יו"ר ועדת הכספים מיהדות התורה, חבר הכנסת משה גפני, אמר היום (רביעי) בוועידת "יתד נאמן" כי "34 שנים אני מחכה שנוריד את הכוח של בג"ץ, מאז שנבחרתי לכנסת. 34 שנים אני מחכה לזה, והיום העברנו את פסקת ההתגברות - ומיד אחרי זה את חוק החמץ ואת חוק הבוררות על פי דין תורה". נציין כי החוקים הללו עברו בקריאה טרומית במליאה, ועדיין לא אושרו במלואם. לצד החוקים הללו אושר בטרומית גם "חוק דרעי 2", שמונע מבג"ץ להתערב במינוי שרים גם אם הורשעו בפלילים.
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
"הצרות הכי גדולות הגיעו מבג"ץ". גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תכלית החוקים שאותם הזכיר גפני לצד פסקת ההתגברות הם לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח - ולהגדיל את סמכויות בתי הדין הרבניים לדון בעניינים אזרחיים בהליך בוררות בהסכמת הצדדים. גפני טען כי את שני החוקים הללו בג"ץ פסל בעבר - אך יש לציין כי לא מדובר בחוקים שנפסלו, אלא בנהלים שלא היו מעוגנים בחוק שאותם אסר בג"ץ: חיפוש בכליהם של מבקרים בבתי חולים כדי לאתר חמץ בפסח, וקיום הליכי בוררות בבתי דין רבניים בלי שניתנה להם סמכות לכך.
גפני ציין כי לפני 24 שנים בדיוק הייתה "הפגנת החצי מיליון" של החרדים נגד בית המשפט העליון, וכעת סמלי שהחוקים הללו עברו דווקא היום במליאת הכנסת. "אין נושא שקשור לחיים שלנו, החיים היהודיים התורניים בארץ ישראל, שבג"ץ לא התערב", תקף. "אנשים שואלים למה אנחנו מתערבים בעניין הזה. אבל אנחנו שמחים, הצרות הכי גדולות שלנו הגיעו מבג"ץ. אין תחום שהוא לא פגע בנו".
מוקדם יותר היום טען גפני לפני ההצבעה על "חוק החמץ" בקריאה טרומית שלא מדובר בכפייה. "כאן במדינת היהודים יהודי לא יוכל ללכת לבית חולים לקבל טיפול כי בג"ץ אמר שאפשר להכניס חמץ? לא מכריח אף אחד ולא בא בכפייה. אני מבקש את מה שהיה לפני החלטת בג"ץ. מנהל בית החולים יחליט", הסביר.