כעס ותסכול במשפחתו של ניב לובטון, לוחם גבעתי ששם קץ לחייו לאחר שהופעל עליו לחץ לשמש כסוכן סמוי נגד חבריו ליחידה: רס"ן גלעד פרנקן, מפקד בסיס מצ"ח בבאר שבע לשעבר שהיה מעורב בפרשה, יוחזר בקרוב לשירות בצבא ואף יקודם.
הטרגדיה התרחשה בינואר 2019 כאשר לובטון, לוחם גבעתי בדרגת רב"ט מקיבוץ מגידו, היה בקורס מ"כים. במצ"ח (המשטרה הצבאית החוקרת) חשדו כי חיילים בסביבתו משתמשים בסמים. במסגרת החקירה גויס לובטון על ידי שני רכזי מודיעין על מנת שיעיד נגד חבריו.
5 צפייה בגלריה
רב סרן גלעד פרנקן
רב סרן גלעד פרנקן
התעקש לשוב לצבא ודרש לעלות בדרגה. רס"ן פרנקן
(מתוך עמוד הפייסבוק של חיל המשטרה הצבאית)
5 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
רב"ט ניב לובטון ז"ל
זמן קצר לאחר גיוסו הביע לובטון בפני הרכזים סימני מצוקה. הוא שוחח על מצוקתו עם הרכזים ואף התריע בפניהם כי בכוונתו להתאבד. השניים לא דיווח על כך למפקדיהם.
אחד הסוכנים סימס לחברו: "אחי, הוא לא יהיה מקור. הוא שוקל להתאבד". התשובה שקיבל הייתה מקוממת: "הכל טוב, שיזדיין אז". מספר שעות לאחר מכן שם לובטון קץ לחייו באמצעות נשקו האישי בשטח הסמוך לבסיס.
רכזי המודיעין הועמדו לדין בגין העברת ידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת. תחקיר שפורסם לאחרונה ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" חשף פרטים חדשים על ההתנהלות הבעייתית ביחידה של פרנקן, ועדויות שלפיהן הוא היה מודע לכך שרכז המודיעין שגייס את לובטון פעל מבלי שהוסמך כראוי לתפקיד ובניגוד לנהלים. כן התגלו מקרים שבהם, בניגוד לנוהלים, איימו רכזי מודיעין על חיילים שאותם ביקשו לגייס כמקורות.
5 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס חובלים מחזור 143
טקס סיום קורס חובלים מחזור 143
החלטת בית המשפט מביכה את צמרת צה"ל, שערער לעליון
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
הוריו של ניב לובטון ז"ל
הוריו של ניב לובטון ז"ל
"מנסים במחטף לכופף החלטה בסיסית של הרמטכ"ל". הוריו של ניב
(צילום: אלעד גרשגורן)
מפקדם של הרכזים, רס"ן פרנקן, נחקר באזהרה על ידי היחידה לחקירות פנים של צה"ל. בסיום החקירה הוחלט לא לנקוט נגדו הליכים פליליים והתיק נסגר. הסיבה: לא נמצא פגם בהתנהלותו ובאופן שבו התנהלה היחידה שבפיקודו.
בצמרת צה"ל חשבו אחרת לגמרי. ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, זימן לפני כשנה את פרנקן לשיחה ואמר לו כי לפי ראייתו הוא האחראי הישיר למותו של לובטון וכי היה בכוחו למנוע את הטרגדיה. עוד אמר לו כי בפיקוד צה"ל לא מקבלים את מסקנות החקירה נגדו וכי ביחידה שלו "הייתה אווירה שאפשרה לתקלה כה חמורה לצמוח".
הרמטכ"ל אביב כוכבי אימץ את עמדת אלמוז והחליט להדיח את פרנקן מצה"ל. פרנקן לא השלים עם ההחלטה ובאופן חריג עתר נגדה לבית המשפט המחוזי בתל־אביב. השופטת ארנה לוי ביטלה בינואר השנה את החלטת הרמטכ"ל בנימוק כי לא מצאה שיש לפרנקן אחריות פיקודית למקרה: "צערה, כאבה וכעסה של המשפחה על אבדנה הגדול והחלל שנותר עקב מות המנוח הוא עצום ומובן. עם זאת, בשיטתנו המשפטית מצוי העיקרון לפיו אין מתקנים עוול בעוול", הסבירה השופטת.
5 צפייה בגלריה
חוקרי מצ"ח
חוקרי מצ"ח
ניב איים להתאבד, שני הרכזים לא עשו דבר. ארכיון
(צילום: קובי קואנקס)
בכך לא הסתיים קרב הורדות הידיים החריג בין פיקוד צה"ל לבין הרשות השופטת האזרחית: הרמטכ"ל ערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. הדיונים בערעור טרם החלו, ובחודשים האחרונים הוצב פרנקן במשרד הביטחון.
פרקליטו, עו"ד שלמה ציפורי, דרש מצה"ל להחזיר בינתיים את פרנקן לשירות, והצבא נאלץ להסכים. בימים הקרובים צפוי הקצין לחזור לצה"ל ואף לקבל קידום בתפקיד ובדרגה, שכן על קידומו הוחלט כבר מזמן.
אמו של רב"ט לובטון ז"ל, מיכל לובטון, אמרה בכאב: "מנסים במחטף לכופף החלטה בסיסית ומוצדקת של הרמטכ"ל לא לקדם מפקד שכשל. כאמא אני מזדעקת ושואלת איפה האחריות הפיקודית של המפקדים ומדוע לא שמים את ביטחון ילדינו בראש סולם הערכים".
בד בבד עתרה המשפטה לבג"ץ בדרישה שיורה לפרקליטות הצבאית להעמיד את פרנקן לדין. הדיון בעתירה צפוי להתקיים בשבועות הקרובים.
תגובת דובר צה"ל: "צה"ל לא השלים עם החלטת המחוזי, והוגש ערעור. נפסק כי ביצוע פסק הדין לא יעוכב ולכן צה"ל מיישם את ההחלטה ומאפשר לקצין להתמודד על תפקידים במצ"ח".