1 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן ומלכה לייפר
יעקב ליצמן ומלכה לייפר
ניסה למנוע הסגרתה לאוסטרליה. לייפר וליצמן
(צילום: עמית שאבי, ירון ברנר)
חבר הכנסת יעקב ליצמן מיהדות התורה חתם על הסדר טיעון שבמסגרתו יודה בהפרת אמונים בפרשת מלכה לייפר - ומנגד פרשת המעדנייה תיסגר. הוא יספוג עונש מאסר על תנאי וקנס כספי. לפי ההסדר, ליצמן יתפטר מהכנסת - והפרקליטות לא תדרוש קלון במעמד הצגת ההסדר.
נזכיר כי ליצמן, שמכהן בכנסת 23 שנים, הודיע לאחרונה שאין בכוונתו להתמודד פעם נוספת בבחירות עתידיות - וטען כי הוא עושה זאת בגלל גילו (73) וללא קשר לעסקת טיעון. ההסדר, למעשה, נחתם ארבעה ימים לפני תום כהונתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.
מארגון מגן המלווה את נפגעות לייפר נמסר: "לצערנו, היום מסתיימת תקופה קשה שגרמה לנפגעות מלכה לייפר צער רב. אנו מזדהים עם כעס הנפגעות הגיבורות על עסקת הטיעון, ואפילו שלפי שיטת המשפט הישראלית הן לא חלק מהתיק, היה מקום לשמוע את דעתן. אנו מקווים שההודאה תיתן תוקף למעשים החמורים ושבפעם הבאה פוליטיקאים יבינו שהם לא מעל לחוק".

עורכי הדין ז'ק חן, דרור ארד איילון ונעה פירר מסרו מטעם ליצמן: "לאחר קיום שימוע ארוך ויסודי שהתקיים בראשות היועץ המשפטי לממשלה והתנהל בלב פתוח ובנפש חפצה, התקבלו מרבית טענותיו של ליצמן. בסופו של יום, הסכים ח"כ ליצמן לקחת אחריות על אירוע אחד וחריג לדרך פעולתו הרגילה, ולהודות במיוחס לו במסגרת הסדר שיוצג לבית המשפט. מדובר במקרה בו פעל ח"כ ליצמן במענה לפניית ציבור שקיבל, ללא היכרות עם הפונה, וללא כל זיקה או מניעים אישיים. יודגש, כי לאורך כל שנות פעילותו הציבורית פעל ח"כ ליצמן למען כלל הציבורים והאוכלוסיות, בכללם מתן מענה מיוחד לפניות הציבור ללא אפליה ועל פי החוק".
מנדלבליט, נזכיר, הודיע בחודש מאי האחרון כי הוא מתכוון להעמיד לדין את ליצמן, בכפוף לשימוע, בעבירות של שיבוש הליכי משפט והפרת אמונים, בשתי פרשות שונות. בפרשה הראשונה - שבה כאמור יורשע - נחשד ליצמן כי ניסה לסייע למלכה לייפר להימנע מהסגרה לאוסטרליה, שם היא מואשמת בעבירות מין חמורות בתלמידות. בפרשה השנייה - שתיסגר - החשד היה שניצל את כוחו כדי לעזור לעסק בתחום המזון של מקורב.
בהודעה על הכוונה להגיש כתב אישום נגד ליצמן מסר מנדלבליט כי בשתי הפרשות הללו ליצמן ניצל לכאורה את מעמדו ואת כוחו, "כדי לקדם אינטרסים של אנשים פרטיים, כשלפי החשד הוא עושה שימוש בכוחו השלטוני משיקולים זרים ונגד האינטרסים שעליהם הוא מופקד כסגן שר הבריאות".
לייפר, נזכיר, טענה שהיא לא כשירה לעמוד לדין, אך בסופו של דבר הוסגרה בתחילת השנה. במסגרת החשדות נגד ליצמן נטען כי ב-2015 הוא ניסה להשפיע על הפסיכיאטר המחוזי בירושלים על מנת שזה ישנה את חוות דעתו ויקבע כי לא ניתן להסגיר את לייפר לאוסטרליה. בכתב החשדות נטען כי גם בפברואר 2018, כאשר המדינה ביקשה לחדש את הליכי ההסגרה, ליצמן ניסה פעם נוספת להשפיע על חוות הדעת בעניין מצבה הנפשי של לייפר - וזימן לשם כך את הפסיכיאטר המחוזי בירושלים אל לשכתו.

לפי מנדלבליט, "בפעולות אלה, לצד פעולות נוספות המתוארות בכתב החשדות, ניצל לכאורה ליצמן את תפקידו הציבורי ואת משרתו הרמה כדי להניע עובד ציבור הכפוף לו במטרה שיחזור בו מחוות דעתו המקצועית שנתן כמומחה בתחום בריאות הנפש, על פי סמכותו ובהתאם להחלטת בית המשפט בהליך שיפוטי. בכך פעל לכאורה בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לעיוות דין. ליצמן פעל בשרירות, מתוך שיקולים זרים, בניגוד לדין ובניגוד לאינטרס הציבור שעל קידומו הוא היה מופקד כסגן שר הבריאות; בכך לכאורה עשה בתפקידו כעובד הציבור מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור".
פרשת המעדנייה שתיסגר נוגעת לסיוע של ליצמן לעסק המזון "בית ישראל". ב-2015 קבעה מחלקת המזון המחוזית במשרד הבריאות כי על בית העסק להפסיק לייצר ולמכור סלטים, וכן למכור מוצרי מזון נוספים בשל ליקויים תברואתיים חמורים שגרמו לסועדים לחלות. על פי החשד ליצמן, שנהג לקנות במקום מוצרים מדי שבוע, והיה מיודד עם בעליו של העסק, נעתר לבקשתו של האחרון וניסה לסייע לו לעקוף את ההגבלות שהוטלו עליו.
"לצורך כך הורה ליצמן לזמן את הדרג המקצועי הרלוונטי בשירות המזון לפגישה בבית העסק", תיאר היועמ"ש בכתב החשדות. "המטרה הייתה להשפיע על עובדי מחלקת המזון המחוזית לשנות את החלטתם ולהסיר את ההגבלות שהוטלו על בית העסק במסגרת ההחלטה בשימוע. במסגרת הפגישה, וחרף העובדה שגורמי המקצוע המוסמכים בכל הקשור לפיקוח על המזון הבהירו כי הסרת המגבלות שהוטלו על בית העסק מהווה סכנה של ממש לציבור עקב תנאי תברואה ירודים ואי עמידה בסטנדרטים הבריאותיים הנדרשים, לרבות הימצאות של חיידקי ליסטריה בבדיקות שנערכו במקום, הבהיר השר ליצמן לעובדות מחלקת המזון כי עליהן לשנות את החלטתן באופן שייטיב עם בעל העסק".
ליצמן הכחיש את החשדות נגדו לכל אורך החקירה במשטרה, ובין היתר טען בהקשר לסיוע שהעניק ללייפר כי הוא נוהג לעתים קרובות להיענות לבקשות עזרה שמגיעות ללשכתו. הוא אף כינה את החשדות נגדו "עלילת כזב". כעת הוא מודה בהפרת אמונים בפרשת לייפר - ובכך, ככל הנראה, תסתיים גם הקריירה הפוליטית שלו.