ביידן ממשיך לבקר את נתניהו: נשיא ארה"ב התראיין הלילה (בין שבת לראשון) לרשת MSNBC, תקף את את ראש הממשלה כשאמר כי לדעתו הוא "גורם לישראל יותר נזק מתועלת", ואמר ש"פעולה ברפיח היא קו אדום" מבחינתו - אם כי בהמשך הבהיר כי לעולם לא יפסיק לסייע צבאית לישראל.

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
ביידן מסלים את הביקורת על נתניהו
(צילום: NBC)
"ישראל לא יכולה להרוג 30,000 פלסטינים נוספים בזמן שהיא רודפת אחרי חמאס. זה מנוגד למה שהיא מייצגת ואני חושב שזו טעות גדולה", אמר ביידן, שהוסיף כי נתניהו פוגע בישראל בכך שהוא לא עושה יותר כדי למנוע מקרי מוות של אזרחים בעזה. "הוא גורם לישראל יותר נזק מתועלת. יש דרכים אחרות להתמודד עם הטראומה שנגרמה על ידי חמאס. לנתניהו יש זכות להגן על ישראל ולהמשיך לתקוף את חמאס, אבל הוא חייב לשים לב יותר לחיי החפים מפשע שאבדו בגלל הפעולות שננקטו", אמר הנשיא.
לדברי ביידן, בביקורו בישראל באוקטובר, מיד לאחר שפרצה המלחמה, הוא הזהיר את קבינט המלחמה של ישראל "לא לעשות את הטעות שעשתה אמריקה" אחרי אסון התאומים ב-11 בספטמבר, אז היא הייתה "מונעת מזעם" לדבריו. "אמריקה עשתה טעות. רדפנו אחרי אוסמה בן לאדן עד שתפסנו אותו, אבל לא היינו צריכים להיכנס לעיראק ולאפגניסטן. זה לא היה נחוץ ולא היה הכרחי", הוא אמר.
כשנשאל אם פעולה ישראלית בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה תהווה "קו אדום" מבחינת יחסיו עם נתניהו, הוא השיב: "זה קו אדום". עם זאת, הוא הוסיף כי "לעולם לא אעזוב את ישראל, ההגנה עליה עדיין קריטית, אז אין קו אדום שבו אני הולך להפסיק לשלוח לה נשק או שלא תהיה לה את כיפת ברזל שתגן עליה - אבל יש קווים אדומים". הנשיא אף אמר כי הוא רוצה להגיע שוב לישראל ולנאום בכנסת כדי להציג את טענותיו ישירות שם, אך סירב לומר אם מתנהלים מגעים בנושא.
ביידן חזר על קריאתו להפסקת אש בת שישה שבועות שתביא לשחרור החטופים ולהעברת סיוע הומניטרי נוסף לרצועה. כשהנשיא נשאל אם עדיין ניתן להגיע להסכם לפני תחילת חודש הרמדאן, שיחל הערב, הוא השיב: "אני חושב שזה תמיד אפשרי. אני אף פעם לא מוותר על זה". הוא ציין כי ראש ה-CIA וויליאם ברנס נמצא באזור ומנסה להחיות את העסקה.

לפיד: ביידן צודק

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התראיין בגלי צה"ל הבוקר ואמר כי הוא מסכים עם ביידן: "אני רוצה להזכיר שבן גביר שולח מפגינים בכרם שלום כדי לעצור את משאיות הסיוע, והתוצאה היא שהאמריקאים והירדנים רוצים עכשיו לבנות נמל צף. ביידן צודק כמובן כשאמר שם שנתניהו יותר פוגע מאשר עוזר לישראל. בצער אני נאלץ להסכים איתו".

שותפו לממשלת השינוי, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, מתח ביקורת על דברי ביידן בנאום "מצב האומה", בריאיון שהעניק לתוכנית Meet the Press ברשת NBC: "אינני מקבל את דברי ביידן. הבעיה אינה מחסור במזון בעזה, אלא שחמאס חוטף את המזון שנכנס, מוכר בשוק השחור, וכך המזון לא מגיע לנזקקים".
נשיא ארה"ב השמיע ביקורת מרומזת על ישראל גם בנאום השנתי שלו לאומה האמריקנית שלשום, אבל בהקלטה שנחשפה מאותו מעמד הוא הודה: בשיחותיו הפרטיות עם ראש הממשלה נתניהו הביקורת שלו בוטה יותר. ביידן, שבנאום "מצב האומה" קרא לישראל לא לעשות שימוש בסיוע הומניטרי כ"קלף מיקוח", הוקלט אחרי הנאום מדבר עם אחד המחוקקים בקונגרס - ומספר לו כי בשיחה שהייתה לו עם נתניהו הוא אמר לו שהם הולכים לעשות שיחת "יישור קו".

"אמרתי לו, ביבי - ואל תחזרו על זה - אבל אני ואתה הולכים לפגישת come to Jesus", הוקלט ביידן - תוך שהוא עושה שימוש במונח שלצד משמעות של התגלות דתית בזרמים הנוצריים, משמש לתיאור הפנמה של אדם שדרכו מוטעית ושעליו להשתנות. כשביידן מזכיר את המילה "ביבי" נראה אחד מיועציו ניגש אליו ומיידע אותו שיש מיקרופון בסביבה שמקליט אותו. "אני מוקלט פה", אמר הנשיא, בשיחה שלו עם הסנאטור מייקל בנט במליאת הקונגרס - כשלצידם גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. "טוב, זה טוב", הוסיף הנשיא.
שלשום, בתום ביקור שערך בפילדלפיה, נשאל ביידן על ידי כתבים מחוץ למטוס ה"אייר פורס 1" על התיעוד - וסירב להתייחס לדברים, אך עקץ את התקשורת: "אתם מצותתים לי?". הוא נשאל אחר כך אם נתניהו צריך לעשות יותר כדי לאפשר סיוע הומניטרי לעזה, והשיב בחדות: "כן, הוא צריך".
הדברים שאמר ביידן על נתניהו ב-NBC וההקלטה שנחשפה ממחישים את המתיחות הגוברת ביניהם, מתיחות שהחלה עוד לפני המלחמה אך גברה משמעותית בעקבות חילוקי הדעות ביניהם בכל הנוגע להתנהלות בעזה. ביידן, שנמצא בשנת בחירות ומתמודד עם ביקורת רבה במחנה הדמוקרטי בארה"ב בשל הגיבוי הנחרץ שהעניק לישראל, נשמע כעת ביקורתי הרבה יותר כלפי הממשלה בירושלים. הוא הצהיר בפומבי שהיא "שמרנית מדי", תוך שהוא מזכיר במפורש את השר איתמר בן גביר, והזהיר שאם לא תשנה את דרכה תאבד את הלגיטימציה הבינלאומית.
חוסר האמון של ביידן כלפי ישראל מתבטא גם בנחרצות שבה וושינגטון פועלת כעת כדי להגביר את הסיוע לעזה: שלשום הודיעה וושינגטון על מבצע הצנחת המזון הרביעי שלה לפלסטינים הרעבים ברצועה, ובנאום "מצב האומה" בלילה שבין חמישי לשישי הצהיר ביידן על יוזמה להקמת רציף ימי שיאפשר הזרמת סיוע רב מהים - עם אוניות שיפליגו מקפריסין. ארה"ב מתריעה כבר שבועות שהסיוע שמגיע לרצועה אינו מספק, וביידן וסגניתו קמלה האריס הצהירו שאין מקום ל"תירוצים" בסוגיה.
בנאום "מצב האומה" בפני הקונגרס ביידן החריף עוד יותר את הטון שלו כלפי ישראל, ובפנייה ל"מנהיגות הישראלית" אמר: "סיוע הומניטרי לא יכול להיות קלף מיקוח. הגנה על אזרחים חפים מפשע חייבת להיות בעדיפות". לדברי הנשיא, "במבט לעתיד הפתרון היחיד האמיתי הוא פתרון שתי המדינות. ואני אומר זאת כתומך של ישראל. לאף אחד אין רקורד טוב יותר עם ישראל, אני הנשיא האמריקני היחיד שביקר שם בזמן מלחמה. אין מסלול אחר שיבטיח ביטחון ודמוקרטיה, ויבטיח שהפלסטינים יוכלו לחיות בשלום וכבוד. אין מסלול אחר שמבטיח שלום בין ישראל לכל שכנותיה, כולל סעודיה שאיתה אני מדבר".
2 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
"חשוב להבחין בין ממשלת ישראל לאזרחים הישראלים". קמלה האריס
(צילום: AFP)
גם סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, נשאלה בריאיון לרשת CBS בלילה שבין שישי לשבת אם ישראל מסתכנת בהפסקת הסיוע נוכח המלחמה בעזה, והשיבה: "כמו לפלסטינים - גם לישראלים יש זכות לביטחון. עלינו להבטיח אותה". היא אף ביקשה להפריד בין מדיניות הממשלה לבין העם בישראל, כשנשאלה אם ישראל מסתכנת בהפסקת הסיוע הצבאי מארה"ב. "זה מאוד חשוב להבחין או לפחות לא לבלבל בין ממשלת ישראל לאזרחים הישראלים. לאזרחים הישראלים, כמו לפלסטינים, יש זכות לביטחון. העבודה שלנו בארצות הברית היא לעשות תמיד מה שצריך כדי להבטיח את הביטחון של ישראל ואזרחיה", אמרה האריס.
היא הוסיפה כי "יש לעשות מה שאנחנו עושים בדלתות סגורות, וגם פומבית, כדי לכפות דרך טובה יותר מבחינת מה שקורה עכשיו בעזה". האריס התייחסה למתיחות הגוברת מאז פרוץ המלחמה בין הממשל לראש הממשלה נתניהו. "היינו מאוד פתוחים וברורים לגבי מה שאנחנו מרגישים. קודם כל העימות הזה צריך להסתיים כמה שיותר מהר, וחשוב האופן שבו הוא יסתיים", אמרה האריס.
עוד היא אמרה: "אנחנו צריכים את החטופים בחוץ ואת הסיוע בפנים, ובסופו של דבר אנחנו צריכים את פתרון שתי המדינות. היינו ברורים שיותר מדי אזרחים פלסטינים נהרגו, ישראל צריכה להשתפר, היא צריכה להכניס יותר סיוע ואנחנו צריכים הפסקת אש של לפחות שישה שבועות כדי לאפשר את התמיכה לאזרחים החפים מפשע שכל כך זקוקים לה. זאת קטסטרופה הומניטרית והיא חייבת להיות מטופלת".