כשנה חלפה מאז התפוצצה פרשת התעללות בגן לולי בפתח תקווה, שעם הזמן זכה לשם "גן הזוועות", ובתה של שלי וקנין, כיום בסך הכל בת שלוש וחצי, ממשיכה להתמודד עם השלכות האלימות אליה נחשפה.

3 צפייה בגלריה
שלי וקנין עם ילדיה שעברו התעללות בגן לולי
שלי וקנין עם ילדיה שעברו התעללות בגן לולי
"הבת שלי לא ישנה בלילות, בקושי אוכלת". שלי וקנין עם ילדיה
"היא לא סומכת על אנשים", מתארת וקנין. "היא לא ישנה בלילות, בוכה, צועקת, בקושי אוכלת. יש לה פער חברתי יחסית לגיל שלה. כשהפרשה התפוצצה לקחתי מדריכת הורים שתעזור לי כי הרגשתי שהיא ברגרסיה מטורפת. היום היא מטופלת אצל פסיכולוגית, ריפוי בעיסוק, טיפול בחיות, והיא מתמודדת עם חרדות וקושי בהסתגלות".
מתוך 15 ילדים שהיו בגן הזוועות בפתח תקווה, שלושה, ובהם בתה של וקנין, לא נכנסו לכתב האישום נגד בעלת המעון אורלי דווידוביץ' (55), ובתה דניאל לייבוביץ'. הסיבה, לפי הפרקליטות, היא שבמצלמות האבטחה בגן, שמתעדות רק כחודשיים אחורה, לא מופיע מקרה של אלימות פיזית כלפי הפעוטה.
"התפיסה כי פעוטות שנכחו בגן אך לא חוו אלימות פיזית אינם מתמודדים עם ההשלכות משוללת מיסודה", מסבירה אלונה דניאל, ממטה המאבק למען הילדים. "מדובר בפעוטות שראו מול עיניהם את החברים שלהם עוברים אלימות קשה מידי מי שאמורות לטפל בהם, מכאיבות לחבריהם. עבור פעוט זה פחד מצמית, הוא לא יודע האם בפעם הבאה זה יקרה לו, הם אחוזי אימה ממה שהם רואים סביבם ובפועל, אנחנו רואים שהפעוטות האלו בדיוק כמו האחרים, עם השלכות קשות ממה שראו. הם סובלים מהתקפי זעם ואלימות, עיכובים התפתחותיים, הפרעות אכילה, קשיים חברתיים, סיוטים בלילה, רגרסיות, הרטבות".
3 צפייה בגלריה
תיעוד ממצלמות האבטחה של גן לולי
תיעוד ממצלמות האבטחה של גן לולי
"פוטנציאל לגרימת נזק". תיעוד ממצלמות האבטחה בגן
"רק לאחרונה, בתיק ההתעללות של גן סיגל חולון, הוגשה בקשה להרשיע את הסייעות גם בעבירות התעללות נפשית ואכן השופט הרשיען ואף ציין בפסיקה כי גם בחשיפת הפעוטות למעשי הנאשמות יש פה פוטנציאל לגרימת נזק" היא מוסיפה. "גם בתיק של הגן בפסוטה, שכיום הנאשמות ממתינות לגזר הדין, הפרקליט בני פסקל טען להתעללות נפשית והן אכן הורשעו בכך. בנוסף, לאחרונה פרקליטות מחוז דרום הוסיפה סעיף התעללות נפשית בכל ילדי המעון, בכתב אישום בעניינה של הגננת בתיה דיין".
בעקבות כך פנו המשפחות לפרקליטות בבקשה לייחס גם לשתי הפעוטות שלא נכללו בכתב האישום סעיף התעללות נפשית. בקשתם נדחתה על ידי הפרקליטות ובהמשך על ידי בג"ץ. "יש שתי ילדות שנראות בצילומים שהן עומדות וצופות באלימות הפיזית", מסבירה עו"ד שרה פריש (שופטת בדימוס) שמלווה את המשפחות. "כשנזרקנו מבג"ץ החלטנו לא לוותר, ושוב לפנות לפרקליטות המדינה. בשבוע שעבר קבלנו תשובה מהעוזרת של פרקליט המדינה".
