בית משפט השלום בפתח תקווה האריך הבוקר (יום ב') בהסכמה בארבעה ימים נוספים את מעצרן של מנהלת פעוטון "הלולי של אורלי" בפתח תקווה, אורלי דוידוביץ' (55), ושל בתה הגננת, דניאל (32). השתיים חשודות ביותר מ-70 מקרים של התעללות ותקיפת פעוטות בפעוטון בפתח תקווה. על פי החשד הן היכו, הטיחו, הזניחו ומשכו בצורה אגרסיבית פעוטות בני שנה עד שלוש. אם יסתיימו בתקופה הזו כל פעולות החקירה הנדרשות, בתום ימי המעצר צפויה הפרקליטות להגיש הצהרת תובע נגד השתיים, לצד בקשה למעצרן עד תום ההליכים.
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
הארכת מעצר למנהלת פעוטון וביתה הגננת החשודות בהתעללות בפעוטות בגן בפתח תקווה
הגננת ואמה מנהלת הגן. מעצרן הוארך פעם נוספת
(צילום: אביגיל עוזי)
הדיון היום בבית המשפט היה קצר מאוד בעקבות ההסכמה שאליה הגיעו מראש המשטרה וסנגורי החשודות. ההורים לפעוטות בגן שהגיעו לדיון היו מאוכזבים מכך שלא התקיים במלואו, ושלא יכלו לראות את החשודות דרך מסך הטלוויזיה. בין ההורים שהגיעו לבית המשפט הייתה מאיה צמח, שבנה שהה בפעוטון במשך שנה שלמה – והגננת דניאל אף עשתה לו בייביסיטר בביתו. מאיה מספרת כעת על סימנים שהבינה רק בדיעבד לכך שגם בנה נפל קורבן למעשים פליליים.
"קיבלנו את הסיפור הזה מאוד קשה", סיפרה צמח. "זה פשוט התפוצץ לנו בפנים, ואנחנו עדיין בהלם, אנחנו נבוא לפה, אנחנו באים לפה הבוקר והופתענו לגלות שבלילה הייתה איזושהי החלטה שהארכת המעצר היא בעצם עד יום חמישי, אבל אנחנו נמשיך להגיע", הבטיחה. האם ציינה כי הם חיים ב"שכונה מדהימה בפתח תקווה, הכי טובה אולי", ולדבריה הם עברו לשם דווקא בשביל חינוך טוב יותר לילדיהם. "אני אומרת את זה בצורה כל כך כואבת, אל תאמינו באף אחד".
לדבריה, רק כשחשפו את המקרה הבחינה בסימנים לכך "שגם הילד שלנו חטף, שזה כנראה היה דפוס, זה היה דפוס התנהגות לאורך שנים". היא סיפרה שכשהתפרסם שזרקו לכאורה אוכל על הרצפה בפעוטון, "אז הבנו שבתקופה שהוא היה שם - ראינו סרטונים משפחתיים שהיו לנו - שהוא באמת אוכל לא כמו שתינוק אמור לאכול. הוא פשוט אוכל כשהוא מוריד את הראש לכיוון האוכל. ואז הבנו. זו חוכמת בדיעבד, אתה לא באמת מבין שזה קשור (בזמן אמת - רב"צ). אתה אולי לא רוצה להאמין אבל אתה לא חושב שזה מהגן. אתה אומר: 'טוב, זה ילד, זו התפתחות'".

צמח הוסיפה: "הייתה תקופה מאוד ארוכה, עד גיל שנתיים-שנתיים וחצי, שהוא היה סובל מרעשים מאוד חזקים. כל מיקסר, מכונת כביסה, מייבש, היה בוכה בהיסטריה, בצרחות. ועכשיו כשהתפרסם המקרה והתפרסמו המקרים, שמענו הורים ושמענו את הדברים שלהם ואת הסיפורים שלהם וראינו תמונות, גם תמונות מהעבר שההורים פתאום מקשרים. שתמונה של עקיצה זו לא באמת עקיצה, זו מכה. אבל היא טשטשה את הכול, היא טשטשה את ההורים, זו הייתה עבודה שיטתית שלה ושל הבת שלה, ואנחנו לא נוותר לה, עד שהיא תשב בכלא לשנים רבות. אתן מפלצות. פגעתם בנו לכל החיים, פשוט לכל החיים".
הפרשה, נזכיר, נחשפה לפני כשבועיים עם מעצרן של דוידוביץ' ובתה הגננת, שלה מיוחסים החשדות המרכזיים - ושגם בתה הייתה בפעוטון. על פי החשד השתיים התעללו ב-17 פעוטות. החקירה החלה בעקבות הצבה של מכשיר הקלטה בתיק של אחת הפעוטות בגן, על ידי הורים שהקימו יחד קבוצת ווטסאפ ושבה סיפרו כמה מהם על שינויים בהתנהגות ילדיהם.
במצלמות האבטחה בגן תועדו מקרי אלימות שכוללים בין היתר הטחה, טלטול, הזנחה ומשיכה בשיער בצורה אגרסיבית של פעוטות בני שנה עד שלוש. מהקלטות מהפעוטון שהגיעו לידי ynet עולה כי בין היתר, הגננת דניאל שמה חיתולים לילדים גמולים, מבלי שההורים ידעו על כך. "אמרתי לא לשים לפני שהורים באים", כעסה עליה אמה, והיא ענתה: "אבל אני לא יכולה. אני לא יכולה להיות עם כל הילדים, גם לדאוג שלא יהיה בכי, גם לתת להם לאכול, גם וגם וגם וגם. אני לא יכולה, יש לי רק שתי ידיים. אז תיכף היינו אולי מנקות קקי מהרצפה? את היית מנקה קקי מהרצפה?".
אמה המנהלת אורלי ענתה לה, תוך שהיא למעשה מבהירה שתשקר להורים: "אני אגיד שאני לא ידעתי, אני לא אסביר, אני אגיד שאני לא הייתי פה". הבת הגננת הגיבה: "אני לא אעבוד כמו בת זונה וגם אנקה קקי מהרצפה".
2 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום פתח תקווה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום פתח תקווה
הורים מפגינים מחוץ לבית משפט השלום פתח תקווה, בשבוע שעבר
(צילום: יריב כץ)
בהקלטה נוספת נשמע איום לעבר הילדים: "אני אבוא עוד מעט ומי שלא יצבע יקבל עונש ממני. אם אני אבוא ואת לא תצבעי יפה, תקבלי עונש". בהמשך צועקת אחת הגננות על ילדה "תלכי מפה כבר, תלכי מפה כבר" - ואז במשך דקות ארוכות נשמעות צרחות ולצדן בכי קורע לב.
"מ' הזה אהבל", נשמעת אחת מהן אומרת על אחד הפעוטות בהקלטה אחרת. "גם ח' האהבלה הזו, שתיחנק אמא שלה, שתמות. איך היא לא קיבלה קורונה השטן הזו?". אורלי אומרת בהמשך: "ש' שטן" ונשמעת צורחת: "תלכי מפה, תלכי מפה כבר".
בריאיון לאולפן ynet סיפר אב לפעוט בן שנה וארבעה חודשים שהיה בפעוטון כי לא הייתה לו - או למי מההורים - דרך לדעת על המתרחש בגן. "הלכנו למשטרה וצפינו בסרטונים מחרידים", אמר. "הילד אהב ללכת לאותה הגננת שעשתה לו את כל הדברים הנוראיים האלה. אל תסמכו על החוש האימהי או האבהי. אין דרך לדעת את זה".