קבינט המלחמה שתוכנן לאמש (חמישי) והיה אמור לעסוק בעסקת החטופים בוטל - ובמקומו מתכנס רק הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב. הסיבות לביטול הדיון חלוקות: בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אומרים כי הדיון שהתקיים שלשום כבר הסתיים, אך מנגד שרים אחרים בקבינט המצומצם אומרים כי יש לדון בדברים נוספים ולקבל החלטות. בתוך כך, העיתון האמריקני ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי בשבוע הבא צפויות להתקיים השיחות על העסקה בקהיר, בירת מצרים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את הקבינט המדיני ביטחוני בלשכת רה"מ בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את הקבינט המדיני ביטחוני בלשכת רה"מ בירושלים
קבינט המלחמה שהיה אמור לדון בעסקת חטופים בוטל, במקומו כונס רק הקבינט המורחב
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)

גורם בכיר מתח ביקורת חריפה על ביטול הקבינט, ותהה "אם הדיון הסתיים - מדוע קבעו דיון נוסף לשעה 19:30?". גורמים בסביבת נתניהו טענו מנגד כי מדובר בעניין פרוצדורלי - שכן "בקבינט המלחמה שר הביטחון יואב גלנט לא הספיק לדבר, ורה"מ לא סיכם, ולכן נקבע דיון נוסף. רה"מ החליט לבטל את הדיון ולהעביר אותו לקבינט המורחב, שם ידונו בעסקת החטופים".
בעקבות הטענה הזו של נתניהו, תהו גורמים בכירים בקבינט אם מדובר בדרך שלו להעביר את הוויכוח לקבינט המורחב - שם הוא יודע שיש התנגדות רחבה יותר לגמישות שתוביל לעסקת חטופים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ, דנה קופל)
גורמים המעורים בפרטים ציינו אתמול כי הייתה "דילמה רצינית" שעלתה בדיון בקבינט המלחמה שלשום, אחרי שחמאס דחה את ההצעה האמריקנית שהונחה על השולחן - ובזמן שהמתווכות עובדות על הצעה חדשה. ראש המוסד דדי ברנע, השר גדי איזנקוט, וגורמים נוספים בקבינט ביקשו להרחיב את המנדט שקיבלו צוותי המו"מ הישראליים - כדי לא לאפשר לחמאס לפוצץ את השיחות, וכן לגלות גמישות בנושא חזרת העזתים לצפון הרצועה.
לטענתם, ישראל היא זו שצריכה ליזום, ובכך לאתגר את חמאס. נתניהו התנגד לבקשתם, וטען שצריך להגביר את הלחץ הצבאי; הרמטכ"ל הרצי הלוי תמך בעמדתו. בהמשך איזנקוט הגיב בכעס ואמר ש"הדברים לא זזים". לדברי איזנקוט, "ראינו שהעמדות שלנו לא מובילות לשום מקום. צריך לחשוב מחוץ לקופסה. אם היינו יוזמים כבר היינו בתוך עסקה". לאחר מכן נתניהו עקץ: "אתם לא יודע לנהל מו"מ".
אבן הנגף, לפי שעה, היא סוגיית חזרת התושבים לצפון הרצועה. חמאס דורש לבטל את המסדרון ההומניטרי ונקודת הבידוק שמאפשרת לישראל לוודא שלא יחזרו מחבלים לצפון; איזנקוט ואלון חושבים שניתן להתגמש, אך נתניהו טוען שזה לא הזמן לוויתורים - אלא לעוד לחץ.
גורמים מדיניים אמרו כי "למדינת ישראל הרבה יותר אכפת מהחטופים מאשר שלחמאס אכפת מהאסירים והתושבים. מצד אחד רוצים לא להיכנע מהר מדי לתכתיבים שלו - ומצד שני, אנחנו ב'דד אנד' - איך אנחנו משפרים במעט את ההצעה שלנו. אתה לא מדבר עם גורם רציונלי אחרי הכול. השאלה אם ישראל תיתן למתווכות הסכמה להצעה משופרת יותר בכל מה שנוגע לחזרת התושבים לצפון". גורמים בכירים הוסיפו כי יש חשש כבד שאם ישראל לא תתגמש היא קוברת הסיכוי לעסקה.
בדיון שלשום, נזכיר, הודה נתניהו שיוציא משלחת לוושינגטון בשבוע הבא, לאחר שאמש הכחיש את הודעת הבית הלבן. המשלחת אמורה לדון עם האמריקנים ברפיח, ולדברי גורמים מדיניים ששוחחו עם ynet אמרו כי "נתניהו הבין ששגה בכך שביטל את המשלחת המקורית". לדבריהם, "רוב שרי הקבינט סברו שזו הייתה טעות לא לשלוח את המשלחת מלכתחילה וסברו שצריך לשלוח את המשלחת לשם מהר ככל האפשר".
פורסם לראשונה: 19:54, 28.03.24