2 צפייה בגלריה
אוטובוס "דן". למצולמים אין קשר לכתבה
אוטובוס "דן". למצולמים אין קשר לכתבה
אוטובוס "דן". למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: מוטי קמחי)
נוסעים רבים עם מוגבלויות מתלוננים על סירובם של נהגי תחבורה ציבורית להעלות אותם לאוטובוסים - אך הפעם סירובם של שני נהגים בחברה עלה לה 40 אלף שקל - וגם שני העובדים נקנסו. מפסק דין של בית משפט השלום בתל אביב עולה כי אחד מנהגי החברה טען בפני אחד הנוסעים שאין ברשותו את האמצעי לפתיחת הרמפה הייעודית לכסאות גלגלים, ונהג אחר טען שהרמפה לא עובדת.
החברה חויבה לפצות אישית שני נוסעים, אחד מהם בסכום של 3,700 שקל - 700 מהם באופן אישי אל-ידי הנהג, ובמקרה נוסף פיצוי לנוסעת בסך 2,500 שקל. שני הנהגים נדרשו בנוסף לחתום על התחייבות אישית בסך של 11,000 שקלים ולהימנע ממקרה דומה במשך שלוש שנים.

הפקרת הנוסעים עם מוגבלות - כתבות נוספות

"אני סובל מטרשת נפוצה ונעזר בכסא גלגלים ממונע. יש מקומות שאני נוהג אליהם ברכב המותאם שלי, אבל כדי להתנהל בערים שבהם הנהיגה עלולה להיות מורכבת, אני מסתייע בתחבורה ציבורית", סיפר ל-ynet ערד הדר, איש מחשבים, שנהג "דן" סירב להעלותו לאוטובוס. "לפי החוק האוטובוס חייב להיות מונגש, אבל הנהג סירב להעלות אותי בתואנה שאינו יכול לפתוח את הרמפה - ונסע לדרכו. בניגוד לאדם שהולך על רגליו, מחדל בלתי-חוקי שכזה לא הותיר לי חלופת התניידות, קל וחומר משום שהיה זה קו בתדירות נמוכה".
הדר סיפר כי "זאת לא הפעם הראשונה שאני נתקל בסירוב כזה, יש לי בתיק אפילו מפתח לרמפה, כדי שאף נהג לא יתרץ את זה שהוא לא יכול להסיע אותי כי אין לו מפתח". הוא הגיש תלונה במשרד התחבורה נגד החברה, זומן להעיד בפני חוקרת מטעם המשרד - ולבסוף הגיש המשרד תביעה נגד הנהג.
2 צפייה בגלריה
קמפיין הנגשת התחבורה הציבורים לאנשים בעלי מוגבלות
קמפיין הנגשת התחבורה הציבורים לאנשים בעלי מוגבלות
קמפיין להנגשת תחבורה ציבורית לנוסעים בעלי מוגבלות
(צילום: תנועת לינק 20)
איתן פיקסמן, דובר חברת "דן", מסר בתגובה כי "בחברה יש קרוב ל-2,000 נהגים, שרובם המוחלט נוהג באדיבות, במקצועיות ובחמלה רבה ובורך בתודעת שירות כיאות. צר לנו שמיעוט שולי של נהגים גורמים בחוסר רגישות נזק ופוגעים בבעלי מוגבלויות ומכתימים את תדמית החברה. כל נהגי דן עברו ועוברים הכשרות והשתלמויות בנושא נגישות. אנו נמנף את פסקי הדין להפקת לקחים , קודם כל כלפי עצמנו כחברה וגם כלפי ציבור הנהגים. נחדד נהלים, נשדרג את האכיפה והבקרה על מקרים שכאלו ונעשה את הכל כדי להימנע מהישנותם בעתיד".
יובל וגנר, נשיא ומייסד עמותת "נגישות לישראל", אמר כי משרד התחבורה מוכרח להשקיע בשיפור נגישות האוטובוסים. "בעולם הרמפות הנפתחות לטובת כניסה ויציאה של כיסא גלגלים הן אוטומטיות, בארץ הנהג צריך לעצור, לכבות את האוטובוס, ללכת לדלת האחורית, לפתוח ידנית את הרמפה ולסייע לנוסע. זה פשוט לא הגיוני. משרד התחבורה חייב לדרוש רמפות אוטומטיות וחברות האוטובוסים להדריך ולדרוש מהנהגים שירות רגיש ואמפתי. תחבורה ציבורית הינה קריטית לאנשים עם מוגבלות. על מנת שזה יעבוד בפועל הנהגים חייבים הדרכה למתן שירות נגיש ורגיש לנוסעים עם מוגבלות".