בהחלטת פרקליט המדינה עמית איסמן בנושא הוא דוחה את בקשת של המשפחות. "פחות משליש מן האירועים הם אירועי אלימות "קלאסית", ברף משתנה", נטען במכתב שנשלח למשפחות. עוד נכתב כי, "הצילומים הרבים שמתעדים את פעילות הגן, מצביעים על כך שבמשך רוב הזמן, התקיימה בגן הילדים שגרה תקינה, אשר מפעם לפעם הופרה בברוטאליות על ידי מעשיהן האלימים של הנאשמות". בהמשך צוין כי "מהחומר המצולם, עולה כי בין הנאשמת 1 לבין חלק מן הפעוטות, התקיימו מערכות יחסים קרובות".
"כתב האישום מייחס לנאשמות 280 מעשי התעללות במשך בחודש וחצי", מגיבה לדברים עו"ד פריש. "מהתשובה הזו נראה כאילו הם מדברים על תיק אחר, כי בכתב האישום עצמו מדברים על שגרת אלימות יום יומית. הצילומים מראים מעשי אלימות מבחילים. על זה אפשר להגיד שגרת גן רגילה? אנחנו המומים".
3 צפייה בגלריה
לידור פלאח עם ביתה שעברה התעללות בגן לולי
לידור פלאח עם ביתה שעברה התעללות בגן לולי
"זו הייתה שגרה של אלימות קשה". לידור פלאח ובתה
בזמן הגשת כתב האישום בפברואר 2022 נגד אורלי דווידוביץ', ובתה דניאל לייבוביץ', אמרו בפרקליטות שמדובר ב"אירועים קשים שהדעת של כל אדם נורמטיבי אינה סובלת - מעל 200 אירועי אלימות והתעללות במשך חודשיים על בסיס יומיומי, שיטתי, בפעוטות רכים שלא עשו דבר לאף אחד. כואבת במיוחד העובדה שהדברים נעשו דווקא על ידי מי שהיו אמורות לדאוג לשלומם ולהגן עליהם".
לייבוביץ' מואשמת בעשרות מקרים של תקיפת תינוקות ופעוטות בגן, בין היתר בכך שהרימה אותם באמצעות משיכת קצות ידיהם או תוך אחיזה בחולצתם והנפתם באוויר. כמו כן היא נהגה להכות, לדחוף ולמשוך את הפעוטות.
לידור פלאח, שביתה בת השנתיים הייתה בגן ומופיעה ב-15 סעיפים של כתב האישום, הגיבה לדברים. "מאז שנחשפתי למכתב אני לא ישנה בלילה. אלימות ברף נמוך? שגרה תקינה? זו הייתה שגרה של אלימות קשה. בכתב האישום יש אלימות כל ארבע דקות, איך אפשר להמעיט בזה? הבת שלי עברה אלימות, מכות, הטחות, משיכות, סטירות והרעבות".
תגובת הפרקליטות: "בעקבות פניית מספר משפחות של פעוטות מהגן לבחון מחדש את החלטת המשנה לפרקליט המדינה ופרקליטת מחוז מרכז, קיים פרקליט המדינה הליך בדיקה מעמיק ומקיף, בסיומו קבע שלמרות הסלידה ממעשיהן החמורים של מנהלות הגן, אין מקום לתקן את כתב האישום החמור, משום שחומר הראיות שנאסף בחקירת המשטרה אינו מגבש סיכוי סביר להרשעתן גם בעבירה של התעללות נפשית. זאת, כפי שהובהר גם למשפחות, בשל הקושי להוכיח שיסודות העבירה התקיימו במקרה זה.
"אין בכך כדי לגרוע מחומרת כתב האישום, הכולל עבירות רבות של התעללות ותקיפת חסרי ישע, ודי אם נזכיר כי באופן תקדימי ביקשה הפרקליטות להחרים את הדירה שבבעלות דווידוביץ', ששימשה להפעלת הגן".