2 צפייה בגלריה
מרכז תרבות CaixaForum ברצלונה
מרכז תרבות CaixaForum ברצלונה
המפלגה שראש העיר עומדת בראשה נאבקת על קולות השמאל והקהילה המוסלמית בעיר. מרכז התרבות CaixaForum בברצלונה
(צילום: shutterstock)
כשלצידה נציגים פרו פלסטינים, כינסה אתמול ראש עיריית ברצלונה, אדה קולאו, מסיבת עיתונאים שבמהלכה הגיעה הכרזה מוחצת: בירת קטלוניה תנתק את הקשרים עם מדינת ישראל בשל מדיניות האפרטהייד, לדבריה, כלפי הפלסטינים. מסיבת העיתונאים הסתיימה במחיאות כפיים מצד תומכי היוזמה לאחר שאחת מהנואמות שהוזמנה הריעה "תחי פלסטין החופשית".
בנוסף, שלחה קולאו מכתב רשמי לראש הממשלה בנימין נתניהו, המסביר את הצעד החד צדדי מצד ברצלונה. "החלטתי לנתק באופן זמני את היחסים עם מדינת ישראל ומוסדותיה הרשמיים, כולל ברית ערים תאומות עם עיריית תל אביב, עד אשר הרשויות בישראל יפסיקו את האלימות הסיסטמטית והפרת זכויות האדם של העם הפלסטיני", כתבה. היא ציינה כי הקפאת היחסים היא זמנית, ולא מופנית נגד האזרחים.
כפי שפורסם בynet וב"ידיעות אחרונות", היוזמה לניתוק ברית ערים תאומות עם תל אביב עלתה לראשונה לפני מספר חודשים על ידי ארגוני שמאל קיצוני וארגונים פרו פלסטיניים בברצלונה, שזכו לתמיכת קולאו ומפלגתה. בעוד כשבועיים הייתה אמורה היוזמה לעבור להצבעה דמוקרטית במועצת העיר, אך קולאו החליטה לקחת את הדין לידיה. בלי הצבעה, בלי זכות דיבור, מבלי לתת מקום לחוות דעת מטעם נציגי מפלגות המועצה. לפי מקורבים, גל הביקורות נגד היוזמה והחשש שההצבעה תסתיים ברוב קולות למען שימור ברית הערים התאומות עם תל אביב, הביאו את ראש העיר באופן חד צדדי על ניתוק היחסים לא רק עם תל אביב אלא גם עם מוסדות מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
ברצלונה
ברצלונה
ברצלונה מהאוויר
(צילום: shutterstock)
בחודש מאי הקרוב יתקיימו בחירות לעיריית ברצלונה. המפלגה שקולאו עומדת בראשה נאבקת על קולות השמאל הקיצוני והקהילה המוסלמית בעיר, ולכן היא לא נרתעת גם מהחלטות קיצוניות כאלה.
שר התיירות חיים כץ שיגר מכתב לשרת התיירות בספרד, מריה רייס מארוטו אילרה: "מדובר בהחלטה מצערת ושגויה מן היסוד, יש להפריד בין הפוליטיקה לתיירות. הצבא פועל במוסריות ותבונה תוך הקפדה יתרה על סוגיית זכויות האדם. אני קורא לך לפעול לשינוי ההחלטה".
דובר משרד החוץ ליאור חייט פרסם תגובה בטוויטר בקטאלנית וספרדית, שזכתה לתמיכה רבה בקרב תושבי ברצלונה. בתגובתו כתב: "ההכרזה של ראש העיר ברצלונה על הקפאת היחסים עם מדינת ישראל ועם העיר תל אביב היא החלטה אומללה, שעומדת בניגוד מוחלט לעמדת רוב תושבי ברצלונה ונציגיהם במועצת העיר. ההחלטה נותנת רוח גבית לקיצוניים, ארגוני טרור ואנטישמיות, ופוגעת באינטרסים של תושבי ברצלונה. הידידות בין ישראל לברצלונה ארוכת שנים, ומבוססת על תרבות וערכים משותפים. גם ההחלטה האומללה הזו לא תפגע בידידות הזו".
משרד החוץ הפלסטיני בירך את ראש העיר קולאו על החלטתה, וקרא לערים אחרות ללכת בעקבותיה. "צעד זה מייצג את חשיבות הלחץ על ממשלת ישראל הפשיסטית הנקמנית להפסיק את כל ההפרות והפשעים שלה נגד עמנו", אמרו.
מטעם הפדרציה היהודית בספרד נמסר: "ההכרזה של ראש עיריית ברצלונה לא נובעת מהגנה על זכויות האדם או השלום. לצעד הזה יש שם אחד - אנטישמיות מתוחכמת".