ישראל הזהירה כבר בזמן אמת שאיראן תנסה לנצל את אסון רעידת האדמה כדי להגביר את משלוחי הנשק שלה לבעלי בריתה בסוריה וכך לחזק את התבססותה שם, והבוקר (רביעי) מפרסמת סוכנות הידיעות רויטרס פרטים חדשים מהמבצע האיראני לניצול "טיסות הומניטריות" כדי להבריח אמצעי לחימה – ולפי הדיווח המטרה המרכזית הייתה לחזק את מערכות ההגנה האוויריות של משטר אסד, כדי לאפשר לו להדוף את המתקפות הישראליות.
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
מטוס מטען איראני עם "ציוד הומניטרי", המנהיג העליון חמינאי - ויירוטים בשמי סוריה
(צילום: AFP, EPA)
אסון רעידת האדמה, נזכיר, התרחש ב-6 בפברואר בדרום טורקיה, שספגה את עיקר הנזק ושבה נהרגו כ-50,000 בני אדם. גם בסוריה השכנה התחולל הרס אדיר, ובה נהרגו לפי הערכות האו"ם 6,000 בני אדם – רובם באזורים שבשליטת המורדים בצפון-מערב המדינה. לפי הדיווח הבוקר, שמתבסס על שלל גורמים אנונימיים – סוריים, איראניים, ישראליים ומערביים – מאז האסון החלה איראן לשלוח מאות טיסות שנחתו בנמלי התעופה בדמשק, בחלב ולטקיה, במבצע שנמשך שבעה שבועות.
רבות מהטיסות הוגדרו אמנם כהומניטריות, אבל הציוד במטוסים כלל גם מערכות תקשורת מתקדמות, סוללות מכ"ם וחלקי חילוף שהיו דרושים עבור שדרוג מערכות ההגנה האווירית של סוריה. כמה מהגורמים האזוריים אמרו לרויטרס שישראל זיהתה במהירות את הזרמת הנשק הזו – ופתחה בקמפיין אגרסיבי לסיכול המבצע האיראני. תת-אלוף במיל' יוסי קופרווסר, שכיהן בעבר כראש חטיבת המחקר באמ"ן, אמר לסוכנות הידיעות כי המתקפות הישראליות התבססו על מודיעין כה מדויק – עד שצה"ל ידע איזו משאית ספציפית לתקוף מתוך שיירה ארוכה של רכבים.
4 צפייה בגלריה
סוריה מוסא חמיידי ילד בן 6 נפצע רעידת אדמה עיירה ג'נדריס אזור המורדים
סוריה מוסא חמיידי ילד בן 6 נפצע רעידת אדמה עיירה ג'נדריס אזור המורדים
ילד שנפצע ברעידת האדמה בסוריה, באזור שבשליטת המורדים. בפברואר
(צילום: AFP)
גורם ביטחוני ישראלי, ששוחח עם רויטרס בעילום שם, ציין כי מבצע ההברחות האיראני התמקד בנמל התעופה בחלב. המשלוחים אורגנו לדבריו על ידי יחידה 18000 של כוח קודס האיראני, יחידה שבראשה עומד חסן מהדוי. ההברחות הקרקעיות נוהלו לדברי הגורם על ידי יחידת תעבורה של כוח קודס, שמספרה 190 ושבראשה עומד אדם בשם בהנאם שהרירי. ברויטרס ציינו כי במשמרות המהפכה סירבו לבקשת הסוכנות להגיב לטענות הללו. קצין צבא סורי לשעבר, שערק מצבא אסד אך לדברי רויטרס ממשיך לתחזק קשרים מקומיים, ציין כי ישראל תקפה באחת ההפצצות שלה "מפגש של מפקדי מיליציות איראניות ומשלוחי צ'יפים אלקטרוניים לשדרוג מערכות הנשק". הקצין לשעבר, עבד אל-ג'אבר אקעידי, לא אמר היכן נערך המפגש המדובר.
גורם נוסף ששוחח עם רויטרס ציין כי ישראל תקפה את המסלול בנמל התעופה בחלב שעות אחדות לאחר שנחתו שם שני מטוסי מטען איראניים שנשאו משלוחי נשק, אף שנטען כי מדובר היה בסיוע הומניטרי. בדיווח לא צוין מתי אירעה התקיפה, אבל ב-7 במרץ אכן דווח על תקיפה ישראלית באותו נמל. עוד צוין בדיווח כי באחת התקיפות האחרונות בסוריה, ב-3 באפריל, הותקפו גם מחסני נשק ברכס ההרים ג'בח מאנע כיסווה ששוכן דרומית לדמשק – שם איראן וחיזבאללה בנו את מה שלדברי גורם ביטחוני אזורי ייתכן שהוא "האתר הצבאי המבוצר ביותר" שלהם בסוריה כולה. במתקפה ההיא נפגעה גם תחנת מכ"ם. מאז ישראל תקפה פעם אחת נוספת בסוריה, בתגובה לשיגור הרקטות השבוע לרמת הגולן.
4 צפייה בגלריה
תקיפה בנמל התעופה בחלב
תקיפה בנמל התעופה בחלב
תקיפה בחודש שעבר בנמל התעופה בחלב, שיוחסה לישראל
הנציגות האיראנית באו"ם אמנם הכחישה את הטענה שטהרן ניצלה את רעידת האדמה כדי להבריח נשק לסוריה, אבל גורם אזורי שמקורב למשטר האייתוללות אישר זאת בשיחה עם רויטרס: "רעידת האדמה הייתה אסון עצוב, אבל באותו זמן היא הייתה העזרה של אלוהים עבורנו – כדי שנוכל לסייע לאחינו בסוריה במאבק באויביהם. המון כלי נשק הועברו לסוריה באופן מיידי".
גם קצין צבא סורי אישר זאת, וציין כי נראה שישראל מגבירה כעת את מאמציה לסיכול ההתבססות האיראנית בארצו. "למה עכשיו? פשוט בגלל שיש להם מידע שמשהו מתפתח במהירות. הם חייבים להפסיק את זה ולהכות כדי להאט את זה. רעידת האדמה יצרה את התנאים הנכונים. הכאוס שהתחולל אפשר למטוסים האיראניים לנחות בקלות".
באחת התקיפות שיוחסו לישראל, בסוף מרץ, נהרגו שני קצינים איראניים של משמרות המהפכה שתוארו על ידי טהרן כ"יועצים" עבור הכוחות המקומיים. בעקבות מותם איימה טהרן בנקמה – והבטיחה בפומבי לחזק את מערכות ההגנה האוויריות של סוריה, מה שממילא היה לפי הדיווח כעת היעד של מבצע ההברחות.
4 צפייה בגלריה
ג'ואד אמיר זאדה
ג'ואד אמיר זאדה
ג'ואד אמיר-זאדה, הקצין האיראני ש"מת בפתאומיות"
על רקע מותם של שני הקצינים דיווחה הבוקר התקשורת האיראנית על מותו של קצין נוסף במשמרות המהפכה, ג'ואד אמיר-זאדה. בדיווחים האיראניים צוין רק שהוא "מת בפתאומיות", מבלי לומר היכן הדבר קרה וכיצד הוא מת. ב"איראן אינטרנשיונל", ערוץ שמשדר מבריטניה ומזוהה עם האופוזיציה האיראנית, נטען כי הקצין מת במהלך משימה כלשהי שביצע בסוריה, אך לא ברור על סמך מה מתבססת הטענה הזו.