תקיפה נועזת בעומק דמשק הסתיימה באחד החיסולים המשמעותיים שהיו בשנים האחרונות: מוחמד רזא זאהדי, הידוע בשם חסן מהדווי, נהרג בתקיפה חריגה שיוחסה לישראל נגד מבנה השייך לשגרירות איראן בשכונת אל-מזה בדמשק. המבנה, הצמוד לשגרירות, נחרב לחלוטין - ולפי הדיווחים חוסלו בו לפחות ארבעה אנשים נוספים, בהם דיפלומטים.
מהדווי שימש כמפקד הכוחות האיראניים בסוריה ובלבנון, והוא הגורם האיראני הוותיק והבכיר ביותר שמחוסל בכוח קודס מאז קאסם סולימאני - שנהרג בתקיפה של צבא ארה"ב בבגדד בינואר 2020. מהדווי שימש בתפקידים בכירים רבים במשמרות המהפכה, כולל במלחמת איראן-עיראק, ופיקד גם על הכוחות האוויריים וגם על הכוחות היבשתיים של הארגון. מלבד היותו מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, הוא עסק גם בהכוונת טרור בתוך ישראל. בעבר אמר גורם ביטחוני ישראלי לרויטרס כי מהדווי עומד בראש יחידה 1800, שארגנה משלוחי נשק לסוריה בחסות הסיוע ההומניטרי שהוזרם למדינה אחרי רעידת האדמה שהתרחשה בה.

4 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
זירת התקיפה. משמאל: בניין השגרירות האיראנית
ישראל טרם לקחה אחריות על התקיפה, שבאיראן טוענים שכוונה לעבר מבנה הקונסוליה. לצד זאת, בצה"ל כבר הגבירו את הכוננות והדריכות כדי להתמודד עם תגובה איראנית אפשרית. פרשננו רון בן ישי מציין כי לתקיפה הזו יש שני היבטים: הראשון, לפי דיווחים ערביים, הוא שנראה שלמבנה - גם אם אינו הקונסוליה האיראנית - היה קשר להפעלת מיליציות שפעלו נגד ישראל מסוריה ועם חיזבאללה; ההיבט השני הוא שיגור הכטב"ם לאילת שפגע שבבסיס חיל הים - שבוצע על-ידי מיליציות עיראקיות, ניתן להניח שבהוראת איראן.
מעבר להיבטים אלה, ציין בן ישי, לאחרונה תקפה ישראל בעומק לבנון באזור בעלבכ, מה שהוביל לפי ההערכה את איראן ליזום תקיפות מצד שלוחיה באילת וגם בגליל, כדי להראות שגם הם יודעים לתקוף בעומק. אם אמנם ישראל אחראית אפשר לראות בכך מסר אזהרה לאיראן - אם תנהלו מלחמה בעומק, נפגע בכם אנושות, גם בנציגות איראנית רשמית בתוך סוריה. משמע - אנחנו לא נחפש כל איש מיליציה עיראקית שמשגר כטב"ם, אלא נפגע ישירות בכם כי אתם מנחים את הפעולות האלה - גם של חיזבאללה, גם של המיליציות שפועלות בסוריה וגם של אלה שפועלות בעיראק.
סמוך למבנה שהותקף, נציין, נמצאת לא רק שגרירות איראן - אלא בין השאר גם שגרירות קנדה ובית החולים א-ראזי. התקיפה החריגה בסוריה התרחשה אחרי שבמהלך הלילה האשים משרד ההגנה המקומי את ישראל בכך שתקפה כמה יעדים באזור דמשק, וגרמה לפציעתם של שני אזרחים ולנזקים חומריים. לפי דיווחים של גורמי אופוזיציה סוריים, התקיפה בלילה כוונה לעבר מכון מחקר מדעי בג'מראיא - ומלבדו נפגעו גם מוצבים ששייכים לכוחות אסד ולחיזבאללה באזור א-דריג'.
4 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
התקיפה בסוריה
מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, ראש אמ"ן לשעבר תמיר הימן, אמר כי "אם הדיווחים מדויקים, הרי שמדובר בחיסול החשוב ביותר שבוצע מאז החיסול של סולימאני. זה המפקד הבכיר בחזית הצפון של כוח קודס. נראה שאיראן משלמת סוף-סוף מחיר על כך שידה מאחורי רוב הפעילות ההתקפית מול ישראל".
בשכונת אל-מזה שוכנות לא מעט שגרירויות, ובהן אלו של איראן ולבנון. ב-20 בינואר האשימה איראן כי ישראל חיסלה חמישה "יועצים צבאיים" שלה בשכונה - כולל ראש יחידת המודיעין של כוח קודס בסוריה - אחרי שבניין שכולל שלוש קומות שוטח לחלוטין. באותה שכונה ניסתה ישראל לחסל לפני מעט יותר מארבע שנים את עג'ורי, במקביל לתחילת מבצע "חגורה שחורה" וחיסול בהא אבו אל-עטא - מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה. באותה תקיפה בדמשק בנובמבר 2019 נהרג בנו של עג'ורי.