"לא לסגת מציר הביתור בצפון הרצועה לפני שחרור החטופים": כ-130 מפקדים וקצינים במילואים, מדרגת סגן אלוף ועד אלוף, שהשתתפו או משתתפים באופן פעיל במלחמה חתמו על מכתב חריג שמיועד לחברי קבינט המלחמה ולרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי. החותמים דרשו להמשיך למנוע את חזרתם של כמיליון עקורים עזתים לבתיהם בצפון רצועת עזה כל עוד 136 החטופים הישראלים נמצאים בשבי חמאס ולא משוחררים.
• לקריאת המכתב המלא - לחצו כאן • לצפייה ברשימת הקצינים שחתמו על המכתב - לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה באזור אל בורייג׳ בחאן יונס
תקיפות צה"ל ברצועה באזור אל בורייג׳ בחאן יונס
פעילות צה"ל ברצועת עזה. "אין הנחיה מהדרג המדיני על היום שאחרי"
(צילום: דובר צה"ל )
חטיבות צה"ל מחזיקות בחודשיים האחרונים את פרוזדור נצרים שבין נחל עזה לעיר עזה, מצפון לעיירות המרכז אל-בורייג' ונוסייראת. במסגרת משימת אחזקה זו נמנעת חזרתם של תושבי הרצועה לעיר עזה ולעיירות הסמוכות לה, בהם ג'באליה, בית חאנון ובית לאהיא. באזורים אלו נותרו כ-150 אלף עזתים, שהחלו לשוב לשגרתם חייהם באמצעות פתיחת השוק בג'באליה, ומגע קרוב עם חמושי חמאס, שמנסים לשוב ולמשול באזור מול פשיטות מוגבלות שצה"ל החל לקיים כחלק משלב ג' בצפון הרצועה.
לצבא אין תוכניות להפסיק לבתר את צפון הרצועה, אך גם אין הנחיה מהדרג המדיני להתחיל במסירת המפתחות לגורם אחר כלשהו באזור, בהיעדר דיון בקבינט על היום שאחרי המלחמה. חלק מהקצינים שחתומים על המכתב לחמו עד הימים האחרונים בצפון הרצועה או לוקחים חלק בימים אלו באחזקת פרוזדור נצרים - מחלקים פקודות ללוחמים בשטח ומנהלים את הלחימה באזור.
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועה. הקצינים תוהים - "איך מתרגמים את ההישגים שלנו ברמה האסטרטגית?"
(צילום: דובר צה"ל)
בין החותמים ראשי מטות חטיבות ואוגדות, מנהלי לחימה, מפקדי גדודים במילואים ובעלי תפקידים דומים בדרגות סגני-אלוף, אלופי-משנה ותתי-אלופים במילואים. "התגייסנו לפני כ-100 ימים ולחמנו בכל הגזרות לטובת המטרות שהגדרתם לנו, שחרור החטופים והשמדת ארגון חמאס. ברצוננו לבטא את הערכתנו על אופן ניהול המערכה, שמנוהלת ומובלת על ידי מפקדים שאין ראויים מהם", צוין במכתב.
"בימים האחרונים צה"ל החל לשחרר חטיבות מילואים, ומיד צפות ועולות בנו השאלות: האם עמדנו במשימה שלשמה התגייסנו, ואיך מתורגמים אותם הישגים משמעותיים שהשגנו בשדה הקרב להישגים ברמה האסטרטגית? לצערנו הרב, התשובה המסתמנת היא שצה"ל וממשלת ישראל לא מצליחים לתרגם את הניצחונות שהושגו בעמל רב ברמה הטקטית, לניצחון ברור ומוחץ ברמה המערכתית והאסטרטגית", טענו הקצינים.
במכתב ציינו הקצינים שהוגדר להם מראש בתחילת הלחימה כי השגת מטרותיה תארך זמן רב, "אך עלינו לוודא כי ההישג היחיד שכן הושג במערכה עד לשלב הנוכחי אינו נשמט מידינו, והוא ההישג הקרקעי. פינינו, בצעד חסר תקדים, את מרבית אוכלוסיית העיר עזה וייצרנו שליטה מבצעית בחלקים נרחבים של העיר. את ההישג הזה עלינו לשמר לטובת המשך הלחימה, בראש ובראשונה עלינו להשלים את משימת פינוי האוכלוסייה מאזור הלחימה בצפון הרצועה, ואז עלינו לוודא חסימה מלאה של המסדרון על בסיס נחל עזה, מעל ומתחת לקרקע".
3 צפייה בגלריה
עזה
עזה
תושבי הרצועה מתפנים בעקבות הלחימה. "למה שישובו לבתיהם אם החטופים לא משוחררים?"
(צילום: EPA /MOHAMMED SABER)
הקצינים הסבירו כי ברגע שיושלם תהליך ביתור הרצועה, יש להכריז באופן רשמי כי תושבי העיר עזה לא יוכלו לשוב לבתיהם כל עוד החטופים לא ישוחרר מהשבי. "משוואה כה פשוטה ומתבקשת", ציינו. "אין שום סיבה שאחמד יחזור לביתו בעזה לפני שזיו וגלי ישובו לבתיהם בכפר עזה".
במכתבם הקצינים, שבחלקם עדיין נלחמים בשטח שלגביו יש לקבל החלטות, הפצירו בקבינט כי עליו לוודא ש"צה"ל משלים את מלאכת פינוי התושבים מהעיר עזה, אינו מאפשר אספקה הומניטרית והפעלת בתי חולים בתוך העיר עזה ומוודא שהתושבים לא חוזרים לבתיהם עד שהחטופים מוחזרים. מותר, לאחר בירורים שערכנו, לפי החוק הבינלאומי, להטיל מצור על אזור מסוים בתנאי שמאפשרים לאזרחים הנמצאים בו מסדרונות פינוי", הדגישו המפקדים.
"זה נכון ערכית, צבאית ומדינית ולפי הדין הבינלאומי. אנו מכריזים בקול ברור וחזק: 'לא חוזרים עד שמנצחים'. אסור שגם המלחמה הנוכחית תסתיים בתחושת חמיצות נוראה ובהמתנה לסבב הבא", חתמו את טענותיהם. "נקרתה בפנינו הזדמנות לשינוי המציאות מן היסוד. קחו מנהיגות והימנעו ממחלוקות וריבים. עמדו מלוכדים מול האויב ומאוחדים ותנו לנו לעשות את כל השאר".
בצה"ל סירבו להתייחס למכתב.