בצל המלחמה, יצוין בסוף השבוע היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים. מנתונים שנאספו במשרד הרווחה והביטחון החברתי, עולה כי מפרוץ המלחמה ועד ל-15 בנובמבר התקבלו במוקד 118, מוקד החירום של המשרד, כ-342 פניות בנושא אלימות כנגד נשים - לעומת 485 פניות בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כמעט 30%.
בסך הכול התקבלו במוקד מתחילת שנת 2023 ועד ל-15 בנובמבר 5,877 פניות בנוגע לאלימות במשפחה. מדובר בירידה של כ-10% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אז התקבלו 6,551 פניות. גורמי המקצוע במשרד מעריכים כי הסיבה לירידה בפניות נובעת מחשש לביצוע מהלכים משמעותיים בזמן מלחמה, פגיעה בתחושת הביטחון ואי ודאות כלכלית.
1 צפייה בגלריה
מחאת נשים מול הכנסת
מחאת נשים מול הכנסת
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים. אפריל השנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אנו מעריכים שלאחר שהמלחמה תסתיים נראה זינוק בפניות", אומרת סמנכ"לית שירותים חברתיים ויו"ר הוועדה הבין-משרדית לטיפול באלימות במשפחה, אתי קיסוס. "בימים אלה, הפגיעה בתחושת הביטחון, אי הוודאות הכלכלית והדאגה לילדים גורמים לאנשים רבים שנמצאים במעגל האלימות לדחות את הטיפול בבעיה".
לצד הירידה בדיווח למוקדים, מספר הבקשות לעובדת הסוציאלית הממונה במשרד הרווחה על ביצוע הערכת מסוכנות לגברים שביקשו לשאת נשק, ולגביהם עולה חשש עקב הימצאותם במעגל האלימות – יותר מהוכפל. מספר הפניות עלה מ-6 בקשות בלבד בשנת 2022 כולה, לעומת 18 בקשות שהוגשו מאז הוחלט על ההקלה בקריטריונים לנשיאת נשק לפני כחודש. הבקשות הוגשו לממונה על ידי עובדים סוציאליים המלווים משפחות במעגל האלימות מהמחלקות לשירותים חברתיים, מרכזי הטיפול ועמותות רווחה.
מדיווחים של עובדים סוציאליים עולה כי בכמה מקרים התלוננו נשים על כך שמאז שהוקלו הקריטריונים, השתמשו בכך בני זוגן כאיום כלפיהן, והודיעו להן שבכוונתם לרכוש נשק, ועל כן הוגשה בקשה לממונה. יש לציין, כי הנתונים על הפניות הם רק ממשפחות המוכרות ומטופלות ברווחה. אנשי המקצוע במשרד מעריכים כי ישנם מקרים רבים נוספים בהם יש חשש לחיי הנשים בעקבות הבקשות לקבלת נשק, וצופים עלייה נוספת בכמות הפניות ככל שתחול עלייה בהיקף הבקשות לקבלת נשק.
משרד הרווחה קורא לכל מי שמרגישה מאוימת מכוונת בן זוגה לשאת נשק לפנות באופן מיידי למוקד או לאגף לשירותים חברתיים ברשות המקומית ולבקש לעדכן את הממונה במשרד על בדיקת מסוכנות. "המלחמה שמה בפנינו אתגרים רבים ועלינו החובה לוודא כי כל אישה וילד יזכו לביטחון אישי מרבי", אמר שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי.
מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני הוסיף: "אסור שתקופת המלחמה תמנע מאנשים לדווח ולטפל במקרים של אלימות במשפחה, שעלולים אף להתגבר בתקופה רוויית מתחים. אנו קוראים לכל מי שנמצא במעגל האלימות ורוצה לצאת ממנו, לא לחכות, ולפנות אלינו באופן מידי".
למידע וייעוץ בנושא אלימות במשפחה  ניתן לפנות למוקד 118 הפעיל 24/7, ובמספר הוואטסאפ הבא: 050-2270118. מוקד סיוע לגברים – 1218.
כמו כן, מצורף קישור לשאלון זיהוי למצבי סיכון של משרד הרווחה והביטחון החברתי. השאלון הינו אנונימי, אינו מצריך מסירה של פרטים מזהים ולא נשמר במערכת בתום המילוי: https://i-risk.co.il.