4 צפייה בגלריה
שריפה אבו מעומר
שריפה אבו מעומר
שריפה אבו מועמר, שנהרגה מירי תועה
(צילום: דרור, בתי חינוך)
הפרקליטות מנהלת מגעים מתקדמים להסדר טיעון עם סנגורם של פארס (25) ומוחמד (26) אלשמאלי, הנאשמים ברצח המורה שריפה אבו מועמר (30) מרמלה, שנורתה למוות מכדור תועה באוגוסט 2020 במסגרת סכסוך משפחות. בשלב זה, למרות שהצדדים הגיעו למתווה מוסכם, נפגע העבירה - קרוב משפחתה של שריפה שהיה היעד לחיסול - מתנגד לכל הסדר. הפרקליטות אומנם מחויבת להציג בפניו את ההסדר, והוא יכול להביע את עמדתו, אך היא אינה מחויבת לקבל אותה.
עו"ד של קרוב משפחתה צפוי להיפגש בקרוב עם הפרקליטות, והצדדים ינסו לאשר את ההסכמות שטרם הוגשו לבית המשפט ואושרו על ידי שופט. למרות שנראה כי המגעים, שעליהם פורסם לראשונה ב"הארץ", הבשילו לכדי הסכם, הוא ניתן לשינוי מאחר שטרם הוצג ואושר בבית המשפט.
אבו מועמר נורתה ב-31 באוגוסט בשנת 2020, יום לפני פתיחת שנת הלימודים, בשכונת גן חק"ל ברמלה. היא נפגעה מהכדור בפלג גופה העליון, בעת שהייתה בביתה, בזמן שעמדה ליד החלון והכינה בקבוק חלב לבתה הפעוטה. ילדיה הקטנים עמדו לידה כשנפגעה. שעות לפני שנרצחה ביקרה אבו מועמר את אביה בביתו בלוד ונסעה לבית הספר שבו עבדה כדי להיערך לקליטת ההורים ותלמידיה ביום פתיחת הלימודים.
סלימאן אלטורי, אביה של שריפה אבו מועמר
(צילום: חסן שעלאן)

כתב האישום נגד האחים אלשמאלי, שהוגש לבית המשפט המחוזי בלוד, ייחס להם עבירות של רצח בכוונה בצוותא של שריפה אבו מועמר, ניסיון רצח בצוותא של קרוב משפחתה, פציעה בנסיבות מחמירות בצוותא, קשירת קשר לביצוע פשע ונשיאת נשק ותחמושת בצוות.
בימים האחרונים הצדדים הודיעו בבית המשפט כי הגיעו להסכמות. הפרקליטה עדכנה את בית המשפט על הגעה למתווה מוסכם של כתב אישום מתוקן, שעליו הסכימו גם הפרקליטות וגם הנאשמים. היא ציינה כי נפגע העבירה מתנגד להסדר, וכי משמעות ההסדר עבורו היא למעשה קבלת סליחת הנאשמים - ולכך הוא לא מוכן בשום אופן, וביקש מבית המשפט שיכריע. היא ציינה כי לפי החוק יאפשרו לו שבועיים לשטוח את טענותיו בפני הפרקליטות, טרם יוצג ההסדר בבית המשפט.
4 צפייה בגלריה
שריפה אבו מעמר עם המורות בבית הספר
שריפה אבו מעמר עם המורות בבית הספר
אבו מועמר וחברותיה לבית הספר בהכנות לפתיחת הלימודים, יומיים לפני שנרצחה
4 צפייה בגלריה
בית ספר דרור ברמלה
בית ספר דרור ברמלה
בית הספר "דרור", שבו לימדה שריפה
לפי האישום המתוקן המסתמן, שכאמור טרם אושר סופית, פארס אלשמאלי יורשע ברצח באדישות, ואילו אחיו יורשע רק בחבלה בכוונה מחמירה. לפי האישום המתוקן, במשך תקופה ארוכה שרר סכסוך בין הנאשמים למשפחת אבו מועמר. בערב יום הרצח, הגיעו הנאשמים וכמה נוספים למכולת, ארבו לאחד מקרובי המשפחה שבאותה העת היה בתוכה, והמתינו ליציאתו במטרה לגרום לו לחבלה חמורה, מכיוון שסברו כי הוא אחראי לדקירתו של קרוב משפחתם.
לפי האישום, פארס אלשמאלי הנחה כי הפגיעה תהיה באופן ספציפי בו, ומוחמד הורה לאחרים לא לצאת לרחוב עד השלמת התוכנית, כדי לא לשבשה. כשיצא יעד הפגיעה מהמכולת שלף אחד מהאחרים סכין, דקר אותו בגבו והנדקר פתח במנוסה. פארס שלף את האקדח, כיוון אותו לפלג גופו התחתון של הקורבן, שבאותה עת היה במרחק של מטרים ספורים ממנו, וירה בכוונה לפגוע בו. היעד נס לעבר ביתו, וחלק מהאחרים ירו גם הם לכיוונו.
לאחר שפארס איבד קשר עין עם היעד, הוא החל לירות באקדח לכיוון הבית של בני משפחת אבו מועמר, שבו שהו באותה העת רבים מבני המשפחה. כתוצאה מהירי, חדר קליע לתריס חלון הבית, פגע בשריפה וגרם לה לפציעות בידה ובצווארה, שמהם היא נהרגה. ליעד הפגיעה נגרמה חבלה חמורה, והוא פונה באמבולנס לבית החולים ונזקק לטיפול רפואי.
4 צפייה בגלריה
שריפה אבו מעמר המורה שנורתה בביתה הכינה קיר עם שמות הנרצחות בכיתה בה לימדה
שריפה אבו מעמר המורה שנורתה בביתה הכינה קיר עם שמות הנרצחות בכיתה בה לימדה
קיר הזיכרון לנשים שנרצחו שיזמה אבו מועמר בבית הספר "דרור"
מוחמד אבו מועמר (36), שהיה בעלה של שריפה, מתנגד להסדר הטיעון. "אשתי נרצחה לעיני הילדים שלה, והדם שלה היה על החולצה שלהם", אמר. "זה רצח רצח רצח, הם לא שונים ממחבל שנכנס לישראל ויורה לכל עבר ורוצח אנשים. זה מה שהנאשמים עשו - ירו לכל עבר ברחוב, לעבר ילדים ורכבים, וכדורים פגעו בחלון שלי ורצחו את שריפה".
אבו מועמר מגדל לבד את שלושת ילדיו מאז הרצח של אשתו, והארבעה לא חזרו לגור באותו בית שבו אירע הרצח. "אנחנו בחדר אחד, ארבעה אצל אמא שלי. אנחנו לא מסוגלים לחזור לבית שבו נרצחה האמא למופת שגידלה שלושה ילדים והיתה מורה מוצלחת", אמר בכאב. הוא גם סיפר שלא הצליח לחזור לעבוד מאז הרצח ושהוא מקבל טיפול נפשי.
על המגעים להסדר טיעון עם הנאשמים אמר: "הפרקליטות רוצים לעשות עסקת טיעון עם הנאשמים ברצח של אשתי, ולא הסכמתי. הם רוצים להקל עליהם בעונש. הם רוצחים, מחבלים. אנשים שבאו וירו לכל עבר עם נשק בלתי חוקי. איך אפשר להסביר את המעשה אם לא רצח? אני רוצה שימצו איתם את הדין. לא רוצה שיקבלו שום הקלה, שילכו על רצח עד הסוף. הדם שלה היה על הבגדים של הילד, שאמא שלו נפלה מולו. זה רצח מתוכנן, הם הקימו קבוצת וואטסאפ כדי לרצוח, רדפו אחרי מי שירו לעברו ברחוב ליד הבית שלנו, ואחרי שהוא ברח להם הם ירו לכל עבר".
עו"ד אורי בן נתן המייצג את עבדאלעזיז אחד החשודיםעו"ד אורי בן נתן, סנגור הנאשמים
עורך דינם של הנאשמים אורי בן נתן מסר בתגובה: "כתב האישום הוגש מלכתחילה בגין עבירות רצח בכוונה וניסיון לרצח של אדם נוסף. התיק נוהל במשך שלוש שנים, במהלך המשפט התברר כי לא הייתה כל כוונה לפגיעה בשריפה ז"ל והירי התועה נורה תוך ניסיון פגיעה באדם אחר. זו הסיבה שכתב האישום תוקן באופן משמעותי, כך שפארס הודה בהמתה באדישות. לגבי מוחמד, התעורר ספק באשר לחלקו באירוע, ולכן עבירות הרצח והניסיון לרצח נמחקו מכתב האישום והוא הודה בשותפות לפציעה. האחים ומשפחת אלשמאלי כואבים את מותה של שריפה והמשפחות נועדו זה מכבר והגיעו ל'סולחה', כנהוג בחברה הערבית".
מפרקליטות מחוז מרכז (פלילי) נמסר בתגובה: "התביעה מצויה במו"מ להסדר במסגרתו יתוקן כתב האישום, מבלי שתהיה הסכמה בעניין העונש, וזאת לאחר שמיעה של החלק המרכזי מראיות התביעה. טרם גיבוש עמדתה הסופית, ובהתאם לחוק, עמדת נפגעי העבירה תישמע ותישקל בכובד ראש".