יממה לפני עליית הסרט הירדני "פארחה" לנטפליקס שמציג חיילי צה"ל מבצעים טבח במשפחה פלסטינית, כפי שנחשף ב-ynet, שר התרבות חילי טרופר הגיב להחלטת תיאטרון אל סראיא ביפו להקרינו: "לבחון תקצוב מוסד התרבות שיקרין את הסרט הירדני 'פארחה'". בעקבות כך, שר האוצר, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, הנחה את הדרג המקצועי במשרדו לפעול לשלילת התקציב לתיאטרון.
3 צפייה בגלריה
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
"הזוי מבחינתי שחברת נטפליקס בחרה להעלות אצלה סרט שכל מטרתו הוא לייצר מצג שווא מסית נגד חיילי צה"ל, אך בחירה של מוסד תרבות מתוקצב על ידי מדינת ישראל להקרין את הסרט הנ"ל היא כבר החלטה בלתי מתקבלת על הדעת שדורשת לנקוט את כלל הצעדים האפשריים, לרבות שלילת תקציבים מאותו מוסד וזאת במטרה אולי עוד למנוע את הקרנת הסרט המזעזע הנ"ל או סרטים דומים בעתיד", אמר השר ליברמן שהחליט מתוקף סמכותו בסעיף 3ב בחוק יסודות התקציב להיערך לשלילת תקציבים מהתיאטרון. "מדינת ישראל היא מקום להצגת יצירות ישראליות ובינלאומיות, אך בטח לא מקום להכפיש את חיילי צה"ל וכוחות הביטחון שפועלים לילות כימים כדי להגן ולשמור על כלל האזרחים והתושבים שחיים בה", המשיך ואמר.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן מליאת הכנסת
אביגדור ליברמן מליאת הכנסת
אביגדור ליברמן מליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ' )
הדברים מגיעים בעקבות תגובתו של שר התרבות טרופר להקרנת הסרט הירדני היום (ד') בתיאטרון ביפו, כשבפרסומים על ההקרנה ברשתות החברתיות נכתב כי "יפו נמצאת בפלסטין". "נודע לי כי תיאטרון אל סראיא ביפו מתכוון להקרין הערב את הסרט הירדני 'פארחה'", אמר השר מוקדם יותר הבוקר. "ההחלטה של תיאטרון נתמך בישראל להקרין סרט שעל פי הדיווחים כולל עלילות שווא כלפי חיילי צה"ל, מתאר טבח של משפחה תוך השוואה להתנהגות הנאצים בשואה, היא מקוממת במיוחד. העובדה שתיאטרון ישראלי נותן במה לשקרים ולעלילות היא חרפה. אני קורא להנהלת התיאטרון לחזור בה מההחלטה להקרין סרט זה. כמו כן, אני פונה לשר האוצר מר אביגדור ליברמן, אשר הסמכות נתונה בידו, לבחון את סוגיית תקצוב מוסד זה, לאור בחירתו להקרין סרט זה".
הסרט, מאת הבמאית הירדנית דורין ג'יי. סלאם, צפוי לעלות לענקית הסטרימינג ב-1 בדצמבר אבל כבר הוצג בפסטיבלים ובהקרנות שונות ברחבי העולם. לטענת הבמאית, עלילת "פארחה" מבוססת באופן חופשי על סיפור אמיתי, כפי שסופר על ידי פליטה פלסטינית שנמלטה ב-1948 לסוריה. סלאם, ילידת כוויית שמתגוררת כיום בעמאן, הובילה את ההפקה בשיתוף גופים תומכים משבדיה וערב הסעודית, וזכתה להציג בבכורה את הדרמה בפסטיבל טורונטו היוקרתי אשתקד. כבר אז דווח ב-ynet על הייצוג המזעזע של חיילי צה"ל בסצנה המדוברת. כמו כן, הסרט, נבחר לייצג את ירדן במרוץ לאוסקר הזר השנה.
3 צפייה בגלריה
שר התרבות חילי טרופר, מתוך טקס האשכבה של יורם טהרלב בתיאטרון הבימה
שר התרבות חילי טרופר, מתוך טקס האשכבה של יורם טהרלב בתיאטרון הבימה
שר התרבות חילי טרופר
(צילום: מוטי קמחי)
גיבורת הסרט, נערה מקומית בשם פארחה (אותה מגלמת כראם טאהר), מוצאת עצמה כלואה במרתף ביתה, לאחר שאביה מוכתר הכפר (אשרף ברהום) נועל אותה בניסיון לגונן עליה מהכוחות הישראלים הכובשים. משם, בחלל הקטן והאפל שמשמש עבורה מקום מסתור, היא מתבוננת החוצה דרך סדקים בדלת ובקיר וחווה את ההתרחשויות השונות סביבה. "פארחה הופכת לאנה פרנק הערביה, היכן שהאיום מגיע מחיילים ישראלים במקום נאצים", הגדיר אותה המבקר פרדריק סהלין, בביקורת שפורסמה בשוודיה לפני כחודש. כשנשאלה בריאיון אם כיוונה להשוואה בין השתיים, ענתה הבמאית: "לא חשבתי על כך כשיצרתי את הסרט, אבל אני יכולה להבין מדוע אנשים חשבו על סיפורה הנוראי של אנה פרנק. הדמות שלי עוברת מסע נוראי דומה".
אמש הגיב גם חבר הכנסת והשר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "סרט ההסתה הירדני שישודר בנטפליקס מוכיח כמה צביעות יש בעולם כלפי ישראל שמותקפת בטרור רצחני עוד לפני הקמתה", אמר בן גביר, "הנדסת התודעה הזאת צריכה להיות מטופלת על ידי משרד החוץ בנחישות, בהסברה והצגת התמונה האמיתית מי הם הרוצחים ותאבי הדם. אסור לעבור בשתיקה על ניסיון עלילת הדם שתהדהד בעולם".