בתיאטרון "אלסראיא" ביפו הוקרן אמש (רביעי) הסרט "פארחה" של הבמאית הירדנית דורין ג'יי. סלאם, ובה נראים באחת הסצנות חיילים ישראלים מוציאים להורג משפחה שלמה, כולל תינוק בן יומו במלחמת העצמאות. כ-100 בני אדם, יהודים וערבים, הגיעו להקרנת הסרט - שהתקיימה תחת אבטחה משטרתית ואבטחה פרטית.
4 צפייה בגלריה
השקת הסרט פארחה ביפו
השקת הסרט פארחה ביפו
יפו, אמש
(צילום: אריק מרמור)
4 צפייה בגלריה
השקת הסרט פארחה ביפו
השקת הסרט פארחה ביפו
(צילום: אריק מרמור)
מול ההקרנה הפגינו כמה פעילים. "בושה שנותנים למחבלים האלה להקרין את הסרט", אמר אחד המפגינים. מפגין אחר הניף שלטים שבהם נכתב: "די לתרבות הטרור" ו"די לשקר". בין המפגינים לצופי הסרט התפתח ויכוח, שגלש גם לקללות וגידופים. צעיר בשנות ה-20 לחייו אמר לאישה שתמכה בהקרנת הסרט: "הייתי חייל בצבא. הגנתי על המשפחה שלי, וקוראים לי רוצח. אנשים כמוך מביישים את המדינה ועושים כתם למדינת ישראל. לא מגיע לך לחיות פה".
מפגין אחר, בשנות ה-40 לחייו, אמר: "אתם גורמים לצד השני להמשיך לרצוח יהודים. אתם עוזרים להם כי אתם משקרים". אחת הצופות השיבה לו כי "צריך לסיים את הסכסוך המדמם, צריך לראות את המציאות בעיניים" - והוא קרא לעברה: "הסרט לא משקף את המציאות, הוא משקף שקרים. הסרט אומר שצה"ל הרג ילד בן יום, את יודעת שזה לא נכון".
4 צפייה בגלריה
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
בין הצופים היה גם ניר, בן 38 ממרכז הארץ. "אפשר לעשות גם סרט על רצח של ערבים ולא רק על רצח יהודים. אם עושים סרטים על השואה אין שום סיבה שלא יהיו סרטים בסגנון הזה", אמר. נירית, פעילה חברתית בת 40 שהגיעה לצפות בסרט גם היא, אמרה: "חלקים מהעם הישראלי מתכחשים למציאות. אי אפשר לטאטא את הכיבוש מתחת לשטיח. רואים לנו. זאת לא פעם ראשונה שצה"ל הורג אנשים ואזרחים".
ב-ynet נחשף לפני שלושה ימים כי הסרט "פארחה" צפוי לעלות לנטפליקס, מה שיאפשר לצופים בכל העולם לצפות בסרט העוסק בנכבה ומציג את הסצנה המזעזעת. אתמול, אחרי החלטת התיאטרון "אלסראיא" להקרין את הסרט, קרא שר התרבות חילי טרופר לבחון תקצוב מוסדות תרבות שיקרינו את הסרט - ושר האוצר אביגדור ליברמן הנחה את הדרג המקצועי במשרדו לפעול לשלילת התקציב לתיאטרון.
שלשום הגיב גם חבר הכנסת והשר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר לסרט: "סרט ההסתה הירדני שישודר בנטפליקס מוכיח כמה צביעות יש בעולם כלפי ישראל שמותקפת בטרור רצחני עוד לפני הקמתה. הנדסת התודעה הזאת צריכה להיות מטופלת על ידי משרד החוץ בנחישות, בהסברה והצגת התמונה האמיתית מי הם הרוצחים ותאבי הדם. אסור לעבור בשתיקה על ניסיון עלילת הדם שתהדהד בעולם".