חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד הביע עמדה מפתיעה בנוגע לחוק להגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים, שאושר היום בוועדת השרים לחקיקה והועבר לכנסת. "אנחנו לא יכולים להתנגד לחוק הזה, יש בו היגיון רב", אמר ביטן בריאיון באולפן ynet הבוקר (ראשון), לפני שאושר החוק בוועדה.
"זו הייתה העמדה שלי גם כשהייתי יו"ר הקואליציה בשיחות עם נתניהו, בתנאי שלא יחול רטרואקטיבית", אמר ביטן. "אני חושב שאנחנו לא יכולים להתנגד לחוק הזה, זה גם לא ייראה טוב בציבור. אני מוכן היום שנתניהו יהיה ראש הממשלה לשמונה שנים". עם זאת ביטן ציין כי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מתנגד לחוק, והבהיר כי יצביע בהתאם לעמדת הליכוד.
4 צפייה בגלריה
הועדה המסדרת דוד ביטן
הועדה המסדרת דוד ביטן
דוד ביטן. "המריבות יפילו את הממשלה"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
מתואם עם סער? יולי אדלשטיין וביטן
(צילום: רפי קוץ)
עם זאת הוא הבהיר כי הוא עודנו מתנגד להצעת החוק שיזם שר המשפטים גדעון סער, הקובעת שמועמד לראשות הממשלה שנגדו הוגש כתב אישום לא יוכל להקים ממשלה. "ברור שזה פרסונלי, למנוע מהמנהיג של הימין להרכיב ממשלה, זה חוק נגד נתניהו", אמר.
ח"כ ביטן העריך כי הממשלה הנוכחית תיפול תוך שבעה חודשים. "המריבות שם קשות, לא רק פוליטיות, גם אידיאולוגיות. אני לא רואה את מרצ והעבודה מחזיקות מעמד לאורך זמן, לא רואה את איילת שקד מהצד השני של המפה מחזיקה, ולכן המריבות יהיו כאלה שיפילו את הממשלה".
הוא גם טען כי האפשרות ששר הביטחון בני גנץ יחבור לאופוזיציה להקמת ממשלה עודנה קיימת. "אם הוא ישנא אותם יותר מאשר שהוא לא מאמין לנתניהו, אז הוא יעשה את הצעד הזה".
4 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
איילת שקד. "צריכה לעבור המון כדי לשכנע בליכוד"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתה תתמוך בכך שבן אדם עם שמונה מנדטים יהיה ראש הממשלה? "אין לנו ברירה. אנחנו נגד המהלך, אבל זה על מנת שהממשלה הזו לא תהיה, כי מבחינתנו היא אסון למדינת ישראל".
עם זאת לדבריו במקרה שאיילת שקד תפרוש מהממשלה, היא לא תתקבל בזרועות פתוחות בליכוד. "השאלה אם היא תעשה את הצעד הזה, אם עצם זה שהיא עוברת מפיל את הממשלה ומעלה את הליכוד, זו סיטואציה שכרגע לא קיימת. היא צריכה לעבור המון דרך כדי לשכנע את אנשי הליכוד שמגיע לה להיות חלק מהליכוד", הסביר.
ביטן התייחס להכרזה של יולי אדלשטיין כי יתמודד לראשות הליכוד והאשים כי הוא "מתואם באופן בלתי פורמלי" עם שר המשפטים ויו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער. "סער הולך להגיש את החוק שהוא (נתניהו) לא יכול להרכיב ממשלה, ואז בוחר הליכוד שיבוא להצביע יגיד 'רגע, אין לו סיכוי להרכיב, אז אני אצביע לאלדשטיין'".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ישיבת סיעה יש עתיד
יאיר לפיד ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד. "קובע הכול במפלגה, כמו ליברמן וסער"
(צילום: יואב דודקוביץ')
זה מהלך תמוה, הוא יובס על ידי נתניהו, אז מה ייצא לו מזה? "אנשים עושים טעויות פוליטיות. הוא עשה את הטעות הזו, והוא יצטרך לסבול אותה. זה שהוא יושב עם נתניהו ומסכמים ביניהם שיעשו פריימריז מהירים כי זה מתאים לשניהם, זה לא דבר שמחייב אותנו. אנחנו לא רוצים פריימריז, אין צורך כרגע, המאבק הוא לא פנימי אלא חיצוני. זה גם מה שהציבור שלנו רוצה, לא התמודדות פנימית. לכן הם יכולים לסכם מה שהם רוצים, אנחנו לא נתמוך בזה במרכז ולא נעביר את זה".
דוד ביטן הגיב בביטול על ההחלטה לערוך לראשונה בחירות לראשות מפלגת יש עתיד בקרב אלף חברי ועידת המפלגה. "זה אלף שממונים, לא נבחרים. הכול בא מלמעלה, הוא (לפיד) קובע הכול, גם אצל סער וליברמן זה ככה".