המודיעין האמריקני מעריך כי איראן תגיב על חיסול הבכיר בדמשק באמצעות שליחיה במזרח התיכון - ולא ישירות. כך דיווחה הבוקר (שלישי) רשת CNN מפי שני מקורות המעורים בנושא. לפי הדיווח, איראן נזהרת מהסלמה דרמטית בלחימה - ולא רוצה לתת לארה"ב או לבעלות בריתה סיבה לתקוף ישירות בשטח איראן.
1 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
הבכיר שחוסל חסן מהדווי
( צילום: רויטרס / Firas Makdesi)
בדיווח נטען כי איראן ושליחיה במזרח התיכון לא מראים כוונות לתקוף כוחות אמריקניים או נכסים אמריקניים במזרח התיכון - אך אי-אפשר לשלול זאת, מאחר שלטהרן אין שליטה בכל כוחות הפרוקסי. כך או כך, המקורות אמרו כי להערכת המודיעין האמריקני, איראן ביקשה מהמיליציות שלה במזרח התיכון להוציא לפועל מתקפה משולבת רחבת היקף נגד ישראל - במעורבות טילים וכטב"מים. המתקפה הזו, להערכת המודיעין, עשויה להתרחש עוד השבוע.
יחד עם זאת, לפי אחד המקורות ששוחח עם CNN, יש ויכוח אם האיראנים ימתינו עד לסיום הרמדאן. יצוין כי צום רמדאן מסתיים היום, ואולי הבכיר התכוון לחג עיד אל-פיטר שמסתיים ביום שישי.
במקביל, אתר "אילאף" הסעודי פרסם אתמול מפי גורם ביטחוני מערבי כי ישראל תתקוף מטרות בתוך איראן אם הרפובליקה האיסלאמית תתקוף את ישראל. לפי הדיווח, שלא אומת על-ידי מקור נוסף, הגורם ציין כי ישראל מקיימת בימים האחרונים אימונים חשאיים של חיל האוויר ומתרגלת תקיפת אתרים רגישים באיראן שעשויים להיות קשורים לפרויקט הגרעין.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה האשים את ישראל בחיסולו של בכיר משמרות המהפכה מהדווי בשבוע שעבר, ואמר אתמול כי לפעולה "הישראלית" שתי משמעויות עיקריות: "תקיפה נגד איראן, והתנקשות בראש היועצים האיראנים בלבנון ובסוריה".
בנאום במסגרת טקס לזכרו של מהדווי, אמר נסראללה כי התקיפה שמיוחסת לישראל בדמשק "היא הגדולה ביותר נגד יועצים איראנים זה שנים. היא מוכיחה את החשיבות של נוכחות היועצים האלה בסוריה. משמרות המהפכה נמצאים בסוריה ולבנון משנת 1982, אחרי הפלישה הישראלית ללבנון".
שר הביטחון יואב גלנט קיים בתחילת השבוע הערכת מצב מבצעית בבסיס הקריה בתל אביב יחד עם ראש אגף המבצעים בצה"ל אלוף עודד בסיוק וראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה. בסיום הערכת המצב, ציין השר גלנט כי מערכת הביטחון השלימה את ההיערכות לתגובה נגד כל תרחיש שיתפתח מול איראן - בצל הדריכות בישראל לנקמה על חיסול הבכיר האיראני בדמשק.
בסוף השבוע שעבר ניסה השר גלנט להרגיע את הפאניקה בציבור הישראלי, ואמר: "היערכות, מוכנות ודריכות הן לא מילים נרדפות לבהלה ופחד". בביקור בבסיס חיל האוויר בתל נוף, הוסיף שר הביטחון כי "האויב נפגע קשות בכל המקומות ולכן מחפש דרכי תגובה - אנחנו מוכנים בהגנה רב שכבתית".
החשש מנקמה איראנית עלה גם בשיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביום חמישי שעבר. לפי דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, "הנשיא היה ברור, מאוד ברור, שישראל יכולה לסמוך על כך שארה"ב תסייע בהגנה אל מול האיומים שמציבה איראן".