בבית המשפט המחוזי בתל אביב נפתח הבוקר (יום ד') שלב ההוכחות במשפטו של עמית אלמוג (22), שמואשם ברצח מאיה ווישניאק ברמת גן במאי בשנה שעברה. בזה אחר זה עלו ארבעה מחבריו של הנאשם לדוכן העדים, וסיפרו כי אלמוג היה שרוי בדיכאון לפני שהכיר את המנוחה אך החל לפרוח לאחר ההיכרות ביניהם.
קו ההגנה של אלמוג, באמצעות סנגוריו עורכי הדין אורית חיון ודין כוכבי, מתבטא בניסיון להדגיש כי בשל מצבו הנפשי בזמן הרצח הוא היה חסר יכולת של ממש להבין כי המעשה שביצע פסול בעיניו. הקו בא לידי ביטוי בעדויות החברים.
4 צפייה בגלריה
עמית אלמוג
עמית אלמוג
הנאשם עמית אלמוג בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
"מהיכרותי עם עמית, הוא אדם שקט ולא נתקלתי בסיטואציה של אלימות", העיד עדן גורר חבקין - חברו של אלמוג מכיתה י'. "אני לא פסיכולוג, אבל אחרי התיכון היו לו תקופות של מצבי רוח ירודים. היו תקופות שהוא לא היה מגיע ואם היה מגיע אז הוא לא ממש היה מדבר, כמו אדם בדיכאון. דאגנו לו, הייתי שואל אותו מה שלומו ומנסה לתקשר איתו".
כשנשאל על מערכת היחסים בין אלמוג לווישניאק, השיב חברו של הנאשם: "כמו כל בני זוג, לפעמים יש אי הסכמות וחיכוכים אבל לא מהותיים. שבוע לפני הרצח הייתי בצימר בדרום וסיפרתי על זה לעמית בהודעות. הוא התייעץ איתי אם לקחת את המנוחה לשם וסיפר שיש איזה אירוע, אני לא זוכר מה הייתה הסיבה".
4 צפייה בגלריה
מאיה ווישניאק
מאיה ווישניאק
מאיה ווישניאק
תומר גור לוי, גם הוא חבר של אלמוג מתקופת התיכון, סיפר כי השניים נפגשו בתדירות גבוהה. העד ציין כי לא הכיר יותר מדי את ווישניאק, אך יחד עם זאת ציין: "הם יצאו והיה לו מאוד טובה איתה, הוא נראה שמח. הוא היה מאוהב מעל לראש אבל בצורה טובה, בחצי שנה הוא חשב איך לפנק אותה".
מיכאל ונדפלס, מכר נוסף של הנאשם, סיפר כי הכיר את אלמוג מעט לפני הלימודים בתיכון והגדיר אותו חבר קרוב. "עמית הוא לא אדם אלים, הוא לא בן אדם שיתפוצץ על אנשים, יש אנשים יותר סגורים ועמית יותר סגור כשהוא כועס", אמר ונדפלס בעדותו.
גם הוא העיד כי הנאשם היה שרוי בדיכאון לפני שהכיר את הנרצחת. "הוא לא דיבר בתקופה הזאת על פגיעה באחרים, אלא על פגיעה עצמית. כשהוא הכיר את מאיה המצב השתפר, ואפשר להגיד שהוא פרח. הוא סיפר לי על תוכניות לעתיד איתה. כשהודיעו לי על הרצח, מההיכרות שלי זה לא הסתדר לי עם מה שאני מכיר".
4 צפייה בגלריה
משפחתה של מאיה
משפחתה של מאיה
משפחתה של המנוחה בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
אריאל, אביה של מאיה, אמר בתום הדיון: "התחושות קשות, אנחנו בפתחו של תהליך ארוך שמבחינת המשפחה יהיה כמו עינוי דין מתמשך ונשמע דברים קשים בהמשך. למרות הרצון האישי של המשפחה שזה יסתיים מהר, אנחנו לא ממהרים, ייקח כמה שייקח, עד שהוא יקבל את העונש היחיד שמגיע לו, מאסר עולם, לא יום אחד פחות".
האב דיבר בגילוי לב על התחושות מסביב לדיון שבו העידו חבריו של הנאשם. "יש מתח שנבנה לקראת המשפט ואחרי הדיון לוקח זמן עד שזה עובר ובעוד שבועיים אנחנו חוזרים שוב וכך גם בדצמבר. אנחנו כל שבוע בבית המשפט, אז יש מתח קבוע ככה שזה קשה ורק התחיל. אבל אנחנו כאן עד הסוף שייגמר במקום אחד בלבד - מאסר עולם לא נוותר על יום אחד פחות מזה. לנו אין ספק שהוא היה שפוי בעת המעשה".
שירה, אחותה של המנוחה, מיררה בבכי מחוץ לאולם. "זה קשה לראות את הרוצח וחברים שלו ולהבין שמאיה לא תגיע לגיל הזה, היא נשארה בת 21. זה קשה שהם זוכים אפילו להגיע לדבר כשהרוצח יושב לידינו. כואב לשמוע את האנשים הכי קרובים אליו, כואב להבין שהוא פה והוא חי והוא בחר לרצוח אותה".
הסנגורים, עורכי הדין חיון וכוכבי, אמרו: "מדובר בנאשם שלא היה לו שום מניע, שום סיבה או גורם לביצוע המעשה, כפי שהעידו היום העדים, מלבד דבר נפשי, מחלה שכפי שיוכח במשפט זו הסיבה שבעצם בגינה קרה האירוע הזה. שמענו מפי העדים היום על הדיכאון שממנו סבל הנאשם ועל כך שהוא מעולם לא היה אלים".
4 צפייה בגלריה
עו"ד אורית חיון ועו"ד דין כוכבי
עו"ד אורית חיון ועו"ד דין כוכבי
עורכי הדין חיון וכוכבי
(צילום: אריק מרמור)
בכתב האישום שהוגש נגד אלמוג ביוני בשנה שעברה, חודש אחרי שחנק את ווישניאק למוות, צוין כי השניים היו בקשר רומנטי ובמהלכו שקל אלמוג להביא למותן של מאיה, אמו ואחותו. ב-16 במאי אשתקד הגיעה ווישניאק, בת 21 במותה, לדירתו של אלמוג ברמת גן. בשלב מסוים לאחר הגעתה, החליט לרצוח אותה. הוא חיכה שאחותו תצא מהבית, לקראת השעה 18:00 - ואז חנק את ווישניאק כשלפת את צווארה בזרועו וחסם את פיה.
לאחר מותה המתין לבואה של אמו, אלמוג שאל אותה אם היא רוצה לראות את מאיה ישנה. לאחר מכן הוביל אותה לחדרו - ואז, במפתן הדלת לפת את צווארה מאחור, הפיל אותה ארצה ופצע אותה בסכין בפניה ובפלג גופה העליון. האם נאבקה בו והתחננה על חייה, אמרה לו כמה פעמים כי היא אוהבת אותו - והוא נענה לתחנוניה וחדל ממעשיו.
בהמשך צילם אלמוג את גופת ווישניאק ואת עצמו כשהוא שר ומפזר שטרות כסף על גופתה ושלח את הצילומים לחברו. באישום לא פורט המניע לרצח, וצוין כי הוא בוצע "מסיבה שאינה ידועה למאשימה".
אם אישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560, או התקשרו בעצמכם. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית.