לפני שנה פחות יום הציג שר המשפטים החדש דאז יריב לוין באופן פומבי ומפורט את התוכנית שלו להחרבת העצמאות השיפוטית בישראל. התוכנית הייתה בבואה של מהלכים פופוליסטיים במדינות אחרות שמטרתם לרוקן את הדמוקרטיה מערכיה, אבל האופן הגלוי והמפורט שבו בחר השר לוין היה סטייה משמעותית מדרך הפעולה הפופוליסטית. רוב המנהיגים בזרם הזה פועלים בהדרגתיות, תוך טשטוש המטרות האמיתיות של החקיקה על מנת להרדים את הציבור.
קולגות שלי, המובילים ארגוני זכויות אדם ברוסיה ובהונגריה, התקנאו בנו על כך שבישראל קיבלנו אזהרות ישירות כל כך. הציבור בארץ שמע והבין אותן באופן ברור, מה שאפשר לו לפעול בהתאם באמצעות תנועת התנגדות חסרת תקדים, שהצליחה לעכב ולמתן את החקיקה עד הקיץ האחרון שבו עבר החוק לצמצום עילת הסבירות. כמו רבים גם אני נשמתי לרווחה ביום שני אחרי פרסום החלטת בית המשפט העליון לדחות את החקיקה. עם זאת, ההנחות שלפיהן הגיע לסיומו ניסיון ההפיכה המשטרית לאור הצלחת העתירה הן אופטימיות מדי ואפילו מדאיגות. החודשים הקרובים עלולים להיות קשים ביותר.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הטענה המרכזית בעתירות נגד צמצום עילת הסבירות הייתה שדמוקרטיה תלויה במערכת עדינה ומורכבת של איזונים ובלמים. ביטול או חסימה של אחד מהאיזונים הללו עלולה לפגוע באורח אנוש במערכת דמוקרטית, קל וחומר במערכת חלשה כמו זו שבישראל. חלק גדול מהדיון המשפטי בעתירה נסוב על הנקודה שאותה חידד השופט יצחק עמית, שלפיה דמוקרטיות לא מתות כתוצאה מפעולה אחת אלא בעקבות שורה של צעדים הדרגתיים.
עצמאות שיפוטית היא תנאי קריטי והכרחי לצורך קיום של דמוקרטיה, אך היא איננה הרכיב היחיד הדרוש ולבדה אינה מספיקה. כשם שיש צורך במערכת מורכבת של איזונים ובלמים כדי לקיים עצמאות שיפוטית, יש צורך במרכיבים נוספים פרט למערכת משפט עצמאית כדי לקיים דמוקרטיה מהותית: שוויון אזרחי, מערכות תקשורת, חופש ביטוי ומחאה, חברה אזרחית חזקה ועוד ועוד.
בעוד אנחנו עסקנו בתוכנית הגלויה לפגיעה במערכת המשפט, התרחשה ההפיכה המשטרית – ובפועל ממשיכה להתרחש - ברבדים נוספים ומדאיגים. לאורך כל 2023 קודמו באופן שקט, יעיל ושיטתי אג'נדות אנטי דמוקרטיות אחרות.
כך למשל, השר "לביטחון לאומי" איתמר בן גביר הוביל מדיניות של יצירת שתי מערכות אכיפת חוק נפרדות - אחת ליהודים ואחת לערבים. את מערכת אכיפת החוק לערבים, שתורכב ממשמר לאומי ומיחידות אכיפה נוספות, הוא תכנן להוביל בעצמו בהתאם לאג'נדה המפוקפקת שלו. חבר סיעתו בצלאל סמוטריץ', כשר במשרד הביטחון בעל סמכויות נרחבות בשטחים, הוביל באפקטיביות מדיניות של גירוש והדרה של פלסטינים באופן שייצר עובדות בלתי הפיכות בשטח וייקבע את הכיבוש כמציאות בלתי ניתנת לשינוי. מגמות אלו מתחזקות בזמן המלחמה בעזה, שמנוצלת להשלמת הגירוש של קהילות שלמות.
נועה סתתנועה סתת
במקביל אנחנו רואים פגיעות חסרות תקדים בחברה הערבית - בחופש הביטוי של אזרחיה (פוסט הזדהות עם ילדים הרוגים בעזה מוביל לחקירת משטרה), חופש המחאה (נאסרו הפגנות הקוראות להפסקת אש), פוליטיזציה של המשטרה ועוד.
ניסיונות הפגיעה במערכת המשפט לכאורה מאחורינו, ימים יגידו, אולם ההפיכה המשטרית נמשכת בכל הכוח. היא אינה גלויה כמו תוכנית החקיקה של יריב לוין, אבל היא לא פחות מסוכנת. אולי אפילו להפך. העובדה שהיא חשאית בחלקה, או לא מקבלת ביטוי תקשורתי הולם בחלקה אחר, הופכת את פוטנציאל הפגיעה שלה לחמור בהרבה. זה דורש ממי שמעוניינים להגן על הדמוקרטיה הקדשת תשומת לב בלתי פוסקת ונחישות רבה.
  • נועה סתת היא מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il