הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיבל הערב (שבת) אחריות על התקרית הקשה שבה הרג אתמול כוח צה"ל בשוגג שלושה חטופים ישראלים שהצליחו להימלט משוביהם בעזה או ננטשו על-ידיהם. "צה"ל ואני כמפקדו אחראים על מה שקרה, ונעשה הכול כדי למנוע הישנותם של מקרים כאלה בהמשך הלחימה", אמר הרמטכ"ל.

"האירוע שבו לוחמי צה"ל הרגו בשוגג את יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה זכרם לברכה הוא אירוע קשה וכואב", אמר רב-אלוף הלוי, "שלושת החטופים ששרדו שבעים ימי תופת נעו לכיוון חיילי צה"ל, ונהרגו מאש כוחותינו. אין דבר שחיילי צה"ל ומפקדיו ברצועת עזה רוצים יותר מאשר לחלץ חטופים בחיים. בכך לא הצלחנו במקרה הזה. אנחנו חשים בצער העמוק של המשפחות על מותם של החטופים".
בדבריו ניסה הרמטכ"ל להסביר את הרקע לאירוע: "אני נכנס לראשו של הלוחם בשג'אעיה, אחרי ימים של לחימה קשה, היתקלויות מטווחים קצרים, מפגש עם מחבלים לבושים בבגדים אזרחיים המגיעים בדרכי הונאה שונות. הוא חייב להיות ערני ודרוך לכל איום. החלטה בשבריר של שנייה עלולה לעלות בחיים או במוות. אני חושב ששלושת החטופים עשו הכול כדי שאנחנו נבין – הם נעו ללא חולצות כדי שלא נחשוד במטען לגופם ואחזו בבד לבן כדי שאנחנו נבין. הירי בחטופים בוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש. אסור לירות על מי שמרים דגל לבן ומבקש להיכנע. אך הירי הזה בוצע במהלך לחימה ובתנאי לחץ".
2 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים, אלון שמירז וסאמר טלאלקה, שנורו למוות בשוגג ע"י כוח צה"ל
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל הלוי. "הלחימה היא שמביאה את ההזדמנויות להשבת החטופים"
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל אמר כי התחקיר הראשוני של האירוע הושלם באופן מהיר ומיידי כדי שאפשר יהיה להפיק לקחים תוך כדי הלחימה ולהעביר אותם לכוחות הלוחמים בשטח. "עדכנו את המשפחות בממצאים הקשים ופרסמנו אותם באופן שקוף לציבור", אמר. "ייתכן שיהיו מקרים נוספים שבהם חטופים יימלטו או יינטשו במהלך הלחימה, ועלינו מוטלת החובה והאחריות לחלץ אותם בחיים".
כשברקע הדרישה של מטה משפחות החטופים מהקבינט להציג מתווה לשחרור קרוביהם, ולא להמתין עוד להצעה של חמאס, אמר הרמטכ"ל: "הלחימה היא זו שמביאה את ההזדמנויות להשבת החטופים. לוחמינו נלחמים מזה שבעים ימים בעזה ובשאר החזיתות, בגבורה ובנחישות להגן על הבית. ברגע אחד, באה לידי ביטוי המורכבות של המלחמה הצודקת שלנו בעזה. יצאנו להילחם בכדי לפרק את האויב שמעבר לגבול, ולהחזיר את החטופות והחטופים הביתה. ללא הלחימה הנחושה, לא נוכל להשיב את החטופים ולא נוכל להחזיר את היישובים בביטחון. עלינו להמשיך בעוז בלחימה, מבלי שנסיט את המבט ממטרותיה".

"מה שהצליח כנראה להביא לזה שהם נמלטו או ננטשו זו הפעולה הקרקעית"

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בתדרוך הערב כי "נציגי צה"ל הציגו את הממצאים למשפחות של ההרוגים, וצה"ל כולו מרכין ראש ומחבק את המשפחות. נמשיך לתחקר את האירוע עד תום. אנחנו בעיצומה של מלחמה שמזמנת לנו סיטואציות קשות מאוד שטרם התמודדנו איתן".
לדברי הגרי, "מה שהצליח ככל הנראה להביא לזה שהחטופים האלה נמלטו או ננטשו זו הפעולה הקרקעית ולא אחרת, ויכול להיות שיהיו לנו עוד הזדמנויות כאלה".

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג אמר הערב: "האירוע הטראגי בו נהרגו יותם חיים, סאמר טלאלקה ואלון שמריז מותיר אותנו הלומי כאב וצער. כולנו מחבקים בשעה הזאת את המשפחות שעולמן חרב עליהן, ואבלים איתן ביגונן שאין לו סוף. יחד איתן אנו מחבקים גם את כלל משפחות החטופות והחטופים שנמצאות בתוך סיוט מתמשך ומטלטל, ומתחייבים להמשיך ולעשות ככל שניתן להשיבם הביתה.
"צדקת הדרך ברורה ולא משתנה לרגע. המשימות ברורות: השבת החטופים והחזרת הביטחון לכלל אזרחי ישראל. חיילי צה"ל וכוחות הביטחון פועלים יום ולילה תוך חירוף נפש להצלת החטופות והחטופים מידי מרצחי חמאס. המפקדים והרמטכ"ל בראשם מובילים תחקיר מקיף של הטרגדיה, באחריות ובשקיפות מלאה, כך שיופקו כלל הלקחים באופן מיידי להמשך המלחמה. אני מבקש לחזק ולחבק את חיילינו שנלחמים בשדה קרב מורכב ביותר. אנחנו סומכים עליכם, אנחנו בוטחים בכם, אנחנו מצדיעים לכם. הרגעים האלה - הקשים, המורכבים, הכואבים - הם רגעי מבחן עבורנו כעם, ועלינו לצלוח אותם יחד".