האלוף במיל' גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל (המועצה לביטחון לאומי), העריך היום (ראשון) כי הסיכויים להגיע להסכם בין המערב לאיראן לא גדולים, והסביר מדוע במערכת הביטחון בישראל דווקא מעוניינים בהסכם כזה. איילנד גם המליץ לשקול בחיוב את הסרת האיום החמור על נסיעות לטורקיה בשל החשש מפיגועים איראניים נגד ישראלים.
איילנד העריך כי הסיכוי להגיע לחתימה על הסכם גרעין לא גדול, אבל אמר שדי ברור שגם האירופאים וגם האיראנים מעוניינים בחידוש השיחות. "האירופאים תמיד היו מעוניינים בכך, למעשה הם לא יצאו מהסכם בניגוד לארה"ב ולכן מבחינת אירופה הכל צריך לחזור ולהיות כפי שהיה. מבחינתם גם ארה"ב צריכה להצטרף. האיראנים נמצאים בלחץ די גדול משורת סיבות ובדרך כלל זה מתבטא ביותר נכונות וגמישות לחזור לשיחות הגרעין".
3 צפייה בגלריה
גיורא איילנד
גיורא איילנד
"ביידן יצטרך להקשיב למה שאומרים לו בישראל". גיורא איילנד
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
שיחות הגרעין בווינה
(צילום: רויטרס)
לדבריו, "המפתח כרגע הוא בעיקר האם ארה"ב תסכים לחזור לפורום שהיא די הסכימה אליו לפני כמה חודשים, אבל כל ההשתנות בחודשים האחרונים מעמידה בספק את העמדה האמריקנית. ביידן אמור להגיע לישראל ולמדינות המפרץ, ויצטרך להקשיב למה שאומרים לו במדינות האלה, ולא כל כך ברור שארה"ב תסכים לחזור למה שלפני חצי שנה היא הסכימה ברצון".
-מה האינטרס הישראלי בשלב הזה? "זו תופעה שקיימת מספר שנים אצלנו, ככלל המערכת הביטחונית חושבת שעדיף הסכם, רצוי משופר אבל גם אם לא, אזי ההסכם כפי שהוא. זה אמור לתת לישראל לפחות עוד שנתיים וחצי לפני שאיראן תוכל לעשות צעדים נוספים לקראת נשק גרעיני וזה מספיק זמן לישראל בשביל להכין תשובות גם הגנתיות וגם התקפיות. המחיר כמובן הוא שחזרה להסכם בעצם משחררת הרבה מיליארדים לאיראן ויש חשש שחלק גדול מהכסף הזה ילך לחידוש פעילות נגד ישראל בתחומים רבים.


"המערכת הפוליטית בישראל, לפחות של רה"מ בנט, וגם לפני כן של רה"מ נתניהו ואני מעריך גם של רה"מ המיועד לפיד - היא נגד הסכם, מתוך מסקנה שהלגיטימציה לאיראן יותר מסוכנת מהסכנה הקונקרטית של הגרעין. לטוב או לרע, ההשפעה שלנו די קטנה, למרות שכשביידן יגיע לכאן הוא יצטרך להקשיב למה שישראל אומרת. לפיד יצטרך לגבש עמדה מאוד ברורה בעניין הזה כי הממסד הישראלי רואה את זה קצת שונה מהמערכת הפוליטית".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נוחת ב גרמניה לקראת פסגת מנהיגי מדינות ה G7
ג'ו ביידן נוחת ב גרמניה לקראת פסגת מנהיגי מדינות ה G7
הנשיא האמריקני ג'ו ביידו
(צילום: AP)
איילנד גם התייחס להתרעות החמורות בשבועות האחרונים על פיגועים איראניים נגד ישראלים בטורקיה. "אני מעריך שאם הסיכול הקונקרטי הזה יסתיים - ותמיד יש חששות נוספים אבל לא מידע קונקרטי נוסף - נכון יהיה להוריד את אזהרת המסע, בטח ברמה החמורה שלה. הדבר השני הוא מה קורה בדיאלוג בין טורקיה לאיראן. אני מניח שיש דיאלוג על העניין ואני מאמין ששתי המדינות ירצו להגיע להסכמה הבאה: טורקיה תשחרר את המחבלים האיראנים, ובתמורה איראן תתחייב שלא תבצע פיגועים נגד ישראלים על אדמת טורקיה. זה יוכל לחזק את שחרור אזהרת המסע.
"הדבר השלישי זה מה קורה ביחס לכוונות האיראניות להמשיך לפגוע בישראלים. אני מניח שטורקיה תרד מסדר עדיפות ראשון אבל לא חסרים ישראלים שמסתובבים במקומות אחרים בעולם. אזור רגיש בעיניי זה אזור המפרץ, אבו דאבי בחריין וכו', זה טווח שיט קצר מאיראן והאיראנים מסתובבים במדינות האלה".
-וזה גובה קורבנות בצמרת האיראנית, חוסר היכולת של טהרן להביא תוצאות בשלב הזה. "הרבה פעמים כשמחוסל איזה מנהיג טרור מסוים, נשאלת השאלה למה היה חשוב לעשות את זה, לכל אחד יש מחליף. מסתבר שלא בדיוק. מורנייה חוסל ב-2008, מייחסים את זה לישראל. היה מנהיג צבאי של חיזבאללה, אחראי לפיגועים, וחיזבאללה לא מצא לו מחליף והניסיונות של חיזבאללה לפעול נגדנו בתחום הזה נכשלו. גם קאסם סולימאני, מפקד כוח אל קודס של משמרות המהפכה והאיש שבנה את כל הפעילות נגד ישראל בסוריה ולבנון, חוסל על ידי האמריקנים ומחליפיו לא נכנסים לנעליים שלו.
"מה שקורה באיראן, כנראה מתוך הבנה מסוימת, זה שהשלטון שם מעבר להיותו מיושן הוא גם מושחת והוא כנראה קידם אנשים לא לגמרי מתאימים לתפקידים, וזה אולי מבחינתנו טוב. כשאנשים גרועים מנהלים את האירוע אנחנו יוצאים טוב, לפחות עד עכשיו".