יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, שנפגש אמש (שני) בבית הלבן עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, שמע ממנה דאגה עמוקה מהתנאים ההומניטריים בעזה. האריס הבהירה לגנץ כי נדרשת תוכנית הומניטרית אמינה וניתנת ליישום - לפני כל פעולה צבאית גדולה ברפיח, נוכח הסיכונים לאזרחים.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"לישראל יש ראש ממשלה והכול בסדר". גנץ בעת הביקור, אתמול
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ וקמילה האריס
בני גנץ וקמילה האריס
גנץ בפגישתו עם האריס
הכותרת
פלונטר הסיוע ההומניטרי | רון בן ישי
30:20
סגנית הנשיא האמריקני קראה לישראל לנקוט צעדים נוספים בשיתוף פעולה עם ארה"ב ושותפות בינלאומיות כדי להגביר את זרימת הסיוע ההומניטרי לעזה ולהבטיח את חלוקתו הבטוחה לנזקקים.
לאחר הפגישה עם האריס, גנץ נפגש בקפיטול עם מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל. ברשת NBC דיווחו כי גנץ אמר לעיתונאים לאחר הפגישה כי "היה שיח טוב". לדברי גנץ, "זה ביקור חשוב, והוא הולך טוב. אני חושב שאני מסביר את האינטרסים הישראליים, וכיצד אני רואה את האינטרסים של ארצות הברית בהקשרים האלו. התקבלתי בצורה מאוד נחמדה וחמה".
בצאתו מהקפיטול, גנץ נשאל על ידי כתב של רשת NBC אם ארה"ב צריכה להיות בקשר איתו במקום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא השיב: "לא, לא, לא. לישראל יש ראש ממשלה והכול בסדר". כזכור, סביבת ראש הממשלה זעמה על הפרסום ב-ynet בנוגע לביקור של גנץ בארה"ב ובבריטניה, והבהירה כי גנץ טס ללא אישור ראש הממשלה, ובניגוד לתקנון הממשלה, ש"מחייב כל שר לאשר את נסיעתו מראש עם ראש הממשלה, לרבות אישור של תוכנית הנסיעה". לטענת מקורבי נתניהו, "ראש הממשלה הבהיר לשר גנץ שלמדינת ישראל יש רק ראש ממשלה אחד".
בהודעת לשכת גנץ בעניין הפגישה עם האריס נאמר כי הוא הודה לה על תמיכת הממשל האמריקני בישראל, ציין את החשיבות להשלים את המשימה של הסרת האיום של חמאס, של מציאת פתרון להעברת הסיוע ההומניטרי באופן שיגיע לאוכלוסייה ולא לחמאס, וכן את הצורך לעמוד על השגת כל יעדי הפעולה הצבאית באופן שיאפשר עתיד טוב יותר לאזור כולו. גנץ, לפי לשכתו, עמד על החשיבות לפעול להקמת מנהלת בינלאומית בשיתוף מדינות האזור וכחלק מקידום תהליכי הנורמליזציה.
מלבד זאת, נמסר כי גנץ הדגיש בפני האריס את המחויבות העליונה של ישראל להשבת החטופים, וביקש להודות לארה"ב על הלחץ המשמעותי שהיא מפעילה בנושא בייחוד בימים אלו.
גנץ נפגש הלילה גם עם ברט מקגורק, שליחו של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון, ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. היום ייפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, ולאחר מכן ימריא ללונדון כדי להיפגש עם שר החוץ הבריטי.
דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס אתמול בתדרוך לעיתונאים לביקור גנץ בארצות הברית. "גנץ הוא חבר קבינט המלחמה", אמר. "הוא רצה להיפגש עם בכירים אמריקנים, וזו הזדמנות לא רק לשמוע ממנו - אלא גם להביע את הדאגות שלנו על הסיוע ההומניטרי, ולהדגיש את החשיבות בעסקת חטופים".
לדברי קירבי, "אנחנו מכירים בבנימין נתניהו כראש הממשלה הנבחר של ישראל ונמשיך לדבר איתו ועם כל חברי קבינט המלחמה. גנץ נמצא כאן בוושינגטון, הוא שר במדינה שהיא בת ברית, ולא נחמיץ הזדמנות לנהל איתו דיון".
עוד אמר כי "גם סגנית הנשיא וגם היועץ לביטחון לאומי ידברו עם גנץ על המצב ההומניטרי והצורך להגביר את הכניסה של סיוע. הם ידברו על הצורך לראות התקדמות בשטח ועל עסקה לשחרור החטופים. עכשיו הכדור אצל החמאס, למה הוא לא מקבל את העסקה, זו שאלה שצריך להפנות לסינוואר. היעד הוא לסיים הכל מהר, לפני שהרמדאן יתחיל".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת חברי הכנסת מצביעים נגד עופר כסיף
מליאת הכנסת חברי הכנסת מצביעים נגד עופר כסיף
בסביבת רה"מ זעמו, בבית הלבן הרגיעו: "מכירים בנתניהו כראש הממשלה הנבחר של ישראל"
(צילום: שלו שלום)
הביקור, שהכעיס כאמור את נתניהו, מתקיים בתזמון מעניין במיוחד, בזמן שהמגעים לעסקת חטופים מתמשכים כבר תקופה ארוכה. במקביל, על פי הדיווחים בארה"ב בממשל האמריקני מאבדים את הסבלנות מול התנהלות נתניהו במלחמה - ומעלים טענות כי הוא כבול על ידי שותפיו לממשלה איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
בכירים אמריקנים אמרו בסוף השבוע ל-ynet כי ארה"ב ממשיכה ללחוץ "בכל הכוח" כדי להביא לעסקת חטופים והפוגה בלחימה בין ישראל לחמאס, והזהירו כי "אם ניווכח שנתניהו מחבל בכך מסיבות פוליטיות - זה יביא להתנגשות חזיתית עם הבית הלבן".
הבכירים הזכירו גם את דבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנושא, שתקף את ממשלת נתניהו וכבר הפסיק להימנע מהמושג "הפסקת אש". הם הבהירו כי "מה ששמענו מהנשיא זאת רק ההתחלה. אם נגיע למסקנה שראש הממשלה מושך זמן מסיבות פוליטיות, נשמע מביידן דברים הרבה יותר חמורים". ייתכן שגם ההגעה הזו של גנץ לוושינגטון נועדה להעביר מסר לנתניהו.