3 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
ניסיון להשפיע על עמדת רה"מ הבא? יאיר לפיד
(צילום: רויטרס)
בזמן שהמגעים בין המעצמות לאיראן מתחדשים ושר החוץ יאיר לפיד מתקרב ללשכת ראש הממשלה, נוצרה מתיחות בין אגף המודיעין של צה"ל למוסד בעניין העמדה שישראל צריכה לגבש לקראת המו"מ.
חילוקי הדעות התגברו עם הפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" על התרחבות ההסכמה בדבר התמיכה בהסכם הגרעין בקרב ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער, ראש החטיבה האסטרטגית תא"ל אורן סתר וראש אגף איראן אלוף טל קלמן שגם הוא שינה את עמדתו.
בצמרת אגף המודיעין מאמינים שמוטב לתמוך בהסכם גרוע כדי שיאפשר להרוויח זמן ולהכין אפשרויות תקיפה אמינות לאיראן מאשר לא לעגן הסכם בכלל. באמ"ן מעריכים שגם שר הביטחון בני גנץ מבין שזו האפשרות הפחות גרועה עבור ישראל.
3 צפייה בגלריה
אלוף אהרון חליוה ודוד ברנע
אלוף אהרון חליוה ודוד ברנע
במוסד טוענים כי ההסכם גרוע לישראל, ואילו באמ"ן תומכים בו. ברנע וחליוה
(צילום: דובר צה"ל, רועי אברהם, לע"מ)
מנגד, במוסד מתנגדים לחזרה להסכם וסבורים שחשיפת עמדותיהם של בכירי אמ"ן נועדו כדי להשפיע על שר החוץ יאיר לפיד, הצפוי להיכנס בקרוב ללשכת ראש הממשלה, כדי שיתחיל לתמוך בהסכם. אולם, באמ"ן אמרו כי תמיכה בהסכם היא עמדת האגף מאז כניסת האלוף חליוה לתפקידו.
במוסד טענו כי ההסכם הוא גרוע לישראל, ולכל היותר "יקנה" שנתיים וחצי של שקט שבהם איראן לא תתקדם בתוכניותיה - אך גם צה"ל לא יספיק לבנות תוכנית התקפית באותה התקופה.
לפי המוסד, גם לאחר הסרת הסנקציות הכלכליות על איראן היא תזרים עוד יותר כסף לטרור ותמשיך להתבסס ברחבי המזרח התיכון נגד ישראל. כמו כן, במוסד סבורים כי ב-2025, לאחר הסרת ההגבלות, טהרן תאיץ את התוכניות ללא פיקוח המעצמות ותוכל להעשיר אורניום לרמה שהיא רוצה ללא בקרה. כמו כן, במוסד מעריכים כי העמדה של אמ"ן אולי תרוויח זמן לעתיד הקרוב בתור טקטיקה, אך תפסיד לטווח הארוך.
ובזמן שאמ"ן והמוסד נאבקים על עמדתו של ראש הממשלה הנכנס לפיד, הרמטכ"ל אביב כוכבי מתנגד להסכם במתכונתו הנוכחית ועמדתו קרובה יותר לזו של ראש המוסד דדי ברנע.

המתיחות רק מתחדדת עם הודעתו האחרונה של ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי שמבקר בטהרן והודיע כי השיחות עם ארה"ב יתחדשו בקרוב אחרי קיפאון של כשלושה חודשים. "אנחנו מתכוננים לחידוש השיחות בימים הקרובים ולפריצה של המבוי הסתום", אמר אתמול בורל במסיבת עיתונאים. "הביקור שלי נועד בעיקר כדי לשבור את דינמיקת ההסלמה הנוכחית. כשאני אומר שהשיחות יתחדשו 'בימים הקרובים', אני מתכוון ל'תכף ומיד'".
כך או כך, ישראל ממשיכה לעמוד על עקרונותיה מול האמריקנים – ולא שינתה את עמדתה. בירושלים דורשים שמשמרות המהפכה לא יוסרו מרשימת ארגוני הטרור, שהתיקים הפתוחים סביב ההפרות האיראניות לא ייסגרו, ושחופש הפעולה הישראלי יישמר בכל מקרה – גם אם יוחלט לבסוף על חזרה להסכם הגרעין.
3 צפייה בגלריה
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
שר החוץ האירופי ג'וזפ בורל. הכריז על חידוש המגעים
(צילום: רויטרס)
בישראל ממשיכים לנסות ללחוץ על הבית הלבן להגיע להסכם ארוך יותר והדוק יותר. הסוגייה האיראנית תהיה אחד הנושאים המרכזיים בשיחות של ההנהגה הישראלית עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקורו בישראל בחודש הבא.
בחודשים האחרונים דווח כי במערב כמעט איבדו תקווה להציל את הסכם הגרעין. השיחות נקלעו למבוי סתום בחודש מרץ, על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה - שגרמה למתח בין המעצמות החתומות והובילה את מוסקבה להערים קשיים - וההתעקשות האיראנית שוושינגטון תסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור שלה. לאחרונה דווח כי איראן ויתרה על דרישה זו. בשיחות מנסות המעצמות לתווך בין איראן לארה"ב ולהגיע למתווה שיחזיר את ארה"ב להסכם שממנו פרשה ב-2018 – ויגרום לאיראן לעמוד בהתחייבויות שלה.