ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בצהריים (שישי) על נאומה חסר התקדים של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ולסערה שנוצרה בעקבות המהפכה המשפטית שהציג השר יריב לוין ואמר כי הוא "ער למחלוקות". נתניהו טען כי "רוב גדול בציבור מסכים שיש צורך לערוך תיקונים במערכת המשפט ואכיפת החוק". לדבריו, "דיברנו על זה לפני הבחירות וקיבלנו על כך מנדט ברור מהציבור".

התנגשות הרשויות - כתבות נוספות

נתניהו הגיב על טענותיה של חיות ואמר כי התיקונים שמציע לוין "צריכים להיעשות באחריות ובשיקול דעת, תוך שמיעת כל העמדות". ראש הממשלה הוסיף: "זה בדיוק התהליך שיקרה עכשיו בבית המחוקקים. אני מציע לכולם להרגיע את הרוחות ולהיכנס לדיון ענייני".

1 צפייה בגלריה
התייחסות בנימין נתניהו לרפורמה המשפטית, אסתר חיות
התייחסות בנימין נתניהו לרפורמה המשפטית, אסתר חיות
נתניהו הגיב על נאום חיות. "תהיה דמוקרטיה גם אחרי הרפורמה"
( צילום: גיל נחושתן)
נתניהו טען בסרטון שפרסם כי האיזון בין שלוש הרשויות התקיים בישראל "ב-50 שנותיה הראשונות" (עד המהפכה החוקתית של נשיא העליון לשעבר אהרן ברק - א"א). "כשאומרים שהתיקון הכי קטן זה הרס הדמוקרטיה, זה לא רק טיעון לא נכון - זה גם טיעון שלא נותן אפשרות להגיע להבנות שרצוי להגיע אליהן בהידברות עניינית בכנסת ישראל". עוד הוסיף ראש הממשלה כי "דמוקרטיה תהיה פה גם אחרי הרפורמה, וכך גם הגנה ראויה לזכויות המיעוט".
בנאומה, הזהירה השופטת חיות כי "ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה. אכן, 'שלטון הרוב' הוא עיקרון יסוד שעומד בבסיס המשטר הדמוקרטי – אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת נתן להם בכך 'צ'ק פתוח' לעשות ככל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא".

השופטת חיות ביקשה להדגיש: "הכלים המשפטיים שאותם מבקשת תוכנית השינויים לבטל, ישללו למעשה מבית המשפט את יכולתו לקיים ביקורת שיפוטית אפקטיבית, אשר בהסתמך עליה יכול כל אזרח ותושב להעלות בפני בית המשפט טענות והשגות כנגד פעולות שביצעו רשויות השלטון. מדובר בשלילת כלים משפטיים השייכים לציבור, שקיימים עבור הציבור, ושמופעלים על-ידי בית המשפט לטובת הציבור.
את נאומה הארוך פתחה נשיאת העליון בטענה כי התוכנית אינה "תוכנית לתיקון" מערכת המשפט, אלא "תוכנית לריסוק" מערכת המשפט. לדבריה, "היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לטענות שהעלה נתניהו בתגובתו לחיות וכתב בטוויטר: "נתניהו, לא קיבלת מנדט מהציבור להרוס את הדמוקרטיה ורוב הציבור בישראל, כולל מצביעי הליכוד, מתנגדים לרפורמה חפוזה והרסנית שמבוססת על זה שאתה חלש מכדי להתמודד עם הקיצונים בממשלה שלך".
לאחר דברי חיות אמש הגיב לה שר המשפטים בנאום משלו. הוא בפתח דבריו כי "הערב נפל דבר. מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות שהתקיימו אך לפני חודשיים, ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם". הוא המשיך במתקפה על חיות: "שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות 'הדגלים השחורים'. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות. לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים".
הוא הזכיר בהמשך שמות של אנשי ציבור שהתבטאו נגד המהפכה המשפטית. "ההצטרפות האוטומטית של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, באותו המלל ממש, לדבריהם של יאיר את יאיר, יאיר לפיד ויאיר גולן, היא ההוכחה הטובה ביותר לאובדן הדרך של מערכת המשפט, ולצורך להחזיר אותה למקום בו הייתה בימיהם של ענקי המשפט לנדוי ואגרנט", אמר. "אין דמוקרטיה מערבית מתוקנת בה השופטים בוחרים את עצמם ומתערבים בחוקי יסוד על דעת עצמם. אין באף מדינה דמוקרטית אחרת יועצים משפטיים שנמצאים מעל הממשלה ומחליטים במקומה".