הנהג החשוד בדריסתם למוות של מתנדב משטרה ועובד קבלן בכביש 1 אמש (שישי), סמוך למחלף ענבה שליד מודיעין, הוא קצין צה״ל בן 23. מחקירה ראשונית עולה כי עייפות או הסחת דעת מהכביש גרמו לתאונה. "מצפייה בסרטון של מצלמות הדרך רואים סטייה מנתיב הנסיעה השלישי עד לתאונה הקטלנית", אמר גורם בכיר במשטרה.

התאונה הקשה התרחשה אמש לאחר סיום ההפגנה של קרובי החטופים במקום. עובד הקבלן מוחמד עזאם (30) מטייבה ומתנדב המשטרה הגיעו לשם ועסקו בפינוי הפסולת שהושארה על הכביש, כאשר תוך כדי העבודות אירעה התאונה שבה נהרגו. במשטרה ציינו תחילה כי התאונה אירעה ללא קשר למחאה שהייתה קודם לכן על הכביש, אך בהמשך שינו את גרסתם. אדם נוסף כבן 50 נפצע באורח קל ופונה לבית החולים שמיר-אסף הרופא.
הנהג הפוגע, קצין צה"ל בדרגת סרן, עוכב אתמול לחקירה לאחר התאונה ונחקר על ידי בוחני תאונות הדרכים של משטרת מרחב השפלה. הוא שוחרר בתום החקירה תחת תנאים מגבילים ורישיונו נפסל ל-90 יום. לאחר חקירה ראשונית, שהתמקדה בנסיבות שהובילו לסטיית הג'יפ מנתיב הנסיעה לעבר השול עד לפגיעה בניידת המשטרה שחנתה עליו, ההערכה היא שהגורם לתאונה הוא כאמור עייפות או חוסר תשומת לב כתוצאה בעיסוק ב"משהו אחר", כמו טלפון או רדיו, תוך כדי נהיגה בכביש 1.
בתיעוד ממצלמות הדרך רואים בבירור את ג'יפ הטויוטה הלבן נוסע בנתיב השלישי וסוטה ממנו עד שפגע בשוטר המתנדב ובעובד קבלן של חברת נתיבי היובל, שבדיוק החלו לעסוק בניקוי הכביש מהפסולת שהשאירו המוחים לאחר שעזבו את ההפגנה שהתקיימה במחלף ענבה בכביש 1 לכיוון ירושלים.
4 צפייה בגלריה
תאונה בין משאית לניידת משטרה כביש 1 סמוך למחלף ענבה
תאונה בין משאית לניידת משטרה כביש 1 סמוך למחלף ענבה
זירת התאונה בכביש 1
(צילום: דוברות המשטרה )
4 צפייה בגלריה
מוחמד עאזם
מוחמד עאזם
מוחמד עאזם, עובד הקבלן שנהרג בכביש 1
(צילום: דוברות המשטרה)
כ-50 מטרים לפני הניידת המשטרתית שחנתה על השול הוצב חץ תאורה גדול שסימן על העבודות לאורכו, והוא נראה ממרחק רב. הניידת, ובה שני מתנדבי משטרת התנועה הארצית שלוחת שפלה, הגיעה למקום כדי לאבטח את עובדי החברה שהתכוונו להעמיס על משאית את החביות והקרשים שהמפגינים הבעירו במהלך המחאה, שהוסטו ממרכז הכביש המהיר לשול הימני, שצמוד למעקה הבטיחות.
בסיום ההפגנה המוחים עזבו את המקום, והוזעקו עובדי הניקיון של חברת נתיבי היובל שמתחזקת את קטע הכביש כדי לפנות את הפסולת שנותרו עליו. במשטרה מדגישים כי התאונה התרחשה כשעה לאחר שהמפגינים כבר עזבו את הכביש, ושכל הפסולת נותרה עליו. הציוד, לגרסת המפגינים, הושאר בכביש מאחר שהמשטרה ביקשה להתפנות. באופן תדיר, לדברי המפגינים, באופן רגיל הם אוספים איתם את הציוד. במקרה זה התבקשו על ידי המשטרה להתפנות - ללא אפשרות לאסוף.
שותפו למשמרת של השוטר המתנדב שנהרג סיפר כי "הגענו לאבטח את פינוי הכביש. אני הייתי איתו, אנחנו חברים טובים. ישבתי בכיסא שליד הנהג, הייתי עם רגל אחת ברכב ורגל אחת כבר על הכביש, ואז הרגשתי בום. איזה בום זה היה, יצאתי וראיתי שאין סיכוי לשותף שלי. במהלך המשמרת גילינו ששנינו נוסעים לחו״ל באותו הזמן וקבענו שניפגש בבוקרשט".
4 צפייה בגלריה
תאונה בין משאית לניידת משטרה כביש 1 סמוך למחלף ענבה
תאונה בין משאית לניידת משטרה כביש 1 סמוך למחלף ענבה
החביות ששרפו המפגינים
(צילום: מאיר תורג'מן )
4 צפייה בגלריה
מחאה בכביש 1
מחאה בכביש 1
החביות הבוערות אתמול בהפגנה
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
בדר מועטז, עובד חברת ניקיון הכביש שהיה עד לתאונה, שחזר: ״עמדתי לידם, אולי ס״מ בודדים, ובנס אני ניצלתי. הייתה הפגנה, הלכו האנשים שהפגינו, ומחדר הבקרה של הכביש הזמינו צוות תגבור כדי לנקות אותו. מכבי אש הזיזו לשול את הפחים שהיה בהם אש והגענו לנקות. המשאית הגיעה לקחת את המכלים, התחילו לעבוד - ואז קרה משהו לג'יפ. הוא סטה אליהם ודרס את שני הגברים שהיו ליד ניידת המשטרה שעמדה לפני הפחים הגדולים״.
מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון, שהגיע לזירת התאונה אתמול בערב, הדגיש כי המחאה הייתה "לא מתואמת" וסיכנה את כלל משתמשי הדרך ואת המוחים עצמם. "המחאה הסתיימה באופן טרגי כאשר שוטר-מתנדב ועובד קבלן של חברת נתיבי היובל נדרסו למוות, עת נדרשו לפנות את החביות שהציבו המוחים במרכז הכביש, כשהשניים עמדו בשול וכאמור נפגעו מרכב שסטה לכיוונם", הוא אמר. "ציר ראשי נועד לתנועת כלי רכב באופן בטוח ואסור להפוך אותו למגרש ומוקד מחאות המסכן את המוחים, השוטרים ושאר הציבור".
התאונה אמש בכביש 1 הייתה אחת מתוך סוף שבוע קטלני בכבישים, עם שישה הרוגים בסך הכול. בתאונה קשה נוספת, צעיר נהרג בהתהפכות רכב במחלף אייל שבכביש 6, ואדם נוסף נפצע באורח קשה. בתאונה אחרת בכביש 6, סמוך לכפר מנחם, נהרג לקראת חצות רוכב אופנוע כבן 40 שהתנגש ברכב. במהלך הלילה צעיר כבן 27 נהרג בתאונה בין שני כלי רכב במחלף ציפורית שבגליל התחתון, והבוקר התרחשה תאונה קטלנית שלישית בכביש 6: רכב התהפך ליד מחלף באקה ג'ת, והנהג שלו כבן 22 נהרג. מתחילת השנה נהרגו בתאונות דרכים 125 בני אדם.