המחאה האלימה של התושבים הבדואים שנרשמה אמש (יום ג') והבוקר בעקבות הנטיעות שביצעה קק"ל באזור מולדה שליד כביש 31 בנגב נעוצה בסכסוך קרקעות משפטי וארוך בין המדינה לבין סלימאן אל-אטראש, בן השבט החי ביישוב סמוך. אלא שנטיעות ברחבי הנגב מתבצעות על ידי המדינה כבר עשרות שנים, לעיתים בשטחים המצויים במחלוקת, אז למה נרשמה התפרצות דווקא עכשיו?
בנובמבר 2020 הגיש אל-אטראש לבית משפט השלום בבאר שבע בקשה לקבלת פסק דין הצהרתי שלפיו הוא הבעלים של כ-105 דונם שעליהם ביקשה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבצע נטיעות. לטענתו, הגשת תזכיר התביעה לפקיד ההסדר בדרום מספיקה כדי לעצור את העבודות. ל-ynet הוא אמר: "קק"ל הורסת את השטח. הם פשוט מחרבים אותו עם הטרקטורים שלהם".
אלא שברמ"י טוענים שתזכיר התביעה שהגיש אל-אטראש הוא טענה בלבד, וזו לא מעניקה לו זכות בעלות על השטח. לפיכך הורתה רמ"י לקק"ל, שמשמשת קבלן מטעם המדינה, לבצע בשליחותה את הנטיעות.
ברמ"י טוענים שהנטיעות מבוצעות כבר משנות ה-90. בתצהיר שהגיש לבית המשפט במסגרת הסכסוך כתב סגן מנהל מרחב שמירה דרום ברמ"י, אילן ג'אן: "פעולות נטיעות לשמירה ושימור קרקע בנגב מבוצעת על ידי המדינה מזה כ-30 שנה, כחלק מהעבודה השוטפת של יחידת הפיקוח ברשות".
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר עם חידוש הנטיעות סמוך למולדה
הפרות סדר עם חידוש הנטיעות סמוך למולדה
מעצר במהלך ההפגנה הבוקר. "קק"ל מחריבה את השטח עם טרקטורים"
(צילום: AFP)
הנטיעות של קק"ל היו אמורות להתבצע על שטח של כ-800 דונם. מדובר בעצים רחבי עלים שלפי רמ"י משמשים פרי למאכל אדם וצאן, וכן מעניקים לצאן ולמרעה.
לפי רמ"י, הנטיעות נועדו למנוע פלישה ובנייה בלתי חוקית, ומונעות נזק סביבתי כתוצאה משפיכת פסולת ומטמנות לא חוקיות. בתצהיר הוסיף ג'אן: "הנטיעות החקלאיות לשמירה ושימור הקרקע מבוצעות בשטחים בייעוד המאפשר פעילות חקלאית... מדובר במצב הפיך כך שניתן יהיה בכל עת להסיר את הנטוע. קיימת חשיבות בביצוע העבודות ברצף, שכן הותרת 'קרחות' בנטיעות תפגע במטרה שבבסיס העבודות לשמירה ושימור הקרקע".
בקואליציה, שהגיעה לפשרה בהובלת השר מאיר כהן שבמסגרתה הופסקה מחאת התושבים הבדואים, טענו שמלכתחילה מדובר היה בשלושה ימים של נטיעות ולכן העבודות הסתיימו בזמן. אלא שגורם המעורב בנושא הודה: "זה שקר וכזב. זו עבודה להרבה יותר זמן. ההחלטה שהשר מאיר כהן קיבל היא להקפיא לחלוטין את הנטיעות".

"במקום ללכת לעבודה באתי להפגין"

אל אזור הנטיעות הגיעו בבוקר בדואים מכל רחבי הנגב. הודא סעלוק, מורה מתל שבע, לא התייצבה לעבודתה בבית הספר ובמקום זאת בחרה להפגין נגד הנטיעות. ל-ynet היא אמרה: "הנטיעות גורמות למלחמות ולאי הבנה בין יהודים לערבים. כולם כועסים על זה. אני באתי מרחוק, כי היום זה פה ומחר אצלנו. נעדרתי מהעבודה כי כאב לי לראות אותם ככה. כולנו מוסלמים וכולנו יד אחת. אם למישהו לא זז הלב כשרואים מעצר של ילדים קטנים, אז אין לו לב".
- מה גרם לסכסוך הזה? |"לתושבים פה יש ילדים והם צריכים להתרחב. הם עצמם מסוכסכים על המגרשים. נכנסים להם לתוך הכפר".
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר עם חידוש הנטיעות סמוך למולדה
הפרות סדר עם חידוש הנטיעות סמוך למולדה
הבוקר במולדה. "הכל עלול להתסיס"
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
הצתת רכב בשגב שלום
הצתת רכב בשגב שלום
הצתת רכב בשגב שלום, אמש
סוהא סלמאן מוסא, מנהלת שותפה ב"מוסאוא - מרכז לזכויות האזרחים הערבים", הוסיפה כי "אלה לא נטיעות נטולות אינטרסים. כל דבר שקשור לנגב יכול להצית מחאה. אל תשכחי את הכפר אל-ערקאיב. כל יום יש שם הריסות וזה לא מגיע תמיד לתקשורת".
- אז למה עכשיו פרצה המחאה? |"אני לא יודעת אם זו השאלה הנכונה. זה קשור לכל מה שקורה בנגב ולדרישה להכיר בכפרים הלא מוכרים. כל דבר שנוגע בהפקעת קרקעות, למשל נטיעות, עלול להתסיס".
כאמור, על רקע הסערה ואיומי רע"מ לא להצביע עם הקואליציה, הודיע שר הרווחה מאיר כהן, הממונה על רשות הבדואים, על פשרה שלפיה הנטיעות ייפסקו ויוסדרו בהמשך. אלא שהמוחים בשטח טענו שהם אלה שגרמו להפסקת העבודות ולא הפוליטיקאים. "הקפאת הנטיעות היא בזכות המפגינים ולא בזכות מנסור עבאס או הרשימה המשותפת", אמר תושב בדואי ל-ynet. "הם לא עשו כלום. רק הצטלמו. שיפסיקו לשקר".
בשעות הערב התקלחו המהומות מחדש בשגב שלום ובתל שבע, ומתפרעים הציתו צמיגים, יידו אבנים והפרו את הסדר. במשטרה הדגישו כי האירועים נותרו בשליטה, ומסרו על מעצרם של ארבעה חשודים.