ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן את חברי קבינט המלחמה שיוציא משלחת לוושינגטון בשבוע הבא, לאחר שאמש הכחיש את הודעת הבית הלבן ולפיה הוא חזר בו והחליט לשלוח משלחת ישראלית שתדון עם האמריקנים על מבצע ישראלי ברפיח. גורמים מדיניים ששוחחו עם ynet אמרו כי "נתניהו הבין ששגה".
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו. המשלחת תצא
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, REUTERS/Elizabeth Frantz)
לדבריהם, "רוב שרי הקבינט סברו שזו הייתה טעות לא לשלוח את המשלחת מלכתחילה וסברו שצריך לשלוח את המשלחת לשם מהר ככל האפשר".
קבינט המלחמה דן אמש גם בעסקת החטופים - אחרי שחמאס דחה את ההצעה האמריקנית שהונחה על השולחן. המתווכות כרגע עובדות על הצעה חדשה, אבל בישראל מסבירים שהמצב מסובך. הדיון אמש בקבינט נקטע ויימשך היום - אך גם לא בטוח שיתקבלו החלטות. גורמים שמעורים בפרטים טענו ל"דילמה רצינית" בקבינט סביב הרחבת המנדט לצוות המו"מ. השר גדי איזנקוט וגורמים נוספים בקבינט מעוניינים להרחיב את המנדט כדי לא לאפשר לחמאס לפוצץ אותו. לטענתם, ישראל היא זו שצריכה ליזום, ובכך לאתגר את חמאס.
"למדינת ישראל הרבה יותר אכפת מהחטופים מאשר שלחמאס אכפת מהאסירים והתושבים. מצד אחד רוצים לא להיכנע מהר מדי לתכתיבים שלו - ומצד שני, אנחנו ב'דד אנד' - איך אנחנו משפרים במעט את ההצעה שלנו", אמרו גורמים מדיניים. "אתה לא מדבר עם גורם רציונלי אחרי הכול. השאלה אם ישראל תיתן למתווכות הסכמה להצעה משופרת יותר בכל מה שנוגע לחזרת התושבים לצפון".
הבית הלבן כבר הודיע אמש כי נתניהו העביר מסר לפיו הוא מעוניין לקבוע מחדש תאריך שבו תגיע משלחת לוושינגטון כדי לדון בסוגיית רפיח. "לשכת ראש הממשלה הישראלי הסכימה לקבוע מחדש את המועד לפגישה על רפיח. ארה"ב עובדת לקבוע תאריך חדש לטובת הפגישה", נמסר מהבית הלבן. גם רשת NBC האמריקנית דיווחה על כך - אך מיד אחרי הפרסום הוציאה לשכת ראש הממשלה הודעה שלפיה נתניהו "לא אישר את יציאת המשלחת לוושינגטון".

בהמשך, גורם מדיני מיתן את הדברים - וכבר אמש לא הכחיש את צאת המשלחת בשבוע הבא. "וושינגטון פנתה ללשכת רה"מ בבקשה לקבוע מועד חדש ליציאת המשלחת אך טרם נקבע מועד לפגישה ורה"מ עוד לא אישר את יציאת המשלחת. עם זאת, לא שוללים את האפשרות שהמשלחת תצא בשבוע הבא", אמר הגורם.
בפגישה שקיים אתמול עם הסנאטור הרפובליקני ריק סקוט, טען נתניהו כי החלטתו המקורית לבטל את הוצאת המשלחת נבעה מרצונו להראות לחמאס ש"הלחץ על ישראל לא יעבוד". הוא תקף את מדיניות ממשלו הדמוקרטי של הנשיא ג'ו ביידן, וטען כי "החלטת ארה"ב במועצת הביטחון הייתה צעד מאוד לא טוב. מה שהכי גרוע בה היה שהיא עודדה את חמאס לנקוט עמדה נוקשה, ולסמוך על כך שהלחץ הבינלאומי ימנע מישראל לשחרר את החטופים ולהרוס את חמאס".
בעוד ארה"ב טוענת כי הימנעותה במועצת הביטחון לא השפיעה על תשובת חמאס, שסירב לעסקה גם לפניה ובכל מקרה העביר את התשובה לפני ההצבעה, נתניהו עומד על כך שהייתה לה השפעה. "ההחלטה שקיבלתי לא לשלוח את המשלחת לוושינגטון - בעקבות החלטת מועצת הביטחון - הייתה מסר לחמאס שלא יסמכו על הלחץ הזה. זה לא יעבוד. ואני מקווה שהפעם הם יבינו את המסר", קבע אתמול.