ההחלטה של קנדה להטיל אמברגו נשק על ישראל, היא בעיקר סמלית. ישראל אינה קונה נשק מקנדה, לה יש חוקי יצוא נשק מהחמורים בעולם - וקנדה לא קנתה בעשור האחרון נשק מישראל. מאז פרוץ המלחמה קנדה עיכבה מכירת 11 כלי רכב משוריינים של חברה קנדית למשטרת ישראל, ומנעה שליחת אמצעים לראיית לילה לצה"ל. אבל הבעיה האמיתית בהחלטה היא החשש מכך שהיא תיצור אפקט דומינו ותביא מדינות ידידותיות נוספות ללכת בעקבותיה.
כבר עכשיו ישנם סימנים מדאיגים לכך שמדינות ידידותיות נוספות משנות את מדיניותן ובוחנות לעכב או להטיל חרם (אמברגו) מוחלט על העברת נשק לישראל. אחת מאותן מדינות, בריטניה, שנחשבת אולי למדינה השנייה הכי ידידותית לישראל בעולם אחרי ארצות הברית, הדהימה לאחרונה את ישראל כשהציבה דרישה לאפשר ביקור של דיפלומטים או של אנשי הצלב האדום אצל מחבלי נוחבה שעצורים בישראל – כחלק מהתנאים שלה להמשך אספקת נשק לישראל. שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אף הזהיר בשיחות עם גורמים ישראליים שאם המצב הנוכחי יימשך כפי שהוא, שלא נופתע אם יוכרז אמברגו נשק על ישראל באירופה כולה.
הדרישה הבריטית לאפשר ביקורים אצל מחבלי הנוחבה במעצר, באה על רקע פרסומים שלפיהם ישראל מסרבת לאפשר לצלב האדום לבקר את עצורי חמאס בשל תנאים מחמירים במיוחד שהם מוחזקים בהם.
ישראל מאבדת תמיכה
לפני כשבועיים ביקר בישראל צוות משפטנים בריטים. לטענת בריטניה, ישראל פועלת בניגוד לדין הבינלאומי שמחייב להעביר לצלב האדום או לארגון בינלאומי אחר רשימה של העצורים, ולאפשר אצלם ביקורים של הצלב האדום. אלא שישראל מתנגדת לקיום ביקורים שכאלה בנימוק שלפי הדין הבינלאומי היא יכולה להתנגד להם בשל החרגות ביטחוניות.
שר החוץ ישראל כ"ץ אף העביר מסר אישי לשר החוץ הבריטי קמרון, באמצעות שגרירת ישראל בלונדון ציפי חוטובלי: "זה הזמן לחזק את מדינת ישראל ולא להחליש אותה. במהלך המשא ומתן על שחרור חטופים מול ארגון הטרור חמאס – אין מקום לצעדים מהסוג הזה (הכוונה לעצירת נשק). אנחנו בנקודת זמן קריטית של המשא ומתן בנושא החטופים. כל החלטה שפוגעת בישראל משדרת לחמאס שאפשר למשוך את המשא ומתן ולעכב את קיום העסקה".
שלשום התקיים דיון דרמטי במל"ל סביב עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח בדרישה לאפשר ביקורי אסירים של חמאס. את הדיון, שלא נפלה בו כל הכרעה בנושא, ניהל ראש המל"ל צחי הנגבי, והשתתף בו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לצד נציגי כל זרועות הביטחון: משטרה, שב"כ, צה"ל, מוסד ושב"ס.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
כ"ץ. העביר מסר אישי לקמרון: עצירת הנשק תפגע במו"מ
(צילום: קובי קואנקס)
"עלולה לפרוץ מגפה של סנקציות נגד ישראל שתלך ותתפשט בעולם", הזהיר אתמול גורם בכיר בממשלה. לדבריו, ישראל מנהלת קרב בלימה כדי למנוע עוד החלטות אנטי-ישראליות. התחושה בישראל היא שהממשל האמריקני קורץ לבני בריתו במערב להפעיל לחץ על ישראל בסוגיית הסנקציות נגד מתנחלים אלימים, אך גם בכל הסוגייה ההומניטרית והטענות על הרעבה.
"האמריקנים מעבירים לישראל מסר שהם במצוקה אלקטורלית קשה בגלל הבחירות לנשיאות", הסביר הגורם הבכיר. "הם לא אומרים לנו לא להיכנס לרפיח. צריך להבחין בין הרטוריקה לבין המהות. ביידן במלחמה עם החות'ים. יש איום של התלקחות מול חיזבאללה, שעלול לגרור את איראן. ביידן קושר את הכול לעזה".
גורם מדיני בכיר אחר סיפר: "כבר בחודשיים הראשונים למלחמה היה חשש בצד הישראלי לאבד את התמיכה הבינלאומית ללחימה. ראש הממשלה כבר אז אמר שאם נצטרך להילחם עם נשק צ'כי, כך נעשה. העיקר להשלים את המטרה. אבל בחדרים סגורים הייתה תמיכה גדולה ממה שניתן לדמיין. הרווחנו יותר זמן ממה שדמיינו. עכשיו הלחץ האמיתי הוא הבחירות בארה"ב. גרמניה, בריטניה וצרפת, כרגיל, מתיישרות לפיה".
ואכן, בימים האחרונים התחושה היא שישראל מאבדת את ידידותיה. ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני הפתיעה רבים כשאמרה השבוע שאיטליה מתנגדת לפעולה ישראלית ברפיח. גם הונגריה וצ'כיה, הידידות של ישראל באיחוד האירופי שהטילו וטו על כל יוזמה אנטי-ישראלית באיחוד, הסירו את התנגדותן להטלת סנקציות על מתנחלים אלימים. כשבכירים ישראלים שוחחו עם מקביליהם בצ'כיה ובהונגריה, הם ענו: "מה אנחנו יכולים לעשות? אם ארה"ב נקטה סנקציות, אנחנו לא יכולים להגיד לא".
גורם מדיני בכיר שנשאל מדוע ידידות ישראל משנות כעת גישה הסביר: "אנחנו עלולים לאבד אותן כי אנחנו לא מתייעצים איתן בנוגע לצעדים בשטח ובנוגע ליום שאחרי. הן חוששות שנתניהו משתמש במצב כדי להישאר בשלטון ומנסות להפעיל עלינו לחץ. הן גם חוששות מדעת הקהל אצלן, שהיא מאוד פרו-פלסטינית, כי זה הצד החלש והאנדרדוג, ויש להם שיקולים אלקטורליים פנימיים".
ואכן, שר החוץ האיטלקי הצהיר לאחרונה שארצו עצרה את מכירת הנשק לישראל מאז 7 באוקטובר, מאחר שהחוק מחייב אותה לעצור מכירת נשק לאזורי סכסוך. בית משפט בהולנד עצר העברת חלקי חילוף למטוסי F-35, אך ממשלת הולנד הודיעה שהיא פועלת לבטל את ההחלטה.
בבלגיה, שאוסרת על מכירת נשק לישראל מאז 2006, חלה החמרה נוספת של אזור ולוניה שאוסר כעת למכור לתעשיות ישראליות ביטחוניות, אפילו אם לקוח הקצה הוא לא ישראל. גם ארגון המובילים בבלגיה הודיע שלא יאפשר העברת סחר ביטחוני לישראל דרך בלגיה. גורם בכיר בממשלה אמר: "אנו מאוד מודאגים מאמברגו נשק, אבל גם ב-48' לא היה כלום, והסתדרנו".
פורסם לראשונה: 00:00, 21.03.24