מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את חוק פסקת ההתגברות ואת "חוק דרעי 2". לפני ההצבעה על חוק ההתגברות צרח ראש האופוזיציה יאיר לפיד על שר המשפטים לוין - והאשים אותו: "העדפת לתת למדינה להתפרק. אל תבלבל את המוח על הידברות כשאתה מעביר חוק כזה". לוין השיב ללפיד וחברי האופוזיציה כי הם חסרי אחריות. ynet העביר את הדיונים במליאה בשידור ישיר.

ההצבעה על פסקת ההתגברות

ההצעה אושרה ברוב של 62 תומכים מול 51 מתנגדים. בפתח הדיון, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שהגיש את הצעת חוק פסקת ההתגברות הציג אותה והסביר כי מדובר בחוק דומה לזה שהציע בוועדה, שהוגש בהתאם לחוות דעתה של יועמ"שית הכנסת. "הצעת החוק באה להציע שבית המשפט יוכל לבטל בהרכב מלא של כל שופטיו - 15 שופטים - ולבטל את מנגנון הפסילה כשהכנסת תקבל פסקת התגברות בהוראה של שלוש קריאות ברוב של 61 - ואז החוק יהפוך קבוע", הוא אמר. "יצרנו מנגנון שיקשה על ההתגברות. לא יהיה אפשר להשפיע על הבחירות".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים יריב לוין אמר לפני ההצבעה כי "הצעת החוק בעצם מבקשת לעשות סדר בעניין שקשה להאמין שאיננו מוסדר. כשבית המשפט פוסל חוקים שעברו בכנסת ושהכנסת תוכל להתגבר על פסילה של בית המשפט. לא יכולה להיות מחלוקת על הצורך להסדיר את הסוגייה הזו. הגיע הזמן שהכנסת תקבע את העמדה בסוגייה הזו". לוין ציין כי הממשלה תומכת בהצעה, וקרא גם לאופוזיציה "לשבת ולדבר באמת". עוד אמר: "לא נפסיד משיח כלום. מקסימום ננסה ואין הסכמה. בכל אחד מהמקרים נרוויח".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד עלה לנאום בצרחות אחרי לוין, ואמר: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה האמיתי יריב לוין. זכור שעם הכוח באה האחריות. הכלכלה תהיה מרוסקת עוד חצי שנה, הביטחון יתרסק, המדינה תהיה מפורקת מבפנים ואזרחים יתעסקו רק במלחמות. זה יהיה על ראשך כי העדפת לתת למדינה הזו להתפרק רק כדי לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים שחלמת עליה כל חייך. האחריות הזו היא רק עליך. אל תבלבל לנו את המוח על הידברות כשאתה מעביר את החוק הזה". לוין השיב לחברי האופוזיציה: "אתם חסרי אחריות".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
מיד לאחר מכן עלה שוב ח"כ רוטמן, שהאשים את לפיד ב"קמפיין BDS נגד מדינת ישראל ואזרחיה". לטענתו, "זה דבר חסר תקדים וחסר אחריות".
מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו בעקבות אישור החוק בטרומית כי "ממשלת הזדון עשתה וידוא הריגה בכל סיכוי להידברות ומובילה את ישראל למשבר חוקתי. הם העבירו שורת חוקים חדשה שעתידה לרסק את הדמוקרטיה. בגללם, הידברות מרגע זה והלאה היא בלתי לגיטימית בעליל. זו לא רק הכרזת מלחמה נגד עם ישראל אלא ירי המטחים הראשונים". הם הוסיפו כי במוצאי שבת תתקיים שוב הפגנה ברחוב קפלן בתל אביב.

ההצבעה על "חוק דרעי 2"

ההצבעה עברה ברוב של 62 נגד 53. יו"ר ש"ס אריה דרעי, שהחוק עוסק בין השאר בו, לא נכח בהצבעה - וראש הממשלה נתניהו הצביע בעד. שר המשפטים יריב לוין הודיע בפתח הדיון כי הממשלה תתמוך בהצעת החוק שהגישה שורת חברי כנסת - ובראשם יו"ר הקואליציה אופיר כץ. "הגישה לפיה הכול שפיט - אני לא מקבל אותה. בהרבה מובנים היא היפוכה של דמוקרטיה", אמר לוין. "התפיסה הדמוקרטית לא יכולה לעמוד בקנה אחד עם זה שהמילה האחרונה לא בבניין הזה - אלא בבית המשפט העליון".

לדברי לוין, "ראש הממשלה הוא האחראי העליון על ניהול ענייני המדינה והממשלה. הוא זה שבסופו של עניין צריך לתת דין וחשבון לציבור. הוא זה שצריך לקבל את ההכרעות הקשות הרבה פעמים בזמן אמת, ובאים ואומרים לו - 'אדוני, אנחנו נקבע מי יהיה שר כזה או אחר'. זה מצב בלתי מתקבל על הדעת".
ח"כ גדעון סער אמר כי "מטרת החוק היא ליצור הפקר. התחילו מעילת הסבירות - ועכשיו באים לבטל את כל ההתערבות של המשפט הציבורי. הדבר הזה לא ראוי להיקרא חוק. הוא נוגד באופן קיצוני את שלטון החוק. חוק נועד לקבוע כללים ואתם מבקשים לקבוע שלא יהיו כללים. מוטב היה אם ייקרא חוק 'דרעי יהיה שר בראס בן אמו'. זו דוגמה קיצונית לשימוש לרעה בסמכות המכוננת".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו במליאה, היום. הצביע בעד חוק דרעי
(צילום: עמית שאבי)
לדברי סער, "מה שנעשה פה זה פתרון בעיה אישית של אדם מסוים שנאסר עליו להיות שר. יש דוגמה חיה לחוסר מעצורים של הכנסת שמנצלת סמכות באופן רע. היא משתמשת בשיקולים פוליטיים צרים ואינטרסים אישיים. אין דבר חמור מזה. זו חקיקה פרסונלית. רוב ענק של הציבור מתנגד לחוק הזה, תתביישו".

הדיון בחוק מח"ש

במליאה עלתה לדיון בקריאה טרומית גם הצעת חוק מח"ש של ח"כ משה סעדה, והיא אושרה ברוב של 62 נגד 52. מטרת ההצעה להעביר את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות והפיכתו לגוף עצמאי תחת שר המשפטים. "כל המטרה שלי היא לתת עצמאות לראש מח"ש. אל תטעו. הביקורת של היועמ"שית על החוק נובעת אך ורק מרצון לשמור על החסינות שלהם ולמנוע שיהיה מי שיחקור את הפרקליטות. כל מי שלא רוצה עיוותי דין והוא רואה את השוטרת הזוטרה שנפגעת מינית, לא משנה אם אתם מימין או שמאל, אני אבקש שיתמוך", אמר סעדה. ח"כ מיקי לוי מיש עתיד, שהיה ניצב במשטרה, אמר לו: "תתבייש לך". סעדה השיב לו: "בטח. הם חברים טובים שלך".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר. "להנמיך להבות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שקרא לתמוך בהצעת החוק, אמר כי הוא קורא "להנמיך את הלהבות ולהרגיע את הרוחות" - ונענה על ידי ח"כ מירב בן ארי שתהתה מדוע לא גינה את חבר מפלגתו ח"כ אלמוג כהן שדיבר בגנותה. בזמן נאומו של בן גביר התחוללה מהומה במליאה. ח"כ נאור שירי מיש עתיד צעק לבן גביר: "אתה שר כושל", וח"כ אלמוג כהן קרא לכיוון האופוזיציה: "איפה הייתם כשקראו לי נאצי?".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שמתנגד לחוק, אמר בדיון על הצעת החוק של ח"כ סעדה, כי "אסור בשום פנים ואופן להפוך את המערכת לפוליטית. צריך להרחיק את הפוליטיקאים מהעיסוק המקצועי. חיילינו נלחמים בשכם - שכם אל שכם בקסבה. הם עושים את זה בשם המשימה ולא בשם הפוליטיקה. רבבות ישראלים מודאגים מעליית המשכנתא והאינפלציה. איראן הופכת להיות מדינת סף גרעינית. אתם עוסקים בלקרוע את העם - תתביישו לכם ואולי גם תחזרו בכם".
בזמן הדיונים במליאה נתלו שלטים על דלתות חדריהם של השר עמיחי שיקלי וח"כ טלי גוטליב. בשלט שנתלה על דלת חדרו של שיקלי נכתב: "כאן עובד נבחר ציבור שכשל בתפקידו". בשלט שנתלה על דלת חדרה של גוטליב נכתב: "כאן יושבת מחרבת דמוקרטיה". משמר הכנסת הסיר את השלטים מהדלת - ותפס את מי שתלו אותם.
חוקים נוספים שיעלו להצבעה בקריאה טרומית היום הם:
  • "חוק החמץ" של ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לפיו תהיה אכיפה להכנסת ואכילת חמץ בבתי החולים ובקופות החולים.
  • "חוק שיפוט בתי דין רבניים" של גפני, חברי מפלגתו סגן השר אורי מקלב וח"כ יעקב אשר, וח"כ ינון אזולאי (ש"ס), שתרחיב את הסמכויות של בתי הדין הרבניים.
  • "חוק מניעת טיפולים שאינם בסל הבריאות לאסירים ביטחוניים" של ח"כ שרן השכל, שקובעת כי אסירים ביטחוניים לא יזכו למימון המדינה לטיפול רפואי שמטרתו שיפור איכות חיים - כולל טיפולים קוסמטיים ותרופות שאינן בסל הבריאות.
השתתפו בהכנת הכתבה: מורן אזולאי, אדם קוטב
פורסם לראשונה: 12:52, 22.02.23