שנת הלימודים נפתחה כסדרה, אבל ארגון המורים ממשיך בעיצומים ואיים אמש (שלישי) להשבית את הלימודים - בטענה שמשרד האוצר פעל באופן נכלולי ומסרב להעביר למורים את הפעימה הראשונה בסכום של 800 שקלים כבר במשכורת הקרובה.
יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז האשים את האוצר בהפרת התחייבות, וטוען כי לאחר שהשיג את פתיחת שנת הלימודים הוא פוגע במורים.
1 צפייה בגלריה
 שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים ארז
 שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים ארז
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים ארז
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
במסגרת העיצומים של ארגון המורים שנמשכים כבר שנה, התלמידים לא מקבלים ציונים, לא יוצאים לטיולים ולפעילויות חוץ בית ספריות, לא יוצאים למסעות לפולין ובמקביל לא מתקיימים ישיבות הערכה וימי הורים.
ארז אמר כי כפי שנהוג לאחר הסכמות, חותמים הצדדים על מתווה ראשון וממשיכים בהליך שנמשך חודשיים עד ארבעה חודשים לנסח את הסעיפים השונים עד לחתימה סופית. ואולם נהוג, וכפי שהובטח לו לדבריו על-ידי האוצר, להעביר למורים מקדמה על חשבון ההתחייבות עד להשלמת ההליך.
יו"ר ארגון המורים אמר כי נדהם לשמוע מאנשי האוצר שהמורים לא יקבלו במשכורת הקרובה את הפעימה הראשונה בסכום של 800 שקלים, אלא רק לאחר שההסכם ייחתם סופית. ארז אמר עוד כי לגבי חופשות נקבע כי שישובו לדון בנושא, אך כעת דוחקים אנשי האוצר בארגון לקבל באופן מלא את מתווה החופשות שנסגר עם הסתדרות המורים.

"פוגעים באמינות שלנו כלפי המורים"

"האוצר פעל נגדנו בנכלוליות", אמר ארז. "הם השיגו פתיחת שנת לימודים, אך מיד הפרו התחייבות וגם פוגעים באמינות שלנו כלפי המורים. חתימת הסכם שכר יכולה לקחת ארבעה חודשים וכעת אומרים שעד אז המורים לא יקבלו שכר.
"אמרתי להם 'נתתם מקדמות להסתדרות המורים, תנו גם למורים בעל-יסודי, ואם לא נגיע להסכם תיקחו חזרה את הכסף'. אין עם מי לדבר, אנחנו מרגישים מרומים. אם הם לא יעבירו את הפעימה הראשונה למורים ניאלץ להשבית את הלימודים".
לדברי ארז, שר החינוך יואב קיש הצדיק אותו, אך הודיע שאם לא ישוחררו ציונים - הוא יעתור נגד ארגון המורים לבית הדין הארצי לעבודה לצורך הוצאת צווי מניעה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מיד לאחר ההסכמות אליהם הגיעו הצדדים, ארגון המורים הורה למוריו להמשיך בעיצומים. המשך העיצומים והפגיעה בתלמידים לאחר הגעה להבנות אינם בגדר התנהלות מקובלת. משרד האוצר פועל כעת על מנת לגבש את כל ההסכמות לכדי הסכם קיבוצי וקורא לארגון המורים להמשיך את שיתוף הפעולה בנושא זה ללא פגיעה בתלמידים".

ביום חמישי שעבר, יממה לפני פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, הגיע ארז להסכמות עם שר האוצר סמוטריץ' בתיאום עם שר החינוך קיש, ובכך נמנעה השביתה שתוכננה בתיכונים. לפי המתווה של השר קיש, כל מורה יקבל תוספת שכר בסך 2,000 שקלים, ובתמורה המורים ילמדו שעה פרונטלית נוספת. התוספת תוענק למורים בחמש פעימות - הראשונה בהן, כאמור, בסכום של 800 שקלים במשכורת של חודש ספטמבר הקרוב. בספטמבר 2024 תינתן פעימה נוספת בסך 600 שקלים, ובינואר 2025 תוספת של 200 שקלים נוספים.
כך, עד ינואר 2025 יקבלו המורים תוספת של 1,600 שקלים, ועוד 200 שקלים בכל אחת מהשנתיים שלאחר מכן. במקביל, למורים יופחתו שלוש שעות לימוד פרטניות במקום שש שעות. ההסכם ייחתם למשך שש שנים, עם מנגנון הצמדה. בנוסף, המורים יקבלו תוספת של 1.35% לשכר עבור גמול השתלמות. ההסכם נועד לסייע להתמודד עם מצוקת המחסור במורים, שכן תוספת שעה פרונטלית שקולה לתוספת 2,000 מורים נוספים.
סלע המחלקות המרכזי ביממה הקריטית שלפני פתיחת השנה נסוב סביב סוגיית תוספת שכר עבור גמולי השתלמות שניתנים למורים וכן סוגיית החוזים האישיים. הפגישה בין סמוטריץ' לארז נקבעה לאחר מאמצים שהשקיע שר החינוך במהלך היום האחרון לחופשת הקיץ, שבעקבותיהם הזמין שר האוצר את ארז לפגישה שבה הגיעו הצדדים להסכמות.
פורסם לראשונה: 21:43, 05.09.23