מחלוקת חריפה התעוררה בין שב"כ ומשרד החוץ לבין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושירות בתי הסוהר סביב דרישת בריטניה מישראל להעביר מידע על עצורי הנוחבה ומצבם ולאפשר לצלב האדום לבקרם בכלא.
המחלוקת נתגלעה בדיון מיוחד שכינס שלשום (שלישי) ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי בהשתתפות כל גורמי הביטחון. בדיון דנו גם בדרישה הבריטית שנחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", וגם בעתירה לבג"ץ של האגודה לזכויות האזרח - הדורשת לאפשר ביקורים אצל עצירים פלסטינים ביו"ש ובעזה.
ישראל מאבדת תמיכה
בדיון הייתה תמימות דעים בקרב כל גורמי המקצוע שאסור לאפשר ביקורים למחבלי הנוחבה. גורם ביטחוני בכיר אף אמר ל-ynet כי "המנדט נגמר בשנת 1948, אנחנו נסתדר בלי הנשק של בריטניה. ביקורים לנוחבה לא יהיו". למרות זאת, כן התגלעה מחלוקת בסוגיית העברת שמות המחבלים העצורים ומידע לגבי מצבם. שב"כ ומשרד החוץ סברו שלנוכח הלחץ על ישראל והאיום הבריטי, העברת מידע עם שמות העצורים הוא מחיר סביר למען פתרון המשבר; והמשפטנים הבהירו שעל פי הדין הבינלאומי, יש בטענה הבריטית ממש - ועל ישראל להעביר את המידע.
בן גביר, מנגד, התנגד לכך בתוקף בגלל "עקרון ההדדיות" - כל עוד חמאס לא מעביר מידע על החטופים הישראלים, ישראל לא תעביר מידע על מחבלי הנוחבה. הוא הציג חוות דעת משפטית נגדית שאומרת שאמנת האג ניתנת לפרשנות ואין לה תוקף מחייב בסעיפים הללו. בקהילה הבינלאומית, נציין, דורשים גם מחמאס למסור מידע על החטופים הישראלים - אך בעוד חמאס הוא ארגון טרור שלא מקיים קשרים כלשהם עם מדינות המערב, מישראל מצופה לנהוג בסטנדרטים אחרים - ומנופי הלחץ עליה "איכותיים" יותר.
2 צפייה בגלריה
צחי הנגבי איתמר בן גביר
צחי הנגבי איתמר בן גביר
הדיונים יימשכו. הנגבי ובן גביר
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
לטענת בן גביר, למסור מידע כעת על מחבלי הנוחבה, במצב של חוסר ודאות, זו טעות קשה; המידע הזה יסכן לדבריו את ביטחון ישראל, מאחר שהרשות הפלסטינית עלולה לשלם לעצורים משכורות - והסכנה לפיגועים תגדל. בסופו של דבר לא התקבלה החלטה, וסוכם שהדיונים יימשכו.

בריטניה: אם לא תאפשרו ביקורים - נעצור העברות נשק

בריטניה, שנחשבת אולי למדינה השנייה הכי ידידותית לישראל בעולם אחרי ארצות הברית, הדהימה לאחרונה את ישראל כשהציבה דרישה לאפשר ביקור של דיפלומטים או של אנשי הצלב האדום אצל מחבלי נוחבה שעצורים בישראל – כחלק מהתנאים שלה להמשך אספקת נשק לישראל. שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אף הזהיר בשיחות עם גורמים ישראליים שאם המצב הנוכחי יימשך כפי שהוא, שלא נופתע אם יוכרז אמברגו נשק על ישראל באירופה כולה.
2 צפייה בגלריה
דיוויד קמרון וישראל כ"ץ
דיוויד קמרון וישראל כ"ץ
קמרון הזהיר, כ"ץ השיב: "זמן לחזק את ישראל ולא להחליש אותה"
(צילום: שלומי אמסלם משרד החוץ)
הדרישה הבריטית לאפשר ביקורים אצל מחבלי הנוחבה במעצר, באה על רקע פרסומים שלפיהם ישראל מסרבת לאפשר לצלב האדום לבקר את עצורי חמאס בשל תנאים מחמירים במיוחד שהם מוחזקים בהם. לפני כשבועיים ביקר בישראל צוות משפטנים בריטים. לטענת בריטניה, ישראל פועלת בניגוד לדין הבינלאומי שמחייב להעביר לצלב האדום או לארגון בינלאומי אחר רשימה של העצורים, ולאפשר אצלם ביקורים של הצלב האדום. אלא שישראל מתנגדת לקיום ביקורים שכאלה בנימוק שלפי הדין הבינלאומי היא יכולה להתנגד להם בשל החרגות ביטחוניות.
שר החוץ ישראל כ"ץ אף העביר מסר אישי לשר החוץ הבריטי קמרון, באמצעות שגרירת ישראל בלונדון ציפי חוטובלי: "זה הזמן לחזק את מדינת ישראל ולא להחליש אותה. במהלך המשא ומתן על שחרור חטופים מול ארגון הטרור חמאס – אין מקום לצעדים מהסוג הזה (הכוונה לעצירת נשק). אנחנו בנקודת זמן קריטית של המשא ומתן בנושא החטופים. כל החלטה שפוגעת בישראל משדרת לחמאס שאפשר למשוך את המשא ומתן ולעכב את קיום העסקה".