסופק לרצועת עזה
תיעוד מהסיוע ההומניטרי שסופק לרצועת עזה
תיעוד חדש. עזתים מקלטים סיוע שהוצנח ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
במקביל פרסם דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הצהרה מצולמת באנגלית, שהופנתה לתקשורת הזרה, ובה חשף כי עד כה תיאם צה"ל 21 מבצעי הצנחת סיוע בצפון הרצועה - מול ירדן, מצרים, איחוד האמירויות, וארה"ב. הוא הבטיח שישראל תרחיב את הפעילות ההומניטרית, על רקע הטענות בעולם שישראל דווקא מציבה מגבלות על הסיוע - טענות שהיא מכחישה. "נמשיך להרחיב את הפעולות ההומניטריות שלנו לאזרחים בעזה, בזמן שאנחנו מממשים את יעדינו – של שחרור החטופים שלנו מחמאס, ושחרור עזה מחמאס", אמר הגרי.
הוא התייחס לאסון שהתרחש ביום חמישי לפנות בוקר, ובו נהרגו עשרות פלסטינים במהלך כאוס שהתחולל בחלוקת סיוע ממשאיות בצפון הרצועה, וציין את התחקיר הראשוני שערך צה"ל ולפיו רוב מקרי המוות התרחשו בשל דוחק ודריסה - ולא מירי של כוחות צה"ל.
"הבחינה הראשונית שלנו אימתה שלא היו שום תקיפות מצד צה"ל לעבר שיירת הסיוע. רוב הפלסטינים נהרגו או נפצעו כתוצאה מהדוחק", אמר. הוא ציין כי ירי אזהרה בוצע תחילה לפיזור ההמון במהלך הכאוס, וכי אחרי שהלוחמים החלו לסגת "כמה בוזזים ניגשו לכוחות שלנו והיוו איום מיידי עליהם. לפי הבחינה הראשונית, הלוחמים הגיבו (כלומר - ירו) לעבר כמה אנשים".
3 צפייה בגלריה
דובר צה"ל דניאל הגרי
דובר צה"ל דניאל הגרי
דובר צה"ל הגרי. "לא היו שום תקיפות לעבר שיירת הסיוע"
(צילום: דבור צה"ל)
הגרי הבטיח כי גוף עצמאי יחקור את התקרית, כשברקע הדרישות בעולם לחקירה לא-תלויה: "כצבא מקצועי, שמחויב לדין הבינלאומי, אנחנו מחויבים לבחון את הפעילות שלנו בצורה יסודית. פתחנו בבדיקה שתבחן עוד יותר את התקרית, באופן שיעזור לנו לצמצם את הסיכוי שתקרית טרגית שכזו תקרה שוב באחת מהפעילויות ההומניטריות שלנו. התקרית תיבחן על ידי מנגנון איתור עובדות - גוף מקצועי ועצמאי. לצורך שקיפות, נשתף עדכונים כשהבדיקה שלנו תתפתח, בתקווה בימים הקרובים".
בדבריו על "גוף עצמאי", התייחס הגרי למנגנון הבדיקה המטכ"לי - בראשות אלוף מכהן (מוטי ברוך) - שבודק אירועים חריגים ברצועת עזה, כפי שהיה גם בשנים שקדמו למלחמה. בסיום התחקור ממליץ הגוף הזה כיצד לנקוט: לקחים מבצעיים לכוחות, נקיטת צעדים פיקודיים או העברת הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית שתבדוק אם לפתוח בחקירה פלילית.
מתאם פעולות הממשלה בשטחים פרסם הודעה לפיה, "המלחמה שלנו היא נגד חמאס, לא נגד תושבי עזה. לכן אנחנו מקלים על הסיוע, יצירת מסדרונות הומניטריים, הקמת הפסקות הומניטריות חד צדדיות וננקטים אמצעי זהירות בשימוש שלנו בכוח. ישראל והקהילה הבינלאומית פועלות יחד כדי לאפשר כניסה והפצה של סיוע הומניטרי לתושבי עזה. תיאמנו הטלת סיוע הומניטרי לתוך עזה עם ארה"ב, פיקוד מרכז וחיל האוויר המלכותי הירדני. אנו מעודדים את כל המאמצים לעזור להקל על סבלם של אזרחים בעזה. תיאמנו בסך הכל 21 הצנחות אוויריות עם 450 חבילות בצפון עזה ועזה בשיתוף פעולה עם צרפת, איחוד האמירויות, ירדן, מצרים וארה"ב. נמשיך להרחיב את המאמצים ההומניטריים שלנו לאוכלוסייה האזרחית בעזה תוך כדי שנגשים את מטרותינו לשחרר את בני הערובה שלנו מחמאס ולשחרר את עזה מחמאס".
הלילה מועצת הביטחון של האו"ם הביעה כאמור "דאגה עמוקה" בעקבות התקרית שאירעה בשבוע שעבר ברחוב א-ראשיד בעיר עזה. "חברי המועצה מביעים דאגה עמוקה בנוגע לדיווחים לפיהם יותר מ-100 בני אדם נהרגו וכמה מאות נפצעו, חלקם מירי כפי שנצפו על ידי משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, בתקרית שבה היו מעורבים כוחות ישראליים בהתכנסות המונית סביב שיירת סיוע הומניטרי", הצהירה מועצת הביטחון.
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
הביעו "חשש עמוק". מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: AP /Yuki Iwamura)
בליל חמישי מנעה ארצות הברית הצהרה משותפת נגד ישראל במועצת הביטחון, שמאשימה אותה בתקרית. חברי המועצה הכירו בהצהרתם בכך שישראל חוקרת את האירוע ודחקו בה להאיץ את בחינת נסיבותיו. "אנו חוזרים על דרישתינו מהצדדים לאפשר, להקל ולאפשר העברה מיידית, מהירה, בטוחה, מתמשכת וללא הפרעות של סיוע לאוכלוסייה האזרחית בכל רחבי רצועת עזה". עוד ציון כי המועצה קוראת לישראל להשאיר את מעברי הגבול פתוחים וכן לפתוח מעברים נוספים "כדי לענות על צרכים הומניטריים, ולתמוך במשלוח מהיר ובטוח של סיוע לאנשים בכל עזה".
כניסת שיירת משאיות הסיוע ביום חמישי האחרון, שהסתיימה בתקרית הקשה, הייתה חלק ממבצע ישראלי חדש שנועד להעביר מזון הנחוץ לתושבי עזה על ידי שיתוף פעולה ישיר עם אנשי עסקים מקומיים. כך דיווח עיתון ה"ניו יורק טיימס" מפי גורם ישראלי, אנשי עסקים פלסטינים ודיפלומטים מערביים.
בצעד נדיר, ישראל הייתה מעורבת בשבוע האחרון בתכנון כניסת לפחות ארבע שיירות סיוע דומות לצפון עזה בשבוע האחרון, אחרי שארגוני סיוע בינלאומיים הפסיקו את פעילותם באזור. לפי הדיווח ב"טיימס", הארגונים טענו שישראל מסרבת להעניק "אור ירוק" למעבר המשאיות, הפקרות גואה ברחובות והיעדר "שלטון חוק". אבל ביום חמישי, המאמץ האלו, "חזרו כבומרנג" וגרמו לתוצאה ההפוכה שלה קיוו המתכננים בישראל.
שני דיפלומטים מערביים, שדיברו בעילום שם עם העיתון האמריקני, אמרו כי מאמצי הסיוע של ישראל נועדו למלא את החלל שהותירו האו"ם וסוכנויות סיוע אחרות. צה"ל ולשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו סירבו להגיב על הידיעה שפורסמו ב"טיימס".