ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) פה אחד את הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער להגביל את כהונת ראשי הממשלה לשמונה שנים. סער מסר בפייסבוק בתגובה כי "הגבלת כהונה, במקום כהונה ללא הגבלה, היא עקרון חשוב בבסיס התפיסה שהשלטון יפעל לטובת האזרחים במקום למען עצמו ושרידותו. נמשיך לחזק את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
החוק, שיעבור כעת לכנסת, קובע כי הספירה תחל מהרגע שיאושר בשלוש קריאות - כך שבכל מקרה הוא לא יגביל את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. מוקדם יותר אמר חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד לאולפן ynet כי יש לתמוך בהצעה, מכיוון שהחוק לא חל רטרואקטיבית. "אני חושב שאנחנו לא יכולים להתנגד לחוק הזה, זה גם לא ייראה טוב בציבור", אמר. "אני מוכן היום שנתניהו יהיה ראש הממשלה לשמונה שנים". עם זאת ביטן ציין כי נתניהו עדיין מתנגד לחוק, והבהיר כי יצביע בהתאם לעמדת הליכוד.
בציוץ שפרסם בשבוע שעבר ציטט סער את מצע מפלגתו, ושם נכתב כי "מנחם בגין לימד אותנו כי שלטון ממושך הוא סכנה לחירות האומה ולמוסר בניה. הוא מוליד שחיתות". במצב המשפטי הנוכחי ראש ממשלה, כמו גם ראשי רשויות מקומיות יכולים להישאר בתפקידם ללא הגבלת זמן. שיטה זו מאפשרת לצבור כוח רב מדי המשחית את השלטון".
1 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
גדעון סער בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
היוזמה עברה בוועדת השרים. השר סער
(צילום: מוטי קמחי)
סער הבטיח עוד בקמפיין הבחירות כי זה יהיה החוק הראשון שאותו יקדם, ולאחר מכן יחוקקו כחוק שיגביל גם ראשי רשויות מקומיות לשתי קדנציות, כשהשלישית רק ברוב של יותר מ-50% מקולות הבוחרים. "הגבלת כהונה תקטין משמעותית את הסבירות לשחיתות שלטונית", נכתב במצע מפלגתו. "בנוסף, שלא כמו המצב כיום בו ראש הממשלה משקיע משאבים רבים כדי להיבחר שוב ושוב ולשמר את שלטונו, הגבלת כהונה תאפשר לו להתעסק באופן משוחרר במימוש הערכים והרפורמות בגינן נבחר".