רעידת אדמה שנייה בחצי יממה: תושבי הצפון שוב הרגישו היום (ראשון) רעידת אדמה, 12 שעות בלבד לאחר הרעש שנמדד אתמול בעוצמה של 3.7. מדיווחים שהגיעו למערכת ynet עולה כי הרעידה הורגשה היטב בעפולה, בחיפה, בעמק הירדן, בגלבוע ובנצרת. לפי המכון הגיאולוגי, הרעידה התרחשה בשעה 12:28 ועוצמתה 3.5. מוקד הרעש - 16 ק"מ דרומית-מזרחית לטבריה. במשטרה הדגישו כי לא התקבלו דיווחים על נפגעים או על נזק, ואין כל התרעה על צונאמי.
בועז יוסף, יו"ר הוועדה הממונה בטבריה שחש את הרעידה הבוקר בלשכת ראש העיר, אמר ל-ynet כי השולחן והמחשב במשרדו זזו. "זה רק איתות לגבי הבאות", אמר יוסף. "אם תהיה רעידת אדמה חזקה יותר, אז שכונת קריית משה תימחק, וזו שכונה עם 260 משפחות שבנויה ממש על השבר".
לילך שטיין, מנהלת התיכון הרב-תחומי עמל עמק חרוד, סיפרה ל-ynet כי הרגישה את הרעידה במשרדה. "חתמתי על תעודות המחצית של התלמידים וחשתי ברעידה חזקה לחצי שנייה. מיד יצאתי לברר אם כולם בסדר, זה היה ממש לא נעים", סיפרה.
4 צפייה בגלריה
עובדי עיריית בית שאן יוצאים מהבניין לאחר רעידת האדמה
עובדי עיריית בית שאן יוצאים מהבניין לאחר רעידת האדמה
עובדי עיריית בית שאן יצאו מהבניין לאחר רעידת האדמה
(צילום: עיריית בית שאן)
מוריס כהן, רכז טכני בעיריית בית שאן, הוסיף כי שמע את ההתראה שהופעלה בעבודתו. "עברנו בכל המשרדים וביקשנו מכולם לצאת מהבניין", סיפר כהן. מנהל השיטור העירוני בעיר, תימור שוחט, אמר כי "אנחנו תמיד ערוכים ודרוכים, אבל מאתמול הכוננות בשיא. אם ממשלת ישראל לא תשקיע מיידית כספים בחיזוק מבנים ובהיערכות לחירום בעת רעידת אדמה ובכלל - אנחנו צפויים לאסון כבד בעיר".
הרעידה אמש הייתה בעוצמה נמוכה יחסית לקודמות שהורגשו באזור, אך הורגשה היטב בכל הצפון בשל מיקומה, בצד המזרחי של בקעת כינרות, צפונית מזרחית לבית שאן. האגף לסיסמולוגיה במכון הגיאולוגי, פרסם הבוקר גרף המתעד את הגלים בעקבות רעש האדמה אמש. התיעוד מציג את הרעידה כפי שהוקלטה ברשת הישראלית במרחקים שונים ממוקד הרעידה, ובו נראים גלי הלחץ (גלים ראשוניים), החלשים יותר, שמגיעים ראשונים לתחנות הניטור - ובהמשך מתועדים גלי הגזירה (גלים שניוניים), החזקים יותר.
4 צפייה בגלריה
חפצים שנפלו בדירה בבית שאן לאחר הרעידה
חפצים שנפלו בדירה בבית שאן לאחר הרעידה
חפצים שנפלו בדירה בבית שאן לאחר הרעידה
מנהל המכון הגיאולוגי, פרופ' זהר גבירצמן, הסביר כי הרעידה התרחשה באחד המקטעים היותר מוכרים של בקע ים המלח (השבר הסורי-אפריקני). באיכון מדויק מהבוקר גילה המכון שהמוקד היה בהעתק המזרחי של בקעת כינורות, בצד הירדני של הבקע. "יש מאפיין מיוחד למוקד שממוקם בקעה. מדובר באגן שמכיל סלעים רכים וגובל בסלעים קשים. תתי-אגנים כאלה ישנם לאורך כל בקע ים המלח (אזור עמק החולה ובית שאן). כשרעידה מתרחשת בתת-אגן מסוג זה, יש תופעה שנקראת 'הגברה מקומית', שגורמת להתגברות הרעידות. אם זה היה קורה באזור אחר, למשל באזור כורזים המאופין בסלע קשה, לא הייתה ההתגברות הזו".
גבירצמן מסביר כי "מדובר באפקט שמזכיר תיבת תהודה, כשהגלים קופצים מקיר לקיר ויוצרים תהודה. משך הזמן של התנודות מתגבר, והוא גם יותר חזק". בשל אותו אפקט, ההשפעה של רעידה בעוצמה נמוכה יחסית, כפי שהייתה אמש, היא חזקה יותר. "זו תופעה מוכרת שאפילו משפיעה על תקן הבנייה הישראלי מ-2009. באזורים האלה, מי שמעוניין לבנות בניין משמעותי מחויב לשכור חברה שעורכת סקר ספציפי על אתר הבנייה, על מנת לקבוע את תקן הבנייה".
4 צפייה בגלריה
רעידת אדמה
רעידת אדמה
רעידת אדמה שנמדדה אמש
(צילום: המכון הגיאולוגי)
ראש העיר צפת, שוקי אוחנה, אמר הבוקר בעקבות רעידת האדמה כי מדובר "בסכנה אדירה המתדפקת על דלתנו", כלשונו. "כולם מדברים על אתגרי הביטחון וסוגיית העורף במלחמת לבנון השלישית, אבל יש לצפון אתגר גדול יותר שעלול להותיר הרס וחורבן יותר מכל מלחמה אחרת", אמר אוחנה. "לצערי, הפרויקטים של חיזוק מבנים התמקדו עד כה באזורים המרוחקים מהשבר הסורי-אפריקני. הסכנה הגדולה היא באזור הגליל הן מבחינת הקרבה לשבר הסורי-אפריקני והן מבחינת האופי ההררי של האזור וריבוי מבנים וותיקים. לצערי, הפכו את פרויקט חיזוק מבנים לעסק המזין את הקבלנים ולא דואג באמת לציבור. מדינת ישראל חייבת לשנות את המשוואה, רעידת אדמה עוצמתית זו לא שאלה של אם תהיה, זו שאלה של מתי תהיה".
אוחנה הוסיף כי "קידום המיזמים נגד רעידות אדמה רק באזור החוף מוכיח כי בסיכומו של יום, ערי הצפון לא מעניינים את המדינה. האם באמת ערי הצפון יכולים להתמודד עם רעידת אדמה לבדן? מה אמור לעשות ראש רשות שחצי מעירו קורסת למדרון הר, בזמן שחיזוק נגד רעידות אדמה מתבצע על ידי יזמים בעלי אינטרס כלכלי הפועלים בגוש דן בלבד? אם המדינה לא תחל לטפל בסוגיה באופן מיידי - שכונות שלמות עשויות לקרוס, להותיר הרס וחורבן ולגבות חיי אדם רבים".
בעקבות רעידת האדמה, קיים הבוקר ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, הערכת מצב מיוחדת עם מחלקת ההנדסה ואגף החינוך על-מנת לוודא שכל מערכות ההתראה במוסדות החינוך האמורות להתריע בפני רעידת אדמה אכן פעלו, ואכן כולן פעלו למעט אחת הנבדקת בשעות אלו.
4 צפייה בגלריה
"הפעם נגמר טוב. מי יודע מה יהיה בפעם הבאה?". אוחנה וגרינבאום
"הפעם נגמר טוב. מי יודע מה יהיה בפעם הבאה?". אוחנה וגרינבאום
"הפעם נגמר טוב. מי יודע מה יהיה בפעם הבאה?". אוחנה וגרינבאום
(צילום: אחיה ראב"ד)
לדברי גרינבאום, "אנו אמנם חיים את החשש יומיום, אבל תושבי המדינה כולה קיבלו הלילה תזכורת לכך שאנחנו בעמק חיים על השבר הסורי-אפריקני ונמצאים בנקודה הכי בעייתית בישראל. בעמק הירדן מבנים בני עשרות שנים, ולצערנו בכל הנוגע לתוכניות חיזוק המבנים בפני רעידות אדמה המדינה מתמקדת באזור חיוג 03 במקום באזורים שצריכים במיוחד את החיזוק. ברצועה המזרחית של המדינה לא חוזקו מבנים בפני רעידות אדמה. מקווה שמקבלי ההחלטות במדינת ישראל יבינו שמדובר בקריאת השכמה. הפעם זה נגמר בטוב, מי יודע מה חלילה יהיה בפעם הבאה".