כבר 98 נרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה - תוך פחות מחצי שנה: סלים טהא, תושב ג'לג'וליה בן 31, נורה למוות הערב (חמישי) כשאש נפתחה לעבר רכב בכביש 5 ליד מחלף קסם. אדם נוסף שהיה עימו ברכב, חמאדה חרירי - שעל פי החשד היה היעד לחיסול, נפצע באורח בינוני. כתוצאה מהירי, הנהג שנפגע איבד שליטה וגרם לתאונת דרכים שבה נפצעו גם אישה וילד באורח קל. המשטרה הודיעה כי פתחה בחקירה, וסורקת אחר חשודים.
טהא הוא האדם השביעי שנרצח בחברה הערבית תוך יממה, לאחר שמוקדם יותר היום נורו למוות חמישה בני אדם במסע רצח קטלני במיוחד ביפיע שליד נצרת ואמש נורה למוות צעיר בשנות ה-20 לחייו בעיר. בנוסף, זמן קצר לפני הטבח ביפיע, נפצעו קשה מירי ילדה בת 3 וגבר נוסף בכפר כנא.
מהמשטרה נמסר כי "מפכ"ל המשטרה סיים הערכת מצב מיוחדת עם סגל הפיקוד וגורמי הביטחון הנוספים נוכח האירועים הקשים שהתרחשו הערב בכפר יפיע, כפר כנא ובמחלף קסם". חקירת הטבח ביפיע הוטלה על יחידת להב 433 והמפכ"ל הנחה להקצות את כלל המשאבים הנדרשים למיצוי הדין עם המעורבים.
4 צפייה בגלריה
זירת הירי שגרם לתאונה סמוך לראש העין
זירת הירי שגרם לתאונה סמוך לראש העין
זירת הרצח בכביש 5
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
4 צפייה בגלריה
איבראהים שחאדה, לואי אבו רג'ב, ראמי מרג'יה, מוחמד כנאנה ונעים מרג'יה
איבראהים שחאדה, לואי אבו רג'ב, ראמי מרג'יה, מוחמד כנאנה ונעים מרג'יה
7 נרצחים רק ביממה האחרונה, 5 מהם בטבח ביפיע
הדיווח על הירי התקבל בשעה 20:32 במוקד 101 של מד"א במרחב ירקון על "פצוע מאירוע אלימות וכתוצאה מהאירוע ככל הנראה נגרמה תאונת דרכים במחלף קסם". חובשים ופרמדיקים של מד"א הוזעקו לזירה, שם טיפלו בארבעת הנפגעים - שניים מהירי, בהם הנרצח, ושניים נוספים כתוצאה מתאונת הדרכים. הם פונו לבית החולים מאיר בכפר סבא.
חובש רפואת חירום במד"א, הראל בלום, סיפר: "כשהגענו למקום ראינו תאונת דרכים בין ארבעה כלי רכב. באחד מכלי הרכב ישב גבר כבן 30 מחוסר הכרה עם פציעה חודרת. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו. פצוע נוסף, גבר כבן 33 שסבל גם כן מפציעה חודרת התהלך על הכביש כשהוא בהכרה מלאה, הכנסנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים תוך כדי טיפול רפואי כשמצבו בינוני. אישה בת 46 שנפצעה מתאונת הדרכים שנגרמה בעקבות אירוע האלימות פונתה באמבולנס מד"א לבית חולים מאיר כשמצבה קל".
כאמור, רק לפני שעות אחדות נרשם אירוע הירי הפלילי הקטלני ביותר מאז 2009, כשחמישה בני אדם נורו למוות בעסק לשטיפת מכוניות בכפר. בין חמשת הנרצחים - ראמי מרג'יה (15) ובן דודו נעים מרג'יה - בעל העסק לשטיפת מכוניות שבו התרחש מסע הירי. בנוסף נורו למוות איבראהים שחאדה, לואי אבו רג'ב ומוחמד כנאנה (19), שהגיע למקום כדי לשטוף את רכבו.
4 צפייה בגלריה
זירת הירי ביפיע
זירת הירי ביפיע
זירת הטבח ביפיע
(צילום: נחום סגל)
מתחילת החודש נרצחו 13 בני אדם בחברה הערבית, בשמונה ימים בלבד. במשטרה חושדים כי הרקע לירי הקטלני ביפיע הוא סכסוך הדמים בין משפחות חרירי ובכרי - שגבה כבר יותר מ-20 קורבנות תוך פחות משנתיים. שיבושים נרשמו בתנועת הרכבות במרכז לאחר שתושבים מלוד יצאו להפגנה וחסמו את המסילה - במחאה על האלימות שרק גוברת. כשעתיים לאחר הטבח, ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל הכריזה על שביתה כללית החל ממחר.
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לטבח וכתב כי "זה מצב חירום". לדברי הרצוג, "מדינת ישראל מתמודדת עם גל אלימות ופשיעה קיצוני. הטרור האזרחי מכה בראש ובראשונה בחברה הערבית, אך הוא לא נעצר שם. כדרכו של טרור - אין לו גבולות. רצח ועוד רצח, נשים וגברים, בכל גיל, וגם היום - מה שנראה ממש כמו טבח ביפיע. אסור לעמוד מנגד - עולמות נחרבים, משפחות שלמות מתרסקות".
הוא המשיך: "זה אחד האתגרים הכי מרכזיים של מדינת ישראל ויש לפעול בדחיפות כנגד הטרור האזרחי בכל דרך ותוך שילוב זרועות של כלל הגורמים. בנפשנו הדבר